Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: introvert-extrovert EN opvoeding

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

introvert-extrovert EN opvoeding

Dag allemaal,

Ik ben hierzelf al een tijdje over aan het denken maar kom er met mijn (kleine) verstand niet uit dus wil ik van jullie horen wat jullie van dit idee vinden.

Wat mij opvalt is dat introvertie dikwijls samengaat met paarden die in het begin niet serieus genomen worden: er wordt geen rekening gehouden met hun gevoelens, wat ze ook laten zien de eigenaar/verzorger/ruiter reageert toch niet. En daarom kruipen ze in hun schelp en worden introvert.

Extroverte paarden zijn dan paarden waarbij rekening is gehouden met hun gevoelens, hun uitingen van emoties zijn voor echt gehouden en ze maken hier dan ook gebruik van om te laten zien aan eigenaar/verzorger/ruiter wat ze vinden van wat met hen gebeurt.

En als we het dan goed doen (en het hierboven klopt) dan zouden alle paardjes uiteindelijk meer extrovert moeten worden!!

Ga ik nu iets te kort door de bocht of ervaren jullie dit ook zo, ik zou zeggen vuur jullie bedenkingen maar af!!!
    "Dromen komen uit..."

Re: introvert-extrovert EN opvoeding

Hmm.. ben het met je analyses niet eens hoor!

Introvert/extravert is mijns inziens gewoon een karakterkwestie en niet zozeer iets dat door behandeling van buitenaf komt.
    Zet een stel veulens bij elkaar dan zie je overduidelijk verschillen: de één is nieuwsgierig, opdringering, brutaal ( cq dit zou je extrovert kunnen noemen) en de ander is wat stilletjes, teruggetrokken, aarzelend ( introvert).

Wat ik echter wel zie, dat is - net zoals Parelli aangeeft - dat je bepaalde uitingsvormen van Introvert en Extravert kunt bijstellen, waarbij hij er van uit gaat dat dit bijstellen altijd van extreem naar mild zou moeten gaan. ( Omgekeerd is nl. negatief en dat willen we niet!). Kijk maar op de Horsenality Chart.

Met andere woorden: het zijn net mensen - de introverte persoon kan die introvertie door oefening bijstellen en hanteren zodat de buitenwereld hem/haar makkelijker begrijpt. De extraverte persoon kan ook leren wat rustiger te worden en zichzelf meer te bedwingen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja ik denk ook dat paarden in de basis introvert of extravert kunnen zijn.
    Maar ik denk zeker dat dit flink beinvloed kan worden door opvoeding en ervaring.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Ik ben het er ook niet mee eens. Ik zie bijvoorbeeld ook wel dat bepaalde rassen (bijvoorbeeld meer koudbloedig) vaker introvert kunnen zijn. Dat heeft dan weer niets met de opvoeding te maken, maar meer met hun karakter. Natuurlijk kan opvoeding een rol spelen, maar zeker niet zoals jij zegt. Er zijn bijvoorbeeld ook paarden die, als ze zich niet serieus genomen voelen, juist zeer extrovert worden; ze gaan als het ware "schreeuwen". Het ligt maar net aan het karakter van het dier hoe hij op een bepaalde situatie reageert.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Als ik naar mijn paard kijk dan denk ik dat hij van nature introvert is. en dat dit niets te maken heeft gehad met opvoeding. Ik heb hem vanaf zijn 2de en daarvoor heeft hij altijd lekker in de opfok gestaan. Denk niet dat hij in zijn eerste 2 levensjaren zo is gemaakt.. Sier is gewoon zoals hij is... clever, food-orientated, easily bored and stuburn...LB introvert dus (even kort door de bocht).

Ik denk dat een paard wel dingen mee kan maken die ervoor zorgen dat hij nog meer introvert wordt, eventueel tot het negatieve toe. Mijn eerste eigen pony heeft haar leven lang hard moeten werken en het zeker niet makkelijk gehad. Toen ze op 24 jarige leeftijd bij mij kwam omschreef ik haar als het Water type (van Laarakker). Als ik dat nu vertaal naar Parelli dan denk ik dat zij extreem introvert was en zichzelf uit bescherming heeft aangeleerd om zich van de buitenwereld af te sluiten. Naarmate ik haar langer had kwam ze meer uit haar schulp en werd het een ontzettend willful en playfull paardje.

Dus er zit wel een kern van waarheid in je redenatie, maar misschien toch iets te kort door de bocht..

Bladwijzers

Forum Rechten