Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 33

Topic: ontwormingsschema's en middeltjes

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    37

Re: ontwormingsschema's en middeltjes

Equest wordt door de meeste dierenartsen gezien als het beste ontworm middel... 4 x per jaar: 3 keer de gewone en in okt/november de pramox. Wel is het een heftige (vandaar dat hij ook minder vaak hoeft), paarden die ziek zijn of een zwakkere gezondheid hebben kunnen er op dat moment nog zieker van worden... Bij de bevangenheid van Caitlin adviseerde mijn DA om een jaar te wachten voor ik weer met Equest ging ontwormen.
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Na toch een wormbesmetting na 1 jaar te ontwormen met Ivermectine, ben ik ook overgeschakeld op 2X equest en 1X equest pramox.
    Ik sla in de winter 1 ontworming over omdat mijn paard dan niet bij andere paarden staat (wel naast elkaar) en ik alle mest van de wei haal. In samenspraak met de DA kon dit volgens hem geen probleem opleveren.
    De equest pramox geef je in het voorjaar en is ook tegen lintwormen en extra tegen horzellarven (als ik me in dit laatste niet vergis)
    Moet wel zeggen dat Equest hier in België best prijzig is de gewone kost 21,95 euro en de combi 28,95
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Na toch een wormbesmetting na 1 jaar te ontwormen met Ivermectine, ben ik ook overgeschakeld op 2X equest en 1X equest pramox.
    Ik sla in de winter 1 ontworming over omdat mijn paard dan niet bij andere paarden staat (wel naast elkaar) en ik alle mest van de wei haal. In samenspraak met de DA kon dit volgens hem geen probleem opleveren.
    De equest pramox geef je in het voorjaar en is ook tegen lintwormen en extra tegen horzellarven (als ik me in dit laatste niet vergis)
    Moet wel zeggen dat Equest hier in België best prijzig is de gewone kost 21,95 euro en de combi 28,95
    Je kunt hem op internet bestellen voor 12.95. Scheelt nogal.

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door alytuiere
    Equest wordt door de meeste dierenartsen gezien als het beste ontworm middel... 4 x per jaar: 3 keer de gewone en in okt/november de pramox. Wel is het een heftige (vandaar dat hij ook minder vaak hoeft), paarden die ziek zijn of een zwakkere gezondheid hebben kunnen er op dat moment nog zieker van worden... Bij de bevangenheid van Caitlin adviseerde mijn DA om een jaar te wachten voor ik weer met Equest ging ontwormen.
    Dat dit dan, zonder dat je zeker weet dat het nodig is, gegeven wordt... Ik zou dat persoonlijk nooit kunnen. Kijk als het nodig blijkt, alla, maar gewoon maar in een vast schema ter preventie... Ikke niet. Als je het dan echt nodig hebt, blijkt het misschien niet meer te werken, ondanks dat
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Van Equest is nog geen resistentieprobleem bekend.
    Ik kan mij niet voorstellen dat het bij veelvuldig gebruik geen resistentie opwekt. En daarnaast mag je het dus niet geven aan paarden die een zwakke gezondheid hebben, zegt mij al genoeg!
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nienie
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door alytuiere
    Dat dit dan, zonder dat je zeker weet dat het nodig is, gegeven wordt... Ik zou dat persoonlijk nooit kunnen. Kijk als het nodig blijkt, alla, maar gewoon maar in een vast schema ter preventie... Ikke niet. Als je het dan echt nodig hebt, blijkt het misschien niet meer te werken, ondanks dat
    Van Equest is nog geen resistentieprobleem bekend.
    Ik kan mij niet voorstellen dat het bij veelvuldig gebruik geen resistentie opwekt. En daarnaast mag je het dus niet geven aan paarden die een zwakke gezondheid hebben, zegt mij al genoeg!
    En paard met zwakke gezondheid mag je ook geen ivermectine geven hoor. Hoe het met pyrantell zit weet ik niet, zal ook wel niet.

Kan dat het geen resistentie opwekt, of in ieder geval niet snel. Er staat ook alleen maar dat het nog niet bekend is.

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Er staat ook alleen maar dat het nog niet bekend is.
    Dat heb ik gelezen, maar is mij te vaag om er op te vertrouwen dat het geen resistentie opwekt. En al zou het geen resistentie opwekken, dan nog zou ik het niet aan mijn paard willen geven als het niet aangetoond is dat het nodig is. Gelukkig zijn we allemaal vrij om te kiezen en geef ik hier alleen mijn mening weer. Ik respecteer ook de keuze van anderen, maar ik heb dus mijn eigen idee.
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Pas op met alleen mestonderzoek. Ik heb dat vorig jaar gedaan en ik had toch mooi last van een paard met koliekaanvallen door lintworm! Die kunnen ze er niet goed uithalen bij zo'n test. Daar moet je apart op testen via bloedonderzoek, of voor de zekerheid 1x per jaar een spuit tegen lintworm geven.

Over wisselen van werkzame stof stond op PN het volgende, ik vind het heel logisch klinken dus pas ik er ook goed mee op:

"Gebruik de juiste afwisselings- of combinatiestrategie: Door middelen regelmatig te verwisselen kun je stammen die resistentie voor het ene middel beginnen te ontwikkelen met een ander middel alsnog de nek omdraaien, maar keerzijde is dat áls er toch nog exemplaren overleven dat ze dan gelijk resistent zijn tegen beide middelen. Wat de beste strategie is hangt af van het soort middel: volg de raadgevingen van de fabrikant of arts dan ook nauwgezet op."

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Je kunt hem op internet bestellen voor 12.95. Scheelt nogal.
    Ja, heb het ook al gezien wel voor 14 euro.Maar dan zit je weer met minstens 6 euro verzendkosten. Ga wat stalgenootjes warm maken om een gezamelijke bestelling te doen.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Ik heb Linde 6 jaar lang op de Equest gehad en onlangs voor het eerst mestonderzoek laten doen; ze had een minimale bloedwormbesmetting.
    Ik doe nu met mijn beide paarden sinds een jaar regelmatig mestonderzoek. Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat ze niet "schoon" waren en dat ik toch moest ontwormen. Gelukkig wordt erbij gezet met welke stof ik dat moet doen, zodat ik geen onnodig gif gebruik en geen onnodige kosten maak aan wormenspuiten die tegen alle soorten wormen zijn. Wat ik uit dit regelmatige mestonderzoek wel opgemerkt heb is dat er 's winters bijna geen besmetting is en mijn paarden toen dus wel schoon waren. Ik weet niet wanneer jij mestonderzoek hebt laten doen, maar pas alsjeblieft op met de conclusie "ze had een minimale besmetting, DUS je kunt het beste met Equest ontwormen". (Ik weet niet of het zo bedoelt was)

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Dat bedoelde ik DUS niet
    Ik wilde alleen maar uitleggen dat Linde na een paar jaar strak ontwormen met Equest, ondanks dat ze in een wisselende kudde in een overbelast weiland staat (geen rustperiodes en niet uitmesten), toch een 'maar' een minimale wormbesmetting had. Ondanks de wetenschap dat het in de winter vaak minder is vind ik het toch 'bijzonder', gezien de toestand van de wei en het feit dat niet alle paarden even netjes ontwormd worden.
    That's all
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Van mij hoeft niemand met Equest te ontwormen hoor, ik heb geen aandelen
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Van mij hoeft niemand met Equest te ontwormen hoor, ik heb geen aandelen
    Van mij ook niet en ook ik heb geen aandelen . Wel ruime ervaring met allerhande werkzame stoffen, schema's en besmettingen bij verschillende diersoorten. Moxidectine is een broertje van ivermectine, alleen bestaat moxidectine nog niet zolang als de andere middelen. Wij gebruiken overigens voor de schapen al jaren alleen moxidectine, wel duurder als ivermectine, maar het bespaart een aantal keer de stress van het ontwormen en het werkt prima. Vandaar onze keus toen om ook Son daarmee te ontwormen, zo houden we alles bij een middel en hebben we de andere middelen om in geval van nood op terug te grijpen. En dat is al bijna 10 jaar niet nodig geweest.

Oja... kwalijke effecten van moxidectine? Nooit iets van gemerkt bij zowel schaap als paard, ondanks ietsjes overdoseren.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

jossie, jij wisselt dus nooit van werkende stof?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    jossie, jij wisselt dus nooit van werkende stof?
    Bij de schapen niet, alhoewel er tussendoor ook met Fasinex ontwormd wordt tegen de leverbot. Bij de paarden gebruikte ik voordat ik overstapte op mestonderzoeken inderdaad altijd Equest en eens per jaar kregen ze een spuit met ivermectine/praziquantel tegen de lintwormen. Maar... ik kon dit veilig doen omdat ik een aantal randvoorwaarden voor elkaar had! Dagelijks de mest uit de wei/paddock, geen contact met vreemde paardenpoep én de wei op nadat de schapen er gegraasd hadden (in een schapenmaag overleven de meeste paardenwormen niet ). Dus nee, ik wisselde eigenlijk nooit, maar deed dit wel in overleg met de VA.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

*gaat schapen kopen*

May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten