Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Dominant paardje..

Dominant paardje..

Hoi!
    Mij is gevraagd of ik wilde meehelpen met een Haflinger. De verzorgster wilt erg graag aan NH mee doen. Super dus! Nu waren we er gister dus voor de eerste keer. Het is een Haflinger van bijna 8 en ze kent nog helemaal niks. Alleen een halster kent ze. Nu was ze dus de hele tijd aan het happen en beukte gewoon tegen je aan. Een behoorlijk dominant paardje dus. Toen ik haar mee nam aan het halster vond ze dit ook niet leuk en rukte ze zich los en begon te bokken/trappen. Dat kan natuurlijk ook komen omdat ze niet gewend was aan het halster mee te lopen, maar dat moest wel anders was het best gevaarlijk, ze dendert zo door je heen. Anyway, hoe moeten we beginnen met dit paardje? Tips zijn welkom!
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Re: Dominant paardje..

Persoonlijk zou ik bij zo'n paardje toch wel eerst een deskundig persoon om hulp aan huis vragen. Dit lijkt me niet een paard om direct zelf mee aan de slag te gaan.
    Succes!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

vervelend om te zeggen maar ik denk dat het handig is om hier iemand bij te vragen die al enige ervaring heeft met dit soort paarden.
    Ik vind dat je met de zin: "Nu was ze dus de hele tijd aan het happen en beukte gewoon tegen je aan. Een behoorlijk dominant paardje dus."
    een beetje erg snel een conclusie getrokken hebt.
    Want het kan net zo goed ontstaan doordat het paard bang is en het allemaal niet snapt en niet kan bevatten. Of, wat ook indenkbaar is, dit paard heeft gewoon geen idee dat ze voorzichtig moet zijn met mensen en dat happen en beuken niet toegestaan is. Hoe kan een paard deze regels weten als hij in een kudde dit gedrag wel kan vertonen (bv omdat hij de baas is, of omdat hij een onderdanig maatje heeft bij wie hij dit mag doen).
    Ik zou maar eens beginnen om er iemand bij te halen die het onderscheid kan maken tussen angst en dominantie. Dat is lang niet altijd even eenvoudig te zien.

Een liberty en horsebehaviour pakket van parelli kan je ook al heel veel duidelijk maken denk ik.

Ik sluit me aan bij Sandra, de conclusie is in mijn ogen ook te snel getrokken. Bij de titel gaat het voor mij al 'mis'. Nu wordt er geimpliceerd dat er iets met het paardje is. Ervaren hulp lijkt mij op zijn plek.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Een liberty en horsebehaviour pakket van parelli kan je ook al heel veel duidelijk maken denk ik.
    Goede raad is duur zeggen ze wel eens.. voor 999 dollars kun je verder!
    Is de Equiplay DVD niet toereikend voor dit geval?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Ik sluit me aan bij Sandra, de conclusie is in mijn ogen ook te snel getrokken. Bij de titel gaat het voor mij al 'mis'. Nu wordt er geimpliceerd dat er iets met het paardje is.
    Laat ons niet te voorbarig conclusies trekken. Topicstarter is nieuw Ik vind het al fijn dat ze erkent dat er "iets" aan de hand is en zoekt naar hulp. Als je als beginner dat "iets" nog niet goed weet te omschrijven daar kan ik best inkomen. Als de mensen tot wie ze zich richt dan ook al over de titel gan zeuren dat zij wij als helpers ook niet goed bezig. Wij moeten zo slim zijn om een richting aan te geven niet te oordelen.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Sorry Rengel, mijn toon was echt heel vriendelijk. Hopelijk komt het wel zo over.
    www.innerfeeling.nl

Aangemeld
    Mar 2006

@pocalover: Ik weet 100% zeker dat je het vriendelijk bedoelt, maar ik ben zelf ooit een nieuwkomer geweest en ik weet hoe gechokkeerd kon zijn over kleine dingen die ik toen absoluut niet begreep.
    Joni Bentley

Goed dat je het zegt! Thanks.
    www.innerfeeling.nl

Ik denk dat ik een beetje verkeerd overkwam. Er zijn natuurlijk zoveel redenen dat dat paardje zo doet ik heb 'm ook pas een keer gezien. Het kan net zo goed zijn dat als ze je kent dat het zo over is. Het is ook niet zo dat ik zo mee aan het werk zou gaan. Daarom vroeg ik me dus af hoe we het beste konden beginnen. Helaas is er hier helemaal niemand in de buurt die aan NH doet Dus hulp van een ervaren iemand daarin, dat kan ik wel vergeten. Maar he er zitten hier op het forum genoeg ervaren mensen dus vandaar. Nu weet ik eigenlijk nog niet zo goed hoe te beginnen.. Het paardje kwam trouwens helemaal niet angstig over moet ik er wel even bij vertellen.
    www.paardopzijnbest.nl

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Wat je kunt gaan doen is denk ik ook een beetje afhankelijk van de voorzieningen die je kunt gebruiken. Heb je een binnenbak, een buitenbak, een longeercirkel, een veilige route om buiten te wandelen, staat 't paardje op stal of in de wei, samen met anderen of alleen? Als je een bak hebt, wordt die dan druk gebruikt door anderen (zodat je eigenlijk altijd online moet werken)?

Lotje (zo heet de Haflinger) staat overdag in de wei en 's nachts op stal. Er is geen bak, longeecirkel of iets en ze staat alleen. Wel zijn er heel veel paarden in de buurt. De wei ligt wat afgelegen en is niet in de buurt van een drukke weg. Een veilige route om buiten te wandelen is er dus gelukkig wel
    www.paardopzijnbest.nl

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

In welk afgelegen oord staat dat paard dan, dat er helemaal geen NH-ers in de buurt zijn?

Ik ben het op zich wel met de rest eens, een paard dat nog helemaal niks kent opvoeden, daar moet je wel zelf al de nodige ervaring voor hebben om dat goed te laten verlopen.
    Goed dat je hier in elk geval hulp vraagt maar het feit dat je dat doet, geeft m.i. ook aan dat je zelf onervaren bent en dus eigenlijk toch wel hulp hierbij nodig hebt...

Misschien als je even laat weten waar je woont, dat er dan toch wel iemand van het forum in jouw buurt blijkt te wonen?

In de achterhoek. Bij Doetinchem.
    www.paardopzijnbest.nl

Actief Forumlid kelz's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2007
    Leeftijd
    32

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Martiine
    In de achterhoek. Bij Doetinchem.
    In Doetichem (achterhoek)
    Zijn wel mensen die aan NH doen hoor.
    Wij zelf doen er ook aan en Doetichem is een 30 min met de trein.
    Denk dat je het beste een advertentie kan plaatsen voor het zoeken naar hulp voor je probleem.
    En anders kan je ook in het weiland een stukje afzetten met stroomdraad/lint ter grootte van een longeerbak waar je dan in kan werken wanneer je dit met prik paaltjes doet is het gemakkelijk weer weg te halen.

Bladwijzers

Forum Rechten