Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    Als zoveelste poging om Blacky's zomereczeem te verminderen (we hopen al niet eens meer op totale genezing...) zijn we sinds een week bezig met het bijvoeren van magnesium. Sowieso bleek dat veel te weinig in ons (kracht) voer te zitten en ik hoorde van anderen dat het hun zomereczeemklachten wat verminderd had. We hebben nu een pot van Paarnatuurlijk en die gaan we maar eens opmaken.
    Hebben hier ook mensen magnesium bijgevoerd, waarom, en merkte je veranderingen bij je paard?
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  2. #2

    Re: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    Jawel.
    Zie: viewtopic.php?f=53&t=14640&p=247611&hilit=magnesiu m#p247611
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  3. #3
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    Ik voer die van mij nu magnesium bij.
    waarom... goeie vraag...

    Nee, mijn pony had wat "vage klachten" je weet wel... iets kalm, maar niet helemaal lusteloos, iets neerslachtig, maar niet helemaal down, hij deed zn werk, en heel netjes, vrolijk en correct, maar niet met het gebruikelijke enthousiasme...
    Daarbij slaat hij dit jaar voor het eerst in zn leven vet op. Hij heeft een harde manenkam, een harde staartaanzet, vetbulten op zn kont, en zn ribben zijn zelfs met echt enthousiast voelen niet meer te bekennen...
    Plus hij krijgt wat jeuk-klachtjes... ook niet echt iets waarvan je zegt "goh, dát is het" maar net zo vaag... hij is iets kriebeliger dan normaal.

    Dus, DA erbij, bloed laten testen, maar daar kwam eigenlijk weinig uit. iets te hoge leverwaarde, heel misschien ergens een chronische ontsteking, dus zet hem maar 3 weken aan de antibiotica. Nu heeft hij daar vroeger al aan gestaan, en dat gaf hem een behoorlijke opdonder, slechte vacht, slechte huid, etc, dus dat gedonder wilde ik eigenlijk niet.

    Verder gaan zoeken, en toen kwam ik bij de symptomen van magnesiumtekort. En die pasten er toch erg goed op. Dus nu voer ik anderhalve week magnesiumchelaat bij, en ik heb een vrolijker paard. En misschien is het puur mijn optimisme, maar de manenkam is niet meer zo hard, en ook bij de staartaanzet begint het er allemaal normaler aan te voelen. Wel te dik, maar niet meer zo raar.

    Dus tot nog toe, erg tevreden
    Groetjes, Lacuna

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    De link doet het niet, maar via de zoekfunctie (had magnesium bij een eerdere zoekpoging waarschijnlijk verkeerd gespeld en kreeg geen resultaten ) heb ik het topic gevonden.

    Ik ben ook erg benieuwd naar de resultaten bij Blacky. Hij is echt een zware eczemer over zijn hele lichaam, die nu al twee jaar onder een intensief gerepareerde Boett-deken bivakkeert.

    Mijn enige angst bij de geweldige ervaringen met Marianne is dat het afnemen van de jeuk gewoon door betere weersomstandigheden veroorzaakt zijn. Blacky schuurt normaalgesproken door tot eind december, en kon dit jaar ook al begin november zonder deken staan omdat hij niet meer schuurde, zonder dat we iets aan zijn lifestyle veranderden. Maar sinds een week heeft hij ook magnesium op zijn menu staan, dus ik hoop dat wij ook resultaat zien - en dat het resultaat ook de lente en zomer aanhoudt!
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info &amp; www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    Liet jij Blacky andere jaren dan tot eind december onder een deken staan?
    Dan maakt hij toch geen goede wintervacht aan?

  6. #6

    Re: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    Hoi,

    hoe zie je die magnesiumtekorten?

    Hoop dat het werkt voor je pony'kes!
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore


  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    Wat ikmij afvraag, kun je magnesium zomaar bijvoeren??? Weten jullie hoe dat zit, volgens mij moet je daarwel mee oppassen het is niet zoiets als vit C wat je zo weer uitplast.

    Is het niet verstandig om een bloedonderzoek te laten doen??
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Liet jij Blacky andere jaren dan tot eind december onder een deken staan?
    Ja... In elk geval tot half november. Eerder afhalen had gewoon geen enkele zin, dan schuurde hij alle wintervacht er sowieso weer af. En onze dekens lijken nooit zo warm te zijn geweest voor hem; hij heeft in elk geval altijd een stevige wintervacht aangemaakt. Met deken op heeft hij daaronder dezelfde wintervachtlengte als Sjors (die altijd bloot en wat kortharig is), zonder dek wordt het gewoon nog wat langer. We zorgen er wel altijd voor dat als de deken echt afgaat (ongeveer anderhalve maand ), dat we dat op een wat warmere dag doen en hem even kort 'opborstelen'. Dan komen de haartjes even goed los van elkaar en wordt de vacht luchtig zodat die 's avonds als het kouder wordt weer goed isoleert. Hij lijkt het dan niet kouder te hebben dan normaal (wordt bijvoorbeeld niet overdreven fris of springerig).

    Maar ideaal is zo'n deken zeker niet, als je alleen al denkt aan al het zonlicht dat de huid niet meer raakt, dat moet het lichaamssysteem toch ook behoorlijk ontregelen. Het blijft gewoon kiezen tussen twee kwaden...

    Ik heb trouwens nagevraagd over magnesium bijvoeren bij onze dierenarts, en die vertelde dat een overdosis magnesium geen kwaad kan en weer via de urine uitgescheiden wordt. Alleen bij paarden met ernstige nierschade kan dit nog soms voor problemen zorgen omdat de nieren die extra verwerking dan niet aankunnen. Ik heb het ook van andere kanten gehoord, maar ik weet niet wat er precies aan onderzoek naar gedaan is.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info &amp; www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  9. #9
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    Ook ik ben magnesium gaan bijvoeren in overleg met de DA. Je moet vooral oppassen dat je de calcium-magnesium verhouding niet volledig verstoort. Zit je straks met een paard met teveel magnesium in zn lijf en een gruwelijk tekort aan calcium.
    Daarom wordt er bij mijn paard anderhalve maand nadat ik ben begonnen met magnesium bijvoeren (ik mocht het een maand bijvoeren) nogmaals bloed afgenomen om alles te controleren.

    Groetjes, Lacuna

  10. #10
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    Heel kort; ik voer nu ongeveer een maand magenesium (die van PN) bij. Nacino liep op eieren en daarbij, wat vage ondefinieerbare 'klachten' die de dierenarts niet zag. Bloedonderzoek wees niets uit (ook geen mg tekort) maar het blijkt meer te zeggen over de hoeveelheid mg in het bloed op het moment van afname dan over de hoeveelheid ervan in de cellen ansich. Daarvoor zou een spierbiopt nodig zijn. Aangezien het voeren idd geen kwaad kan ben ik in overleg met Marco Krul begonnen.

    Hij loopt niet meer op eieren. Ik kan niet zeker stellen dat de mg dat bewerkstelligd heeft, maargoed.. Ik maak nu de kilo gewoon op, bouw het af. In zijn huidige voeding (veel kuil en een beetje krachtvoer) zou genoeg moeten zitten. Zo niet, dan zien we dat neem ik aan vanzelf.

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    Dus Blacky staat normaal maar anderhalve maand per jaar zonder deken?
    Dat is raar voor een eczeempaard. Ik ken heel wat eczeempaarden in mijn omgeving, maar die staan allemaal veel langer zonder deken. Van oktober tot maart toch zeker.

    Probleem met zo lang oplaten van de deken is ook (wat ik hier heb gezien) dat de vacht dan niet goed genoeg waterdicht is op het moment dat je de deken afdoet. Paard van een kennis van me ging op gegeven moment zonder deken omdat de mugjes weg waren, maar het ging toen gelijk veel regenen en we troffen dat arme paard op gegeven moment rillend en doorweekt aan, terwijl de niet-eczeempaarden die dus geen deken hadden gehad, nergens last van hadden.
    Vandaar dat ik er huiverig voor ben om de deken zo lang om te laten...

    Maar mssn is het bij Blacky idd wel geen zomereczeem, of niet alleen, en helpt de magnesium! Ik hoop het voor je!

    (Ik dacht overigens alleen dat het wél kwaad kon om zomaar/te veel magnesium bij te voeren en dat je daarom het bloed regelmatig moet controleren. Schreef Marianne dat niet ergens in haar topic over Jilske?)

  12. #12

    Re: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    Ik vraag me af of iemand bekend is met koliekverschijnselen bij het voeren van magnesium??

    Ik voerde Troy tot een paar weken geleden ook magnesium bij. Tot hij ineens die hoge koorts en koliek kreeg. Toen durfde ik niet meer. Ik moest gelijk aan een leververgiftiging denken.

    Kan natuurlijk toeval zijn.. maar zijn er meer die magnesium bijvoeren en paarden met koliek hebben?

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Dus Blacky staat normaal maar anderhalve maand per jaar zonder deken?
    Dat is raar voor een eczeempaard. Ik ken heel wat eczeempaarden in mijn omgeving, maar die staan allemaal veel langer zonder deken. Van oktober tot maart toch zeker.
    Blacky kan/kon alleen dekenloos buitenstaan als het echt koud was en je geen enkel vliegje meer zag. Zodra het een beetje dooit of het niet echt koud is geweest in de winter, gaat het mis. Op het moment dat je ergens in het winterzonnetje een wolkje vliegen ziet hangen in de tuin, gaat Blacky schuren. In de winter veel minder erg dan in de zomer, dus ook die vliegerige dagen in de goede, koude periodes staat hij zonder dek en schuurt hij alleen wat haar van zijn staart en manen maar maakt niet echt wondjes. eind januari/half februari wordt het echter weer erger en dan gaat de deken op. Als we die niet opdoen, dan heeft hij binnen een maand overal open wonden, op zijn staart, manenkam, billen, heupen, rug, hoofd en onderkant van zijn buik. Met de Boett-deken schuurt hij nog wel, maar opvallend genoeg wel een stuk minder. Mijn idee is/was dus dat het bij hem dus toch wel te maken heeft met vliegjes of iets anders seizoensgerelateerds dat iets met zijn vacht doet, en dat hij daar gewoon steeds gevoeliger voor wordt. In de beginjaren had hij ook al zomereczeem, maar minder. Het is gewoon elk jaar erger geworden, eerder begonnen, langer doorgegaan en beslaat een groter gebied van zijn lichaam. De Boett-deken is wel echt een uitkomst geweest voor ons en Blacky is er echt van opgebloeid, maar het heeft natuurlijk ook wel erg veel nadelen. Dus het zou erg mooi zijn als iets simpels als magnesium bijvoeren alles kon genezen, of in elk geval verbeteren!

    Probleem met zo lang oplaten van de deken is ook (wat ik hier heb gezien) dat de vacht dan niet goed genoeg waterdicht is op het moment dat je de deken afdoet.
    Blacky wordt juist extreem waterafstotend door de deken! Zijn vacht wordt juist enorm vettig en talgrijk onder de deken, waarschijnlijk omdat dat talg er niet meer regelmatig uitgerold en geblazen wordt. Waarschijnlijk komt dat ook doordat onze deken waterdoorlatend is en weliswaar erg snel droogt, maar ook zeiknat wordt in de regen. Dus misschien worden Blacky's talgklieren wel extra aan het werk gezet om zijn vel waterdicht te houden. Maar zonder deken ligt dat extra vette haar ook veel platter op elkaar, dus vandaar dat we als we de deken eraf halen, we met een zachte borstel de haren weer losborstelen zodat hij ze beter overeind kan zetten tegen de kou en ze beter isoleren. Maar ik kan me voorstellen dat je met een (water)dichtere deken en een minder wintervacht producerend paard wel in de problemen komt als je de deken pas laat in het jaar weghaalt, vooral als het dan net veel regent en tegelijkertijd waait en de regen dus dwars door de vacht op de huid geblazen wordt. En een goede schuilstal is natuurlijk ook belangrijk tijdens zo'n overgang, hoewel ik zelf niet zie dat Blacky er in de periode van na het dek er extra gebruik van maakt - maar hij moet het natuurlijk wel kunnen doen als hij dat nodig heeft.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info &amp; www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  14. #14
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    Het paard waar ik het over had, dat doorweekt raakte in de herfstbuiten nadat ze net van haar deken af was, stond ook onder een Boett-deken hoor.
    Maar goed, als het bij Blacky geen problemen geeft met de waterdichtheid van zijn vacht, dan is het goed! Ik maakte me alleen een beetje bezorgd, dat is alles.

    Desondanks vind ik het wel raar dat hij steeds langer een deken nodig heeft. Dat geeft dan toch te denken over de diagnose zomereczeem... Wellicht dat er dan toch (ook) een magensiumtekort in het spel is? Laten we het hopen!

  15. #15
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re: Ervaringen met magnesium bijvoeren?

    Dat hoop ik ook... Maar het is wel onderzocht dat zomereczeem zelf ook een allergie is die escaleert en naarmate een paard er langer last van heeft, hij er steeds gevoeliger voor wordt. Leuk voor uitzicht.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info &amp; www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •