Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Wat kun je in een uur aan een leek aanleren?

Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36

Wat kun je in een uur aan een leek aanleren?

Hoi mensen,
    het is misschien een beetje een vage titel, maar hier gaat het om: ik loop stage (bij http://www.moravita.com) en ik heb voor aankomend weekend de opdracht gekregen om een uur les te geven aan een meisje van 12 jaar, ik mag zelf weten waarin. Nou heeft dat meisje een pony (D-pony denk ik) en als ze hem uit de weide haalt (met gewoon halster en halstertouw) gaat het allemaal goed: hij loopt rustig mee en blijft staan wanneer zij dat doet. Het enige probleem is dat wanneer ze langs de bak moet om naar stal te gaan, daar meestal iemand op een hengst, ruin of merrie rijdt. De pony vindt dat wat eng en probeert naar stal te draven, zonder op het meisje te letten. Daardoor wordt het meisje meegetrokken. Niet dat ze omvalt, maar het is toch vervelend voor haar.

Mijn vraag aan jullie is: kan ik haar in een uur de basis meegeven waardoor de pony zich ook bij de bak gedraagt, en zo ja, hoe zouden jullie dat dan aanpakken? Touwhalster is geen optie, het moet lukken op haar gewone halster.

Als dit echt niet lukt, weten jullie dan nog iets anders leuks dat ik haar wel kan aanleren in een uur? Ze heeft trouwens geen ervaring met grondwerk en/ of natural horsemanship.

Alvast bedankt!

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re: Wat kun je in een uur aan een leek aanleren?

Ik maak hieruit op dat de pony dus de persoonlijke ruimte van het meisje moet leren te respecteren, daar zou je aan de slag mee kunnen. Evt. kan je ook angsttraining doen, of desensibiliseren etc. Iets waardoor het paard leert te vertrouwen op 't meisje wanneer er iets engs of spannends is
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36

Zou je iets concreter kunnen zijn wat ik dan precies zou kunnen doen? Jumping Jacks, of het paard achteruit laten gaan als deze doorloopt? Eigenlijk moet dat paard gewoon left-brainded worden, maar dat gaat moeilijk in een uurtje.

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36

Niemand suggesties meer?

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Jumping Jacks? Geen idee wat dat is, haha.
    Als hij doorlopt zou je hem inderdaad achteruit kunnen zetten. Ook kan je pionnetjes, stukken zeil, balkjes neerzetten. Vreemde objecten waar meisje en paard langs over over moeten. Paard zal moeten vertrouwen op dat meisje (maar uiteraard moet dat meisje dan ook zelfverzekerd overkomen!).
    De friendly game en driving game zijn ook nog opties. Friendly game om het meisje te leren vertouwen, en driving game om hem uit haar persoonlijke ruimte te kunnen zetten als dat nodig is.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Wat kan jij zélf.... ???
    Probeer je anders te herinneren, wat voor jou een oogopener was...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorine
    Touwhalster is geen optie, het moet lukken op haar gewone halster.
    Oo ?
    Ik zou zelf met dat leiden aan de gang gaan en haar diverse oefeningen leren. Oefeningen die ik zelf beheers. Pak vooral de "arrows" uit je éigen koker, is mijn tip. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Bladwijzers

Forum Rechten