Kate is een LB introvert dame, met extraverte trekjes hier en daar. Zij is snel verveeld bij herhalen van reeds bekende oefeningen en heeft liever een uitdagende versie van een oude oefeing of beter een hele nieuwe.
Wat we bij Kate doen als we iets nieuws aanleren, is zowiezo werken met voedselbeloning ter motivatie. Dus, hulpen die de oefening aanduiden introduceren op zo'n manier dat ze hoe dan ook het gevraagde gaat proberen. Een goede poging van het gevraagde betekent een hapje en een poging die niet richting oefening gaat geeft geen hapje. Kate begrijpt dan razendsnel wat de bedoeling is en voert de oefening dan naar beste kunnen op dát moment uit (tenminste, daar ga ik altijd van uit ). Dan is het hapje en klaar met de training.
De volgende dag zijn hapjes niet meer nodig en bouw je de oefening uit, ze heeft dan voldoende aan een goed getimede aai of verbale aanmoediging.
Maar... wat Trea aangeeft over unconfident zijn bij een nieuwe oefening, zie ik bij Kate ook wel gebeuren. Kate gaat niet in de wiebelmodus zoals Troy doet, maar gaat stilstaan en blijft je aankijken. Op dat moment vraag ik iets heel anders, waarvan ik weet dat ze het kan én leuk vind. Die oefening beloon ik dan uitvoerig en vraag het moeilijke nogmaals. Vaak probeert ze het dan wel en dan is de poging hetgeen wat ik beloon, ook al is het niet perfect. Het werk is daarna ook klaar of we gaan iets heel anders doen waarvan ik weet dat ze er plezier in heeft (grazen aan de hand... dus weer de voedselbeloning ).
Voor Kate werkt dit en misschien is het niet geheel zoals Parelli het voorschrijft, maar effectief en goed voor Kate gaat bij mij altijd voor een systeem .
Bladwijzers