Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 57

Topic: drachtige merrie dichtgenaaid

drachtige merrie dichtgenaaid

Hallo iedereen,

Heeft er iemand ervaringen met merries die dichtgenaaid zijn voor het drachtig krijgen?
    Onze merrie is nl. in deze situatie. Ze krijgt begin mei haar veulen.
    Maar we krijgen verschillende meningen over het terug open knippen.
    De DA zegt "open knippen 14 dagen voor de bevalling"
    Een fokker zegt "niet open knippen"
    andere DA zegt "openknippen tijdens het kegelen"
    Collega zegt "open knippen tijdens de bevalling"
    Kan iemand mij hierbij helpen?
    Ook over het tijdstip van inenten en ontwormen zijn er verschillende opinies.
    Wordt dit nog voor of eerder na de bevalling gedaan?

Alvast bedankt voor de reacties!!

Groetjes Pascale
    Keep it Natural !!!

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: drachtige merrie dichtgenaaid

dichtgenaaid voor het drachtig krijgen? Mss stel ik een hele rare vraag, maar hoe zit dat? Waarom doen ze dat?

dit wordt gedaan bij merries die lucht zuigen langs de kling. Daardoor komt er lucht in de baarmoeder en geraken de merries niet drachtig. Onze merrie is dus na inseminatie dichtgenaaid. Meestal komt dit voor bij merries die al verschillende veulens gehad hebben. Maar voor onze merrie echter is het haar eerste veulen....
    Keep it Natural !!!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

klinkt heel naar...
    Gelukkig geen ervaring mee...

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Sorry, geen ervaring, maar deze:
    Een fokker zegt "niet open knippen"
    heeft m.i. wat weg van dierenmishandeling! Leuk hoor, je kind krijgen en dat dan door een dichtgenaaide vulva moeten persen... Het risico op inscheuren en teveel pijn vind ik persoonlijk onacceptabel.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Hey,

Zo te lezen is dit de eerste drachtigheid van de merrie. Dan kan het kegelen niet altijd een goede indicatie zijn voor wanneer het veulen komt.

Ik zou ervoor kiezen om 14 dagen voor de uitgerekende datum open te knippen, of al open te knippen als je ziet dat de melkklier opzet/de uier dikker wordt. Dan loop je niet het risico dat de merrie bevalt wanneer de vulva/vagina nog dicht zit.

Niet open knippen vind ik echt complete dierenmishandeling.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Allen,

bedankt voor de vele reacties. Ik was al van plan om ze te laten open knippen maar ik weet niet goed wanneer. Die fokker zei om ze niet open te knippen omdat er dan terug lucht binnen kan en de merrie het veulen zou verwerpen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik denk dat ik de raad van Gwenny ga opvolgen. In ieder geval ga ik zeker zorgen dat ik erbij ben. Ik hou jullie nog op de hoogte...

Groetjes Pascale
    Keep it Natural !!!

Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    55

Hallo Pascale,

Ik ben hier nieuw, maar ik wil graag een antwoord geven op je vraag.
    Inderdaad wordt dit veelal gedaan bij merries die luchtzuigen via de kling.
    In Duitsland weet ik, is het al helemaal heel gewoon.
    Het heeft NIETS met dierenmishandeling te maken, mits je er maar op tijd bij bent!
    Je moet haar helemaal open knippen TIJDENS het veulenen, niet eerder!
    Maar dat betekend dat je er absoluut voor moet zorgen dat je er optijd bij bent. Zorg dus voor een goede geboorte melder. Na het veulenen kan ze door de veeats weer gehecht worden en eventueel een antibiotica injectie krijgen. Dan heb je niks geen problemen. Als je het eerder openknipt kan je er donder op zeggen dat het weer dichtgroeit en heel gemeen open moet scheuren tijdens het veulenen. Ten tweede heb je grote kans dat het gaat ontsteken, het is immers niet de schoonste plek net onder de anus. Als je het eerder openknipt, wil je de kling waarschijnlijk open knippen over de wond (die de inseminator gemaakt heeft), om een kling te maken zoals die ooit was. Een gehechte wond wordt nooit op dezelfde plek opengesneden, volgens mij hecht dat niet goed meer. Waarom exact weet ik niet meer.

De wijze van open knippen is als volgt:
    Tijdens het veulenen! Op het moment dat er licht spanning op de kling staat door de komst van het veulen, dat knipt een stuk plezieriger (een lap knip je ook makkelijker als je die op spanning houdt), netter en zonder pijn voor je merrie. Als je te vroeg bent kan je een trap verwachten, lijkt me. Op het moment dat het veulen er bijna aankomt is het gehalte aan endomorfine (lichaamseigen morfine) op z'n hoogst en voelt de merrie er nagenoeg niets van, er kan het gewoon zonder verdoving. Met een scherpe keukenschaar knip je haar zó open, ook al klinkt dat bizar. Niet recht op de kling knippen! Kijk naar een klok en knip van onder naar bovenop vauit de opening van de kling naar de "10" of de "2". Je maakt dus een knip op 60 graden. Daarna vloept het veulen er al gauw uit.
    Onze 21 jarige merrie is al 3 keer dicht genaaid en heeft op deze manier al twee prachtige veulens ter wereld gezet. Ik heb in Duitsland gewerkt op een fokkerijstal, daar hebben we toen op dezelfde manier een veulen ter wereld gezet bij een merrie die al 6 veulens heeft gekregen op die manier.

Ja, alleen moet je wel zorgen voor een goede geboorte melder, maar dat is tegenwoordeig geen probleem.

Heel veel succes, ik hoop dat ik je zo heb kunnen helpen.

Anke

Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    55

Hoi Pascale,

Nog even voor de duidelijkheid.
    1 Goede knip is voldoende. Knip niet richting anus, de kans dat het dan openscheurd tot in de anus is aanwezig. Dus inderdaad schuin omhoog naar de bil. De huid van de bil is ook veel sterker. Knip niet tot in de bil, dat is te ver en pijnlijk. Doe het niet met een mes, dat gaat niet snel genoeg omdat je de huid dan in plakjes pakt i.p.v. de hele huid in een keer.

Voor de rest klinkt het je allemaal misschien heel bizar in de oren, maar je kunt het vergelijken met een vrouw die een baby krijgt. Als het bij een vrouw te krap is krijgt ze ook een knip van de verloskundige. In de praktijk valt het erg mee al is het natuurlijk wel erg spannend en tegenstrijdig de schaar in je paard te moeten zetten. Als je een veulen wilt van een merrie die lucht aanzuigt, is dit vaak de enige manier.

Een ding staat vast; Je kunt nu niet meer terug, je zal de schaar moeten pakken! De veearts komt te laat.
    Een merrie kan heel snel veulenen
    Een volgende keer kan je er voor kiezen of je dat nog eens wilt of niet.
    Maar geloof me; Het klinkt misschien allemaal heel eng, in de praktijk valt het alles mee. Hoeveel vrouwen krijgen niet een knip?

Nogmaals succes

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Ik ken het principe wel, maar dan bij schapen ! Alhoewel daar niets geknipt hoeft te worden, slechts een stikje losgemaakt . Overigens doen wij dat zodra de geboorte zich aandient, dus zodra er duidelijk sprake is van weeën en dus vóór het persen!

Overigens laten wij een schaap die haar dracht met een strikje volbrengt nooit meer lammetjes krijgen, simpelweg vanwege de anatomische afwijking (slapte van de laatste kringspier die de kling dicht houdt in alle gevallen behalve geboorte) die erfelijk is.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ik sluit me helemaal bij Anke aan, bij een merrie bij ons op stal is het ook zo gegaan. Prima.

Oei, nu begin ik terug te twijfelen over het tijdstip van openknippen. Ik denk ook dat ik dat zelf niet ga durven. Brr, de gedachte alleen al. Ben ook bang om iets fout te doen.
    Nu, over dat terug dichtgroeien als je te vroeg laat openknippen, daarvan heb ik gelezen dat men er een gaasje tussensteekt zodanig dat het niet terug aan mekaar kan groeien. Ik kan dan alleen maar hopen dat m'n veearts op tijd is.

Groetjes Pascale
    Keep it Natural !!!

Hey,

Hm, de uitleg van Anke klinkt heel logisch, maar waarom deed de DA waar ik stage liep het dan zo veel eerder . Hij zorgde er in ieder geval wel voor dat de beide delen niet aan elkaar groeiden door ik geloof inderdaad een vette gaas ertussen.

Ik hoop dat de DA op tijd is op het moment supreme en we willen foto 's als het zo ver is .

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pascale
    Oei, nu begin ik terug te twijfelen over het tijdstip van openknippen. Ik denk ook dat ik dat zelf niet ga durven. Brr, de gedachte alleen al. Ben ook bang om iets fout te doen.
    Nu, over dat terug dichtgroeien als je te vroeg laat openknippen, daarvan heb ik gelezen dat men er een gaasje tussensteekt zodanig dat het niet terug aan mekaar kan groeien. Ik kan dan alleen maar hopen dat m'n veearts op tijd is.

Groetjes Pascale
    Geloof me als jij daar staat en de veearts is er nog niet en je ziet er spanning op komen dan knip je echt wel hoor.
    Je kunt als mens een hoop onder invloed van adrenaline waarvan je van te voren denkt dat het niet kan.

[size=99px]Wel vraag ik me serieus af waarom mensen willen voortplanten met dieren die niet op natuurlijke wijze hun veulen kunnen vasthouden.
    Het komt in Duitsland dus zelfs veel voor dit begrijp ik. Tja tot er geen merrie meer is die normaal kan bevallen, omdat er op de verkeerde eigenschappen is gefokt.[/size]

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Mag ik iets vragen.. misschien wel heel stom hoor.. maar als een merry luchtzuigt en daardoor eigenlijk niet geschikt is om een veulen te krijgen.. waarom kies je er dan voor om de merrie dan toch te laten dekken, waardoor dit soort maatregelen nodig zijn?
    Ow ja.. en ik vind de vergelijking met een knip bij een vrouw nergens op slaan,
    je zou het wel kunnen vergelijken met een besneden en daarna dichtgenaaide vrouw.. en dan snap je meteen waarom ik me zo op mijn kop krab bij dit soort maatregelen...

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten