Ik wil dit alleen in mijn trainingsdagboek schrijven maar ik wil graag feedback en ik weet dat sommige onder jullie de trainingsdagboeken niet lezen dus ik hoop hier op wat tips.
Wie mijn Rengeltje nog niet kent het is een op en top left brain paardje. Vandaag nog maar eens het bewijs gekregen. Ik zoek, denk, probeer slimmer te zijn maar helaas het lukt me niet. Ik kom weer terug problemen tegen bij circling. Ik zit nu al enkel weken (maanden?) aan te modderen en ik kom niet verder.
Send, allow zit goed. Waar ik vroeger geen go had zit ik nu met een overschot
Een probleem dat nog steeds aanwezig is dat ik er niet in slaag de druk van haar hoofd te halen, ze blijft altijd trekken dus als ik touw geef gaat ze altijd verder en verder van me weg. Daar zit een groooot probleem.
situatie vandaag.
Ik neem het 22 feet lijn, ik wil wat level 2 oefeningen doen. Gaat allemaal prima, yo- yo, sideways,....Ze is rustig, niet overenthousiast maar mits wat food krijg ik ze best mee.
Dan gaan we circling doen, korte lijn, ze begint al te protesteren dus ik laat ze maar halve circeltjes doen, bring back, snoepje, send, allow,.... Plots (ik zie het aankomen) wil ze een spurt pakken, bring back, snoepje. Ok is was ze voor. Do the oposit of what they expect, we gaan gewoon terug iets anders doen. We doen even wat anders, OK. Dan eventjes terug circling, Dat gaat dus grandioos mis, ze trekt, trekt, ik vier touw en dan gaat ze plots over de rooie, bok, stamp, deze keer wel niet hard rennen. Bring back, snoepje.
Mijn idee op dat moment we gaan liberty doen. Kan ik niet aan haar hoofd trekken. Ze mag eventjes rustig grazen als ik alles klaar zet.
Samen @liberty, Yo-yo haar achteruit, send, allow gaat goed, ik vraag echt niks, ik sta in het midden te rusten, ze draaft kalmpjes rond, ik vraag haar terug ze komt, snoepje. Ik kroel wat met haar, zet haar terug achteruit en send, ze stapt, plots draaft ze aan en spurt weg in een galop om u tegen te zeggen, bok, spurt alsof er een monster achter haar zit. Ze loopt harder en harder, bokt. Ik reageer er niet op en sta naar de grond te straren. Plots gaat ze helemaal onderuit. Hopelijk heeft ze zich niet bezeerd
Ze staat op en spurt verder, ik roep haar terug en dan lijkt het alsof ze helemaal geflipt is, ze komt naar mij, grote ogen, opengesperde neusgaten, staart richting hemel, lijkt allemaal heel dreigend. Een paard waar een normaal mens van uit de piste springt. Ze stopt als ik mijn vinger hef, ik vraag "voet" en ze geeft mooi een voet. ALS DIT GEEN LEFT BRAIN ACTIE IS Ik heb daarna nog met haar @liberty rondgedraaft, achter,... ging goed.
Ze geeft me echt aan dat ze geen circling wil doen, maar hoe reageer ik hier op? Doe ik nooit geen circling meer met haar of moet ik doorzetten en zo ja hoe dan???
Bladwijzers