Even een hersenspinseltje........
Parelli gaat uit van het volgende rijtje van behoeftes van het paard (op volgorde van belangrijkheid):
Safety
Comfort
Play
Food
Nu ben ik het daar voor een groot deel wel mee eens. Toch stellen zij dat een paard met bijvoorbeeld Safety-issues niets zou geven om een voedselbeloning. Dat is volgens mij ten dele waar, ik heb het zelf ook wel eens met mijn LB merrie die, als ze echt alert is op iets in de verte bijvoorbeeld, geen koekje aanneemt.
Maar ik denk dat bij een paard dat unconfident wordt in situaties waarin je een nieuwe oefening aanleert, een voedselbeloning dan juist voor Safety/Comfort kan zorgen. Je haalt je paard hiermee toch eerder uit de onzekerheid over wat het is dat je van hem vraagt. Dus als je paard verder wel confident is, maar last krijgt van frustratie of onzekerheid bij nieuwe dingen ('doe ik het zo goed?') kun je hem toch helpen om eerder weer confident te worden door dmv een koekje te bevestigen dat hij het goed doet.
Het uitgangspunt is toch dat je probeert te voorkomen dat je paard unconfident (en daarna RB) wordt? Niet alleen food as incentive, maar ook als reinforcement (bekrachtiging) bij het leren van nieuwe oefeningen. Ik zie het op die manier ook meer als een extreme friendly game (als sterke aanvulling op comfort geven door life-down).
Wat vinden jullie?
Bladwijzers