Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Maximum leeftijd om een veulen te krijgen?

Maximum leeftijd om een veulen te krijgen?

Mijn verzorgpaard is nu 19 jaar (in April al 20) heeft al een stuk of 6 veulens gehad. Nu wordt er aan gedacht om haar weer te laten dekken. Het is een kwpn ster-merrie en is nog in goede conditie en helemaal gezond. Wel kan ik aan kleine dingetjes merken dat ze ouder wordt.
    Nu was mijn vraag dus of ze te oud is om nog een veulen te krijgen. Ik weet maar niet of het een goed of een slecht iets is om te laten doen. Aan de ene kant denk ik dat het haar wel jonger houdt maar aan de andere kant is het risico dat er wat fout gaat natuurlijk groter. Wat denken jullie: kan een 19 jarig paard het nog aan om een veulen te krijgen?
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re: Maximum leeftijd om een veulen te krijgen?

Een paar maandjes terug las ik van een shet die geloof ik 30 veulens had gehad ofzo. Ging nog prima. Leeftijd hoeft dus niet perse een rol te spelen. Ze heeft er ook al 6 gehad, dus dat ik postief. Ligt eraan wat die dingetjes zijn die haar ouder doen lijken denk ik!

Ik merk dat ze ouder wordt, doordat er wat minder pit in zit. Eerst wilde ze het liefst zo lang zo mogelijk zo snel mogelijk, dat is nu allemaal wat relaxter.

Maar denk je ook dat de risico dat er wat mis gaat groter zal zijn nu ze al wat ouder is? Of zou dat ook niet zo veel uitmaken?
    www.paardopzijnbest.nl

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Martiine
    Ik merk dat ze ouder wordt, doordat er wat minder pit in zit. Eerst wilde ze het liefst zo lang zo mogelijk zo snel mogelijk, dat is nu allemaal wat relaxter.

Maar denk je ook dat de risico dat er wat mis gaat groter zal zijn nu ze al wat ouder is? Of zou dat ook niet zo veel uitmaken?
    Ja tuurlijk is het risico wel groter. Dat is bij mensen ook wel. maar dat wil niet zeggen dat het te groot is om te nemen.

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Ik denk dat als ze al meerdere veulens heeft gehad en nu nog in goede conditie is dat het echt geen kwaad kan. En 19 jaar is echt zo oud niet voor een paard.

Bovendien is er een verschil tussen ouder worden en oud worden. Ik merk aan Shiva (deze zomer 19) ook dat ze ouder en relaxeder wordt. Maar oud......oh god, nog lang niet.

Oke gelukkig dan heb ik niks om me zorgen om te maken

Want Oud is ze nog laaang niet!
    www.paardopzijnbest.nl

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Mooi zo!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ollie was ook 19 toen Vash in de maak ging . Heb haar toen vanaf de winter voor ze drachtig werd afgebouwd qua rijden en daarna niet meer bereden en lekker in de wei/paddock d'r eigen gangetje laten gaan.

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Ik heb trouwens Shiva beide keren wel gewoon tot het einde gereden. Nou ja, we gingen lekker stappen en als ze het zelf aangaf af en toe een drafje. Het kan dus in ieder geval geen kwaad om nog met je paard op stap te gaan. Alleen maar goed om te blijven bewegen.
    Voor Shiva was het een lekkere afwisseling om even een rondje dorp te gaan. Op haar initiatief en tempo weliswaar.
    (en zonder zadel uiteraard)

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Volgens mij wordt aangeraden om, als het langer dan zes jaar geleden is dat ze haar laatste veulen heeft gehad, vooraf een DA te laten controleren of het binnenwerk nog helemaal in orde is. Oudere merries krijgen sneller vervelende dingetjes als cysten, als die er zitten pakt de dekking niet. Het risico van de dracht zelf is niet per sé groter als de merrie ouder is, maar als de baarmoeder al langere tijd 'buiten gebruik' is, is het risico dat ze gust blijft of dat er vroeg in de dracht iets mis gaat voor zover ik weet wel groter.

Haar laatste 'veulen' is nu al 5 dus het is inderdaad best lang geleden. Vorig jaar hebben ze haar ook weer laten dekken maar toen werd ze niet drachtig. Dus ik zal het er een over hebben om haar te laten controleren. Wel zo veilig.
    Bedankt voor de tip!
    www.paardopzijnbest.nl

Ik weet niet of het klopt, maar ik heb gehoord dat een paard tot op zeer late leeftijd een veulen mag hebben op voorwaarde dat ze al een veulen heeft gehad en dat dat goed verlopen is. Dus dat ze het gewoon al eens moet meegemaakt hebben. Daarom hebben wij ook besloten om onze merrie op 11 jaar te laten veulenen, zodanig dat we zeker een nakomelingetje hebben en wanneer ze later op pensioen staat, kan ze nog eens een veulentje krijgen
    Ik denk dat 19 toch echt niet te oud is, ik weet paarden van over de 20 die nog succesvol veulens krijgen. Al kan een bevalling natuurlijk altijd misgaan..

Dat is fijn om te horen! Ik vind 19 ook echt niet oud voor een paard, helaas krijg ik nogal eens te horen dat een 19 jarige kwpn-er niet lang meer heeft.
    Vervelend dat sommige mensen daar toch zo over denken, en vooral het er zo inwrijven.

19 jaar is hoogstens middelbare leeftijd , Ik kan niet wachten op een veulentje
    www.paardopzijnbest.nl

Ik vind 19 jaar ook echt helemaal niet oud!! Maar ik denk wel dat het ervan afhangt wat de levensstijl is geweest van het paard. Vb: dravers die echt in de sport veel meelopen die aan 1 jaar al opgeleerd worden, die zijn 'versleten' op hun 7 à 8 jaar van de zware training, maar ik veronderstel dat dat hier niet het geval is..
    Tis altijd prachtig om zo een nakomelingetje te krijgen :d

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Pfffff......waarom denken mensen altijd dat een paard met 18 of 19 al oud is? Kijk gewoon naar het paard zelf.
    De een is idd met 7 jaar al op en de ander loopt op zn 23e nog rond als een jong ding. Heeft ook echt niks met het ras te maken.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten