Ja, ik denk dat je er als eigenaar van een drachtige merrie die dicht genaait is, vanuit moet gaan dat je dat zelf zal moeten doen. Misschien loopt de hele situatie anders en is er toevallig een veearts in de buurt. DAn heb je geluk. Maar daar zou ik niet vanuit gaan, ik zou me vast voorbereiden op wat mogelijk komen gaat. Ik denk dat het bijna onmogelijk is een veearts op tijd te laten komen. Iedereen weet dat een merrie heel snel moet kunnen veulenen gezien de natuurlijke noodzaak die er ooit was. Binnen het kwartier is het vaak niet mogelijk voor een veearts terplekke te zijn, maar voor een merrie die veulent is een kwartier een lange tijd. Eerlijk gezegd lijkt me dat een grotere stress dan van te voren goed uit te zoeken hoe en wat te handelen. En dan met een rugzak vol kennis de situatie af te wachten.
Maar waarom stijgert iedereen hier daar zo over? Alleen omdat het moeilijk lijkt? Omdat je bang bent je paard pijn te doen? Geloof me; een paard heeft liever dat jij het doet dan een veearts die laat komt.
Het is ook helemaal geen moeilijke handeling.
Er wordt hier gestijgert over de manier waarop ik deze handeling zo duidelijk mogelijk heb geprobeerd op te schrijven. Het is te plastisch, iedereen krijgt kippenvel. Maar wil je de verhandeling van een koliekoperatie lezen??? Of van de castratie van een kater? Maakt niet uit, medische handelingen zijn gewoon niet leuk.
Ik heb alleen maar mijn best gedaan Pascale zo goed mogelijk te helpen op de manier die voor mij als goed bekend staat en al een aantal keren goed heeft gewerkt bij onze merrie.
Het is haar vrij te zoeken naar andere methoden.
Ik zou haar ook willen aanraden de hengstenboer te informeren, hij heeft haar tenslotte voor deze situatie gezet. Dan zal hij ook moeten weten hoe verder te handelen.
Bladwijzers