Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 25 van de 25

Topic: Luchtzuigen

Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Re: Luchtzuigen

Hij deed t gister ook gelijk als hij een klein paardensnoepje had weggekauwd. Ik denk toch dat het een soort automatischme is geworden.

Luchtzuigen doen paarden niet uit verveling. Zoals hierboven ook al is geschreven heeft het te maken met maagproblemen die weer veroorzaakt kunnen worden door stress. Die stress kan weer komen door verkeerde huisvesting, verkeerde voeding, maar ook uit bijvoorbeeld een verhuizing.

Voor een aantal paarden wordt luchtzuigen ook een gewoonte. Er komen namelijk stoffen in de hersenen vrij die een geluksgevoel veroorzaken.

Een luchtzuigband maakt meer kapot dan je lief is trouwens. Ook inwendig kan het behoorlijke beschadigingen opleveren. Een paard van een stalgenoot van me heeft hierdoor een beschadiging aan het strottehoofd opgelopen. Verder moet je je afvragen of symptoombestrijding wel zo verstandig is. Ja, je paard kan inderdaad niet meer luchtzuigen, maar hij heeft ook geen 'wapen' meer tegen de stress of de mogelijke maagpijn.

Verder is nooit bewezen dat er een verband bestaat tussen luchtzuigen en koliek. De lucht komt namelijk helemaal niet in de darmen terecht. Stress kan dan wel weer een oorzaak zijn van koliek, net als maagpijn.

Het verbaast me eerlijk gezegd om te lezen dat je paard blijkbaar nog nooit is gecontroleerd op maagzweren? Die komen namelijk best wel veel voor.

De eerste stap zou zijn om eens te kijken naar de oorzaak van het luchtzuigen. Daarna kun je pas kijken naar oplossingen...

Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Ik kijk het nog even aan, maarzweren klinkt nogal eng, ik heb net ff een beetje geGoogeld. Ik heb onderandere gevonden dat een kleine maagzweer vanzelf over kan gaan.
    Ik voer hem nu geen krachtvoer meer, en ik ga vanavond overleggen met n vriendin van me of zij misschien s'ochtends of s'avonds nog kan voeren, dus 2x per dag ipv 1x.

mijn pony is het weidegenootje van mischa.

stress kan vroeger een oorzaak zijn geweest en dat het nu een gewoonte is..
    nu heeft hij in ieder geval geen stress meer.
    ik hoop dat er wat meer duidelijkheid komt
    sando, mijn ruintje die het geweldig vind als hij sandokan genoemd word

Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ciska_sando
    mijn pony is het weidegenootje van mischa.

stress kan vroeger een oorzaak zijn geweest en dat het nu een gewoonte is..
    nu heeft hij in ieder geval geen stress meer.
    ik hoop dat er wat meer duidelijkheid komt
    Niet dat ik weet nee, echt gestresst heb ik hem nooit gezien

[quote="Jill"]Ik kijk het nog even aan, maarzweren k]
    Als je dan toch aan het googelen bent, dan heb ik ook nog wel een leuke link voor je http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 696&hilit=

En deze http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=513308

Maar over stress... ik vind het nogal wat om te zeggen dat hij geen stress heeft. Heeft hij dat jullie verteld, of kunnen jullie misschien in zijn hoofd kijken hoe hij alles ervaart?

Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

[quote="wendytje"]
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jill
    Ik kijk het nog even aan, maarzweren k]
    Als je dan toch aan het googelen bent, dan heb ik ook nog wel een leuke link voor je http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 696&hilit=

En deze http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=513308

Maar over stress... ik vind het nogal wat om te zeggen dat hij geen stress heeft. Heeft hij dat jullie verteld, of kunnen jullie misschien in zijn hoofd kijken hoe hij alles ervaart?
    Nee, maar ik zeg ook niet dat hij geef stress heeft, dat zegt Ciska.
    Ik heb hem alleen nog nooit gestresst gezien. Ik zal de link ff bekijken

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

1) maagzweer uitsluiten, je kan ipv een dure gastrocsopie in overleg met je vearts een proefbehandeling met maagzuurremmers geven, blijft hij dan toch nog luchtzuigen dan is dat niet de oorzaak

2) als 1) negatief is, leer er mee leven...

Wij hadden vroeger een pony die chronisch luchtzoog. Desnoods op de kont van de shet, en toen we haar appart zetten gewoon in de lucht. Er omen inderdaad endorfines vrij en op de duur worden ze junkie. Orlando stond toen echt met glazige blik in de ogen te zuigen, op niks. ook na ene jaar stabiele groepshuisvesting met onbeperkt hooi en zonder krachtvoer. Liever luchtzuigen dan hooi eten.
    Afgezien van het feit dat hij aan de magere kant was was hij kerngezond. We kregen hem toen hij 11 was, ik dacht at het luchtzuigen wel zou stoppen met afleiding, ruwvoer, beweging,... niet dus.
    Ik hoop voor jullie dat hij een maagzweer heeft, dan is het oplosbaar.

Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Stomme vraag:
    Waar ik dan toch benieuwd naar ben, als luchtzuigen geen oorzaak is van koliek, waarom is luchtzuigen dan zo'n probleem? Behalve dat de voortandenafslijten dan..

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Het is helemaal niet zo'n probleem, maar het geeft wel aan dat je paard een ander probleem heeft.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten