Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: buikbreuk Brunhilde met foto's

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

buikbreuk Brunhilde met foto's

Jullie weten dat Brun een koliekoperatie overleeft heeft. Nu zijn er de 2 weken na de operatie complicaties opgetreden, nl breuken. In het begin was het niet echt zichtbaar door het grote oedeem, maar dit is nu verdwenen en je kan nu de omvang van de breuk zeer goed zien. (zie foto's)

Heeft er iemand zoiets al gezien? En hoe is dat dan afgelopen?

Opereren en een netje erin zetten is geen optie omdat Brun een boerenpaard is (kans op terug scheuren is bijna 100 %), ze nu al 7 weken op stal staat waardoor haar spieren niet sterk genoeg meer zijn om na de narcose recht te komen.

Ook nog foto's van Brun en de 'bezigheidstherapie'.

[attachment=4:ff397]Foto0217.jpg[/attachment:ff397]

[attachment=5:ff397]Foto0216.jpg[/attachment:ff397]

[attachment=3:ff397]Foto0221.jpg[/attachment:ff397]

[attachment=2:ff397]Foto0206.jpg[/attachment:ff397]

[attachment=1:ff397]Foto0209.jpg[/attachment:ff397]

[attachment=0:ff397]Foto0210.jpg[/attachment:ff397]
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: buikbreuk Brunhilde met foto's

Oei lijkt nog een behoorlijke breuk Inge, wat vervelend, ik hoop voor haar dat dat nog weer goed gaat komen.
    Jammer hoor na al dat spannende gedoe rondom de operatie.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Amai Inge is geen goed nieuws, ik heb het nog nooit gezien bij een paardje.
    Hoe gaan ze het verder behandelen?
    Had het paardje van Nico (Pebbles) dit ook niet of was het enkel oedeem bij hem (kan het mij niet zo goed meer herinneren).
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Paardje van Nico had een grote wond op de plaats waar de singel komt. Daar zit de borstkast nog en niet de buikwand. En het was inderdaad oedeem.

Behandeling ... dat is het nu juist. Niemand weet wat te doen behalve afwachten. Ik had gehoopt dat er hier op het forum misschien iemand dit al gezien heeft of een da kent die dit al meegemaakt heeft.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Kan je niet vragen aan de kliniek waar je stond om deze foto's naar de faculteit van Gent door te sturen? Er moeten allicht nog gevallen bekend zijn.
    Als de kliniek het niet wil neem dan zelf contact op met Gent.

Succes!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Oo Inge, vréselijk. Zie dit nu pas. Ik heb er geen woorden voor.
    Hoe is haar kwaliteit van leven met zo'n breuk? Dat je haar niet meer kan berijden lijkt me duidelijk, maar zelfs zonder dat.. al zóveel weken op stal..
    Hoe zijn de vooruitzichten?

Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Goed idee, ga contact opnemen met Gent.

Pijn heeft Brun niet. En het is een ongelooflijk paard, als Utan dit zou overkomen ... die zou al een zware depressie hebben. Maar Brun niet. Ze is altijd goed gezind, ze eet goed. Ik speel met haar minstens een uur, zo rond 14.00u, dat breekt haar dag een beetje. Om 9.00u krijgt ze eten en hooi en er blijven altijd één of twee van de andere paarden mee binnen met haar. Om 14:00 ben ik er dan weer, dan wissel ik de paarden (binnen gaat buiten en andersom) en dan speel ik met haar in de stal. Vandaag heb ik ook 5 min met haar in de stalgang gestapt. En dan gaat ze even vrolijk terug in haar stal. En dan bij zonsondergang ben ik er terug om te voederen en de paarden op stal te zetten.

Ik probeer ook zoveel mogelijk speeltjes in haar stal te leggen of hangen. Voorbeeld, gisteren heb ik wilgentakken aan stukjes koord in de stal gehangen en daar amuseert ze zich dan kostelijk mee.

Ik denk dat het op het moment meer op mijn zenuwen werkt dan op de hare. Ze is gewoon ongelooflijk, ze doet en is niet zielig.

Morgen komt normaal de da op controlevisite. Ik heb de indruk dat de breuk van vorm aan het veranderen is. Zullen zien wat hij ervan vindt.

Aangemeld
    Mar 2006

Nog enkele leuke tips tegen vervelen.

Een stevige fles met een handvat aan (bij mij was dit een becel frituurolie fles). Daar doe je dan een koord aan en hangt die in de stal zodat de opening een vertikaal hangt. Daar doe je dan wortelstukjes in. Telkens als ze dus met hun neus daar tegen duwen komt er een wortel uitgevallen. Heel leuk spelletje.

Als je ook nog gewoon voer geeft dan deed ik dat in een stevig yoghurt pot/emmertje (Galaxy, colruyt) in het deksel maakte ik een gat. Pot toe en zo in voerbak, moest ze dus altijd met haar neus de pot rondduwen en dan kwam er eten uit. Succes gegarandeerd.

Het hooi zou ik in een dubbele hooinet geven zo doen ze er twee keer zo lang over.

Ik hoop dat de DA goed nieuws heeft!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Hey, merci voor de anti - verveel - tips. Daar kan ik wel wat mee doen!!!

DA geweest. Het is niet erger geworden, het lijkt een beetje van vorm te veranderen. Naar haar achterhand toe is het een beetje opgetrokken. Wachten , wachten en nog eens wachten. Mag in stalgang wandelen maar zeker niet buiten. Nog steeds antibiotica geven en wonde elke dag schoon maken. Er is nog één plek (diepste punt voorraan) dat 's morgens vochtig is van wondvocht. Maar ze ligt er 's nachts soms op en het is de huid, het vocht komt niet van binnen.

Pffffffffffffffft wat een naar gezicht zeg.
    Maar wat superfijn dat Brunhilde haar lot zo opgewekt draagt!
    En fijn dat jij haar daarbij helpt met spelletjes en bezigheidstherapie!

Ik duim en hoor graag alsmaar hoe het gaat!

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Heb met een professor in Merelbeke (universitaire diergeneeskunde) gebeld en die zegt eigenlijk hetzelfde als mijn DA:

Het zal vooral een esthetisch probleem blijven want het zal niet veel veranderen van vorm het moet alleen stevig worden(nu dat is voor mij helemaal geen probleem), risico darmbeklemming in zo'n grote breuk is te verwaarlozen, mag niet gedekt worden, risico scheuren alleen bij trauma (als ze gestampt is of gevallen), ze moet nog minstens een maand stalrust maar ik mag met haar 'gecontroleerd' gaan wandelen.
    Nieuwe operatie om de breuk te verstevigen heeft weinig zin omdat de kans op een nieuwe breuk bijna 100% is.

Brun zal altijd een 'buikje' hebben. Maar dat is voor mij geen probleem. Binnen een maand of twee mag ze aan de longe en kan ik haar buik en rugspieren trainen en ik mag op haar nog rijden (stappen). Ik denk dat we samen veel wandelingen zullen maken in de toekomst!

Ik hou jullie op de hoogte en ga volgende week nog eens een foto van die buik trekken. Misschien zien jullie ook een beetje verschil.

Aangemeld
    Mar 2006

Ach ja, schoonheidsfoutjes geven charme he. Als het Brunneke niet stoort en het heeft geen invloed op haar gezonheid so what?

Hou je wel maar klaar voor commentaar als je gaat wandelen, misschien kan je al wat leuke verhaaltjes verzinnen om te mensen te verbazen
    Joni Bentley

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Je zou de breuk met een brede breukband kunnen ondersteunen. Dat dacht ik in het begin al na de OK, maarwaarom heb ik dat niet neergepend???? Ik dacht....daar heb je háár weer met d'r ideeën. Maar dus nu maar....
    http://www.dbdistributors.net/rwp_boa_bandage.html
    Dit geeft veel steun, dat is nodig, anders wordt het zeker niet minder denk ik.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ingejanssens
    Nieuwe operatie om de breuk te verstevigen heeft weinig zin omdat de kans op een nieuwe breuk bijna 100% is.
    Als door de band de inhoud van de breukzak weer netjes in de buik zit, dan is er wél een mogelijkheid tot opereren, misschien met een marlex mat, en dan daarna het herstel direct mét de band. Daar zijn goed resultaten mee! Of anders kan de band haar gewoon altijd veel steun bieden.

Super tip Lila!!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Och hemel, wat ziet dat er naar uit zeg!

Heel veel beterschap gewenst! Ik hoop dat de tips van Lila willen helpen!
    Het boze breekt, het kwaad verdeelt,
    maar liefde bindt en liefde heelt

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten