Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 46 tot 57 van de 57

Topic: drachtige merrie dichtgenaaid

Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    55

Re: drachtige merrie dichtgenaaid

Ja, ik denk dat je er als eigenaar van een drachtige merrie die dicht genaait is, vanuit moet gaan dat je dat zelf zal moeten doen. Misschien loopt de hele situatie anders en is er toevallig een veearts in de buurt. DAn heb je geluk. Maar daar zou ik niet vanuit gaan, ik zou me vast voorbereiden op wat mogelijk komen gaat. Ik denk dat het bijna onmogelijk is een veearts op tijd te laten komen. Iedereen weet dat een merrie heel snel moet kunnen veulenen gezien de natuurlijke noodzaak die er ooit was. Binnen het kwartier is het vaak niet mogelijk voor een veearts terplekke te zijn, maar voor een merrie die veulent is een kwartier een lange tijd. Eerlijk gezegd lijkt me dat een grotere stress dan van te voren goed uit te zoeken hoe en wat te handelen. En dan met een rugzak vol kennis de situatie af te wachten.
    Maar waarom stijgert iedereen hier daar zo over? Alleen omdat het moeilijk lijkt? Omdat je bang bent je paard pijn te doen? Geloof me; een paard heeft liever dat jij het doet dan een veearts die laat komt.
    Het is ook helemaal geen moeilijke handeling.
    Er wordt hier gestijgert over de manier waarop ik deze handeling zo duidelijk mogelijk heb geprobeerd op te schrijven. Het is te plastisch, iedereen krijgt kippenvel. Maar wil je de verhandeling van een koliekoperatie lezen??? Of van de castratie van een kater? Maakt niet uit, medische handelingen zijn gewoon niet leuk.
    Ik heb alleen maar mijn best gedaan Pascale zo goed mogelijk te helpen op de manier die voor mij als goed bekend staat en al een aantal keren goed heeft gewerkt bij onze merrie.
    Het is haar vrij te zoeken naar andere methoden.
    Ik zou haar ook willen aanraden de hengstenboer te informeren, hij heeft haar tenslotte voor deze situatie gezet. Dan zal hij ook moeten weten hoe verder te handelen.

Ik wil hen danken die me willen helpen; ik heb ondertussen al besloten. Zij die het gruwelijk vinden en "stijgeren" (zoals iemand zei);.....het is heus allemaal niet zo erg hoor zoals het hier soms beschreven wordt. Ik heb ook aan de DA al gevraagd hoe het zat met inenten en ontwormen. Hij zegt om het na het veulenen te doen.
    Ik heb ook al gehoord dat Equest niet goed is voor drachtige merries of voor veulens.
    Nogmaals bedankt voor de vele reacties!

Groeten
    Pascale
    Keep it Natural !!!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Inenten moest juist 4 tot 6 weken voor de uitgerekende datum, dan heeft je veulen er profijt van omdat de antistoffen met de biest mee komen. Het veulen kan dan als het een maand of 5 is de eerste inenting van de basisenting krijgen.
    Merrie tijdens de dracht normaal ontwormen, veulen op 7 tot 10 dagen en daarna volgens de bijsluiter. Voor Equest moet je ook even op de bijsluiter kijken, veulens mogen het niet, maar drachtige merries volgens mij wel.
    Bovenstaande ben ik nergens op een andere manier tegen gekomen, met enten na de bevalling heeft je veulen geen voordeel, en dus ook geen afweerstoffen.

Bedankt Miran,
    Ik heb vandaag nog ontwormd en ik wou ze ook nog voor de bevalling laten enten. Dat lijkt me iig toch het meest logisch. Maar je kan ook kiezen voor een "veulenprikje" net na de geboorte. Daarmee zouden ze ook tegen allerlei ziekten beschermd zijn. Dit heb ik gelezen in een boek over fokken.
    Mij werd er verteld dat Equest niet mag gegeven worden aan drachtige merries, maar ik heb de bijlsuiter niet gelezen.
    Keep it Natural !!!

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Heb je een bijsluiter liggen? Ik wel, wil hem wel even pakken als je wilt...
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Volgens de Divoza-site mogen drachtige merries wel en veulens niet.
    Veulenprikje schijnt per dierenarts te verschillen wat erin zit, vaak alleen vitaminen wat ik begrepen heb. Iig niets tegen influenza en tetanus enzo, het is echt wat algemeens. Ik heb het wel gedaan omdat mijn Saphira niet meteen dronk, er is toen ook bloed geprikt om een en ander te bepalen (bepaalde eiwitten geloof ik). Gelukkig was alles verder in orde, maar het was echt een klein en schriel veulentje wat dus meteen een slechte start had.

Mocht je er nog wat aan hebben, ik vond het boek van Paul de Vries heel interessant. Misschien niet helemaal natural ingesteld, maar wel duidelijk en uitgebreid over het veulenen enzo. Er zijn 2 versies met zo goed als dezelfde tekst, het scheelt wel behoorlijk in aantal foto's en de prijs.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Heb je een bijsluiter liggen? Ik wel, wil hem wel even pakken als je wilt...
    Als je er tijd voor hebt mag je wel eens kijken in de bijsluiter. Alvast bedankt!
    Keep it Natural !!!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Miran
    Mocht je er nog wat aan hebben, ik vond het boek van Paul de Vries heel interessant. Misschien niet helemaal natural ingesteld, maar wel duidelijk en uitgebreid over het veulenen enzo. Er zijn 2 versies met zo goed als dezelfde tekst, het scheelt wel behoorlijk in aantal foto's en de prijs.
    Ik heb vorig jaar in Brugge het boek van Paul (Paarden fokkerij) gekocht. Daarin staat trouwens dat het nodig is om de merrie "tijdig" terug te laten open knippen, dus geen exacte datum.
    Ik vind het een heel goed boek, alleen vind ik het jammer dat er geen tekening en ook geen tekst in te vinden is over het tijdstip van het draaien van het veulen.
    Keep it Natural !!!

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik heb vorig jaar in Brugge het boek van Paul (Paarden fokkerij) gekocht. Daarin staat trouwens dat het nodig is om de merrie "tijdig" terug te laten open knippen, dus geen exacte datum.
    Ik vind het een heel goed boek, alleen vind ik het jammer dat er geen tekening en ook geen tekst in te vinden is over het tijdstip van het draaien van het veulen.
    ik herinnerde me een afbeelding in een boekje van Wouter Slob:" het fokken van paarden en ponies".
    helaas heb ik geen scanner, maar ik kan proberen het een beetje uit te leggen.
    de ligging van het veulen tot vlak voor de geboorte: het veulen ligt op zijn rug, met het hoofdje in de richting van het geboortekanaal.
    de ruggegraat rust dus op de buikwand van de merrie. de voorpootjes liggen gevouwen op de borst vh. veulen, met de knieen tegen zijn/haar kin, de achterbenen zijn opgetrokken tegen zijn/haar buikje.
    Citaat: "ligt het veulen tijdens de dracht op zijn rechterzijde (iets naar links gebogen) en enigszins op zijn rug in de baarmoeder, vlak vóór de geboorte wentelt het zich tot het op de buik komt te liggen met het hoofd vooraan in de richting van de schede".

over het openknippen: ik heb dit ook gedaan bij 1 van mijn merries.
    we hielden haar dracht in de gaten dmv. een geboortemelder in combinatie met een camera.
    toen zij persweeën kreeg heb ik haar, tijdens een wee, met een gesteriliseerde schaar opengeknipt, naar linksboven.
    ik moest inderdaad wel even slikken, maar het viel mee, de huid wordt enorm opgerekt en dus dunner, en staat zo onder spanning dat het knipje gemakkelijk gaat (had de schaar wel laten slijpen vooraf ) .
    ook wij hebben dus gewacht met knippen totdat de geboorte was begonnen.
    mijn paard heeft een mening.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Op http://www.foalcam.nl zijn ook veel afbeeldingen over de ontwikkeling en ligging van het veulen te vinden.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Bijsluiter:

"Niet toedienen aan veulens jonger dan vier maanden."

en

"Met name bij lichte veulens en ponyveulens dient met het oog op overdosering worden toegezien op een nauwkeurige dosering."
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Bedankt Miran en Dorien !!

Grjs Pascale
    Keep it Natural !!!

Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234

Bladwijzers

Forum Rechten