Ik zat eens terug te denken aan een paardje wat ik een paar jaar geleden huurde. Altijd full speed ahead
Ik heb haar destijds met het basisrijden van Parelli heel relaxed gekregen, tempo omhoog door mijn hand naar voren te steken, tempo terug door een zucht en hand omhoog. Zelfs in galop, waar ze steeds meer angst voor had ontwikkeld doordat ze met een slechte balans zowat plat door de bocht ging en ik dus zat te stuiteren op haar rug, wat niet echt bevorderlijk was voor haar vertrouwen.
Nu denk ik erover om met Namoro, die al zolang hij in Nederland is menig bekend trainer tot 'waanzin' heeft gedreven door zijn speed-turbo galop die niet uit te zitten is. Hij flipt eigenlijk gewoon. Waarschijnlijk is er niet al te zachtzinnig met hem omgesprongen in Portugal, waarvan de littekens en de botwoekering op zijn neus stille getuigen van zijn
Wat zouden jullie voor stappenplan maken voor hem, wetende dat:
- hij op de grond geen angstproblemen heeft wat betreft specifiek galopperen
- ik op een relaxed paard stap en er tijdens het stappen helemaal geen stress is, tijdens het draven meestal al wat stress bijkomt en als ik zou aangalopperen de bom barst.
Ik denk aan one-reign stop, follow the rail etc. Wie heeft er een meer uitgedacht plan dan mijn losse flodders? (alleen voor het rijden dus)
Ik zou er enorm mee geholpen zijn! Ik ga nu wat dvd's kijken over calm, safe en natural rides
Bladwijzers