Ik maak mensen helemaal niet onnodig bang.
Bekappen is een vak apart, je moet daar echt oog voor hebben en de meeste mensen hebben dat niet van zichzelf, en leren dat ook niet in een korte cursus.
En als het bij mis is gegaan, denk ik dat het bij veel meer mensen mis kan gaan. Ik heb me er zeer uitgebreid in verdiept: websites gelezen, boeken gelezen, bij andere mensen meegekeken, vaak met mijn neus er bovenop gestaan als mijn paard bekapt werd, onder begeleiding zelf bekapt en vervolgens zat ik met een paard dat veel slechter liep dan voor ik ermee begon, en dit was dan onder leiding van 2 verschillende (!) bekappers. En ik had toen ik begon een paard dat gewoon goede hoeven had, niks geen problemen ofzo!
Tel daar nog bij op dat heel veel paardeneigenaren het niet eens zien of voelen als hun paard licht onregelmatig loopt, nou dan vind ik dat je best van een risico kunt spreken ja.
De Engelsen zeggen niet voor niets: no feet, no horse.
Een mm verschil hier of daar kan al een heel verschil maken in de manier waarop een paard loopt.
En ik zeg toch niet dat je niet eens meer in de buurt van een vijl kunt komen? Ik zeg juist dat ik zelf de hoefwand ook wel eens bijwerk, dat is op zich wel handig om te kunnen. Maar veel meer moet je er m.i. zelf echt niet aan willen doen.
Wat jij doet aan de hoeven van je paard Wendy, weet ik niet dus daar oordeel ik verder niet over.
Maar Epona schreef dat ze graag zelf wilde gaan bekappen omdat dat haar zo handig leek en dát is waar ik op reageerde: ik vind dat nl. helemaal niet zo handig. Het zelf bekappen is de laatste jaren nogal een hype geworden en ik heb mezelf daar ook in laten meesleuren, achteraf tot mijn grote spijt!
@ Epona: als je alleen af en toe eens wat wilt kunnen bijwerken, dan denk ik dat je huidige smid je vast ook wel wilt laten zien hoe je dat doet. Vaak hebben ze ook nog wel een oude vijl over, die je nog prima kunt gebruiken om de hoefwand af te ronden.
Bladwijzers