Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: ivermectine..

ivermectine..

Vorig jaar is Grace een poos heel erg ziek geweest. Ze was al in geen 9 jaar meer ontwormd geweest en had toen een wormenspuit gehad omdat bleek dat ze wel wormen had uit horzellarven. Door deze wormenspuit was ze zo ziek geworden dat het alleen maar hopen was of ze er weer bovenop kwam. En dat deed ze!

Het probleem is nu dat in die wormenspuit waar ze ziek van werd ivermectine zat. Grace heeft nu schurft wat ik opzig al best vreemd vindt omdat de kans op schurft het grootst is met een verlaagde weerstand, terwijl ze er ontzettend goed uit ziet! Mij is verteld dat oudere paarden daar nu eenmaal meer kans op hebben maargoed,.. de eigenaar zegt dus dat die schurft in een keer weggaat na een ivermectine injectie.
    Nu ben ik dus ontzettend bang dat ze weer zo'n reactie krijgt als na de wormenspuit van vorig jaar! Graag wil ik weten of er een ander net zo effectief middel is tegen schurft dat heen ivermectine bevat!

Alvast heel erg bedankt.
    Martine.
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Re: ivermectine..

Een spuit met ivermectine (vermoedelijk Dectomax?) zou ik zowiezo al terughoudend mee zijn en al helemaal bij een gevoelig paard als het jouwe. Wat ook goed werkt tegen schurft is Imaverol, dat je alleen uitwendig toepast. Ook dat middel bestaat uit ivermectine, maar het komt niet in het paard zoals een wormenspuit of injectie.

Wel is het een langdurig iets om schurft echt goed weg te krijgen met Imaverol. De eerste behandeling moet paardlief geheel gewassen worden met dit spul, na deze behandeling doe je de eerste 2 dagen dagelijks de bestaande plekken en directe omgeving goed wassen. Vanaf dat moment ga je na een keer of 3 behandelen van plekken en omgeving om de 2 dagen en dat hou je vol totdat alle plekken weg zijn. Dan als alles weg is, nog een keer geheel wassen en dan ben je ervan af. Vergeet niet alle spullen (borstels, halsters, hoofdstel, zadel, dekens, stal) ook te behandelen!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Los van de behandeling van de schuft (waar ik geen ervaring mee heb), maar weet je zeker dat ze zo ziek is geworden van de ivermectine?
    Ik kan me namelijk voorstellen, dat als Grace zolang niet ontwormd is geweest, ze een zeer grote besmetting gehad heeft. Als al die wormen in 1x doodgaan, kan dit verstoppingen etc. veroorzaken, wat er ook voor kan zorgen dan je paard ziek wordt. In dat geval ligt het dus niet aan de reactie op Ivermectine, maar heeft het puur met het ontwormen an sich, in combi met de wormbelasting te maken.

Edit: ik zeg dus niet dat het zo is, het kan natuurlijk best dat Grace overgevoelig is voor Ivermectine.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Roadracer
    Los van de behandeling van de schuft (waar ik geen ervaring mee heb), maar weet je zeker dat ze zo ziek is geworden van de ivermectine?
    Dat weet ik inderdaad niet 100% zeker, maar omdat omdat ze geen wormen in haar mest had (na de wormenkuur) zijn we er vanuit gegaan dat het puur door de ivermectine kwam.
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

Bladwijzers

Forum Rechten