Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: paard met galoppeer-angst

paard met galoppeer-angst

Ik zat eens terug te denken aan een paardje wat ik een paar jaar geleden huurde. Altijd full speed ahead
    Ik heb haar destijds met het basisrijden van Parelli heel relaxed gekregen, tempo omhoog door mijn hand naar voren te steken, tempo terug door een zucht en hand omhoog. Zelfs in galop, waar ze steeds meer angst voor had ontwikkeld doordat ze met een slechte balans zowat plat door de bocht ging en ik dus zat te stuiteren op haar rug, wat niet echt bevorderlijk was voor haar vertrouwen.

Nu denk ik erover om met Namoro, die al zolang hij in Nederland is menig bekend trainer tot 'waanzin' heeft gedreven door zijn speed-turbo galop die niet uit te zitten is. Hij flipt eigenlijk gewoon. Waarschijnlijk is er niet al te zachtzinnig met hem omgesprongen in Portugal, waarvan de littekens en de botwoekering op zijn neus stille getuigen van zijn

Wat zouden jullie voor stappenplan maken voor hem, wetende dat:
    - hij op de grond geen angstproblemen heeft wat betreft specifiek galopperen
    - ik op een relaxed paard stap en er tijdens het stappen helemaal geen stress is, tijdens het draven meestal al wat stress bijkomt en als ik zou aangalopperen de bom barst.

Ik denk aan one-reign stop, follow the rail etc. Wie heeft er een meer uitgedacht plan dan mijn losse flodders? (alleen voor het rijden dus)

Ik zou er enorm mee geholpen zijn! Ik ga nu wat dvd's kijken over calm, safe en natural rides

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: paard met galoppeer-angst

Ik denk nog heel lang wachten totdat draf helemaal zonder stress gaat en dan pas aan galloperen denken. Als je al gaat galloperen proberen aan te springen vanuit stap en direct terug nemen.

Laat je hem ook wel galloperen met zadel maar dan vrij of aan de lijn. Zou wel veel galloperen oefenen om negatieve associatie weg te krijgen. Veel achterhand trainen zodat zijn balans en evenwicht goed wordt.

Verder hebik geen goede tips , succes. Lijkt mij wel een beetje eng, dus doe je wel voorzichtih
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Ik ga ook niet gelijk galopperen hoor Maar wil wel graag het 'plan' klaar hebben liggen in het kader van good preparation!

Eerst maar eens de draf zonder spanning krijgen...

Het zadel is ook niet het probleem en by the way, zijn fysiek ook niet. Het is puur emotioneel. Hoe spreek ik zijn gevoel het beste aan als hij onder het zadel last krijgt van stress en wil wegracen?

Hij is gelukkig niet 'gemeen' dus ook al wil hij op dat moment liever dat dat roofdier van zijn rug gaat, hij zal niet actief proberen me eraf te gooien. Maar ik ben voorzichtig hoor

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Inderdaad, zoals Janneke al zegt eerst de draf goedkrijgen.

Waar ik zelf altijd voor ben met jonge paarden, of paarden die moeite hebben met galop is point to point omdat dan heel duidelijk is wat verwacht wordt en wanneer hij mag stoppen. Zelf vind ik dit nog beter dan eerst passengeren in galop, want hierbij weet hij niet wat hij kan verwachten.

Ik zou hem in de roundpenn, follow the rail laten lopen en draven. Veel werken aan tempowisselingen, zodat hij dit volledig begrijpt en heel erg relaxt kan uitvoeren. als dit volkomen vertrouwd voor hem is, zou ik meer tempo in de draf gaan vragen. Vraag gewoon méér en beloon bij iedere poging tot versnelling. Doe dit net zolang tot hij hiermee ook volledig vertrouwd is. Ga dan iets verder tempo vragen, tot hij per ongeluk in de galop springt. Meteen belonen. Dit uitbouwen (ook aan de hand) tot hij begrijpt wat de bedoeling is.

Ik zou niet meteen gaan proberen om vanuit de stap aan te springen (zoals Whoopie voorstelt), omdat je dan veeeeeel moet doen (beendruk etc) om het hem te laten snappen. Dit is heel hectisch voor zo'n paard.. been there, done that. Hij kan beter vanuit zichzelf aanspringen zonder dat jij iets met je benen doet. enkel je hand vooruit en tempo vragen.

Vooral in het begin van de eerste galopsprongen, niet te lang door laten galopperen. Gewoon aanspringen en zuchten, aanspringen en zuchten. Door het vaak te doen, moet hij leren en ervaren dat er niks engs of ergs met hem gebeurd. (Ervaringsleren)

Ik ben hier momenteel ook mee bezig met troy. Exact hetzelfde verhaal. Stomme spanjaarden ook.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Ja ik ben het wel met Trea eens...Geen grote ruimte...en bij gebrek aan een roundpen kan je ook een cirkel blijven rijden...
    Blijf lekker draven totdat hij het rustig kan en vertrouwd is met het patroon...
    Pas dan zou ik een point to point in draf gaan rijden met kleine afstanden. Grote afstanden en echte lijnen maken dat een paard snel weer impulsief wordt.

Ook op een cirkel mag hij best een beetje zenuwachtig worden...als hij zenuwachtig wordt maak je de cirkel wat kleiner als hij relaxter wordt geef je wat groter. En natuurlijk op een goed moment stoppen!!!!

De galop komt dan vanzelf wel!!

En hoe doet hij het als wordt gelongeerd met iemand in het zadel?? Heeft hij iets aan een steun op de grond?? Wellicht kan je het ook zo nog wat aangenamer voor hem maken en het dan langzaam afbouwen??
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Vraag gewoon méér en beloon bij iedere poging tot versnelling. Doe dit net zolang tot hij hiermee ook volledig vertrouwd is. Ga dan iets verder tempo vragen, tot hij per ongeluk in de galop springt. Meteen belonen. Dit uitbouwen (ook aan de hand) tot hij begrijpt wat de bedoeling is.
    Maar versnelling is juist het probleem niet. En het vragen ook niet.... het is de knop die omschiet bij het galopperen of zelfs het denken aan galop.

Vooral in het begin van de eerste galopsprongen, niet te lang door laten galopperen. Gewoon aanspringen en zuchten, aanspringen en zuchten. Door het vaak te doen, moet hij leren en ervaren dat er niks engs of ergs met hem gebeurd. (Ervaringsleren)
    Zo zou ik het ook doen, zo adviseerde Horst het. Eigenlijk wil ik voor dit probleem weer eens teruggrijpen naar het programma van Parelli (niet de fase-toestand). Wat jij zegt is denk ik ook een goede manier.
    Dan zie ik Pat op de Calm ride dvd met zijn RB-EX vosmerrie het meer oplossen in de zin van: keep on the rail, don't change gait (mag wel langzaam of snel) tot het kwartje valt, door correcties als hoofd richting bakrand met de buitenteugel (als halve ORS), ontkoppelen door sideways te gaan, tegen bakrand 'aan laten lopen' ed. Of als hij in het veld rijdt met haar, rijdt hij als ze impulsive wordt bijv een cirkel om een boom en 'spiraalt' haar daar naartoe totdat ze door de steeds kleiner wordende cirkel rustiger wordt en zichzelf tegen de boom parkeert met haar neus. Dat steeds herhalen.
    Wat denk je daarvan dan?
    Ik heb het volgens mij ook zo opgelost met die merrie toen.

Stomme spanjaarden ook.
    Haha, er zitten ook goeie bij hoor Stomme stomme Spanjaarden ook

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Pas dan zou ik een point to point in draf gaan rijden met kleine afstanden. Grote afstanden en echte lijnen maken dat een paard snel weer impulsief wordt.

Point to point is toch voor paarden met meer 'whoa'? Waarom zou ik dat dan met Namoro moeten doen? Snappiknie?

En hoe doet hij het als wordt gelongeerd met iemand in het zadel?? Heeft hij iets aan een steun op de grond?? Wellicht kan je het ook zo nog wat aangenamer voor hem maken en het dan langzaam afbouwen??
    Ik heb helaas eigenlijk zelden hulp. In elk geval niet op regelmatige basis Het zou idd een goede tussenstap zijn voor hem. Ik denk echter dat hij in eerste instantie nog steeds hetzelfde reageert. Maar goed, dat kan ik dus niet echt effectief uitproberen....

Bedankt voor de tips tot nu toe!

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik snap precies wat je bedoelt met dat de knop omgaat zodra je in galop gaat. Dit is namelijk exact zoals bij vivaldi de welsh van mijn stalgenootje.
    Echter is zij niet consequent en ben ik op een gegeven moment om die reden gestopt om hem te trainen. Ik moet zeggen dat na een jaar er nog maar heel minimaal verschil te merken was.

Overigens gaat het bij hem goed in een handgalopje, maar dan moet je hem echt bij je houden. Als ie 1x sneller is dan jij bent en hij kan versnellen dan ben je hem kwijt.
    Overigens heeft hij geen problemen met galloperen in de bak, dus de oorspronkelijke oorzaak van dit gedrag zal anders zijn dan bij Namoro.

Helaas heb ik dus ook nog steeds niet de oplossing hiervoor kunnen ontdekken.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik heb dat gedeelte van parelli ook gezien, ik weet alleen niet of ik dat op die manier wil doen op een paard die er in flink tempo vandoor gaat. Je moet dan nml op een of andere manier de hoeken ook door zien te komen

Ik wil het zelf wel eens gaan proberen bij Whoopie die vindt galop nog steeds niet prettig en ze valt meestal direct terug of gaat idd juist scheuren, omdat ze dan zo vluchtig beweegt heeft ze totaal geen stelling in de bocht ik vindt dat zelf absoluut niet prettig.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Mark Rashid!

Lezen, begrijpen, voelen, oplossen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Mark Rashid!

Lezen, begrijpen, voelen, oplossen.
    Ja? En hoe gaat dat dan in de praktijk? Dit zegt mij net zoveel als de quotes van PP. Geef eens een voorbeeld hoe Mark dit zou aanpakken in de praktijk?

Misschien is toch, als je de ruimte en de bodem ervoor hebt, de ouderwetse cloverleaf van Parelli als patroon een goeje?

May the horse be with you!

Naar de OPLOSSING van Rashid ben ik ook heel benieuwd! De gedachte van hem kan ik goed volgen en zou ik ook het liefst ter harte nemen. Maar de praktijk heeft wel iets meer handvatten nodig. (Hij ligt toevallig klaar om weer gelezen te worden, als ik Dancing with your dark horse uit heb)

@Karianne: ik heb deep down ook het gevoel dat hij er door zo'n programma als cloverleaf uiteindelijk zelf achter gaat komen dat het wel meevalt. Voelt als kilometers maken, terwijl hij onderweg de oplossing moet zien uit te vogelen......... al denkend leren galopperen ipv vluchten. Ik vermoed dat als ik het vaak oefen, hij er 'grip' op zal krijgen en zal leren hoe zichzelf eruit te denken.
    Wat is dan ruimte en een goede bodem in dit geval?

Naar de OPLOSSING van Rashid ben ik ook heel benieuwd! De gedachte van hem kan ik goed volgen en zou ik ook het liefst ter harte nemen. Maar de praktijk heeft wel iets meer handvatten nodig
    Rashid geeft geen oplossing.
    Geen 'kant-en-klaartje' althans.
    Wat hij wel zegt: "Waarom" vertoont het paard dit gedrag?
    Er is geen oplossing als je de oorzaak, het 'waarom' niet kent - of als je niet kunt/wilt luisteren naar wat het paard aangeeft.
    Een voorbeeld ( geen oplossing): Horses never lie .. blz.116 t/m halverwege blz.118.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten