Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 49

Topic: opvoeding jong paard

  1. #1
    didgeridoo
    Guest

    opvoeding jong paard

    ik heb onlangs een paard gekocht,van 1,5 jaar,ik heb ervaring met jonge paarden en met NH (hempfling),maar ik ben er een tijd tussenuit geweest en ik weet nu niet zo goed waar ik moet beginnen.

    hempfling vond ik zelf wel erg goed maar ik vond zijn boek erg langdradig en lastig toe te passen,ik ben op zoek naar een wat duidelijkere manier,en ik dacht aan emiel voest of iets dergelijks (monty roberts en parelli heb ik echt niks mee),wel zoek ik iets waar ook werk aan de lange lijnen,longeren en de gymnastiserende oefeningen en zijgangen ook aan bod(dan wel in een later stadium uiteraard) zullen komen,zodat ik 1 goede methode als basis kan aanhouden.
    wordt dit allemaal behandelt bij emiel voest?of kunnen jullie iets anders aanraden?(wel graag nederlandstalig)

    ik ben wel bekend met het boek van claus penquit wat ik op zich wel goed vind,maar dit gaat enkel over het rijden,niet over de opvoding van jonge paarden,heeft hij daar wel een boek over?


    het komende half jaar zal ik niet meer met haar gaan doen dan dagelijks even in handen nemen,en de basis opvoeding geven als netjes meelopen en wat wandelen met haar,ook wil ik meteen al beginnen met het aanleren van wijken voor druk.
    als ze dan 2 a 2,5 is zou ik (als ze er aan toe is uiteraard) rustig aan met het serieuzere grondwerk gaan beginnen,het lange lijnen werk,zijganen en af en toe longeren,hier wil ik dan net zo lang mee doorwerken totdat ze er echt aan toe is om onder het zadel te gaan,dat kan zijn met 3 jaar,maar ook met 4 of 5 jaar.
    ik zoek dus echt een methode die me hier goed en duidelijk bij kan begeleiden,het is dus niet zo dat ik er geen ervaring mee heb,maar ik heb een aantal jaar niks meer met paarden gedaan en zoek nu dus een goede leidraad.
    heeft iemand tips?

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: opvoeding jong paard

    Sja, hier kan ik maar 1 antwoord op geven: kijk eens op http://www.equisense.nl

    Een volledig Nederlandstalige methode, die je stap-voor-stap op weg helpt. In deel 1 staat o.a. de basis van het wijken voor druk en het leiden.
    Deel 1 (en straks deel 2) bevatten genoeg oefeningen waar je het komende jaar met je jonge paardje mee aan de slag kunt.

    En wat ik verder nog kan aanraden bij een jong paard: vraag vooral niet teveel!
    Veel tijd doorbrengen bij haar is prima, maar houdt het allemaal 'vrijblijvend'. Dus veel aaien, samen naar een grasveldje lopen en daar grazen. Als je in die eerste jaren voor elkaar kan krijgen dat je paard jou als LEUK gaat zien (en daarbij wel respect heeft voor jouw priveruimte) dan ben je al een enorm eind op de goede weg!
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: opvoeding jong paard

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door didgeridoo
    ik ben wel bekend met het boek van claus penquit wat ik op zich wel goed vind,maar dit gaat enkel over het rijden,niet over de opvoding van jonge paarden,heeft hij daar wel een boek over?
    Zijn dochter heeft daar een boek over geschreven:
    Nathalie Penquit:
    "Paardrijden met Nathalie Penquit"- zelf jonge paarden inrijden"
    ISNB 90 5210 376 3 Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  4. #4
    didgeridoo
    Guest

    Re: opvoeding jong paard

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door didgeridoo
    ik ben wel bekend met het boek van claus penquit wat ik op zich wel goed vind,maar dit gaat enkel over het rijden,niet over de opvoding van jonge paarden,heeft hij daar wel een boek over?
    Zijn dochter heeft daar een boek over geschreven:
    Nathalie Penquit:
    "Paardrijden met Nathalie Penquit"- zelf jonge paarden inrijden"
    ISNB 90 5210 376 3 Grz Els

    oh ik zal is ff zoeken,dank je wel!

    maar gaat dat alleen over het inrijden,of ook over het grondwerk,en longeren en werk aan de lange lijnen?

  5. #5
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: opvoeding jong paard

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door didgeridoo
    oh ik zal is ff zoeken,dank je wel!
    maar gaat dat alleen over het inrijden,of ook over het grondwerk,en longeren en werk aan de lange lijnen?
    Het beschrijft de volledige opleiding van haar eigen paardje 'Djazloo', vanaf 2,5 jarige leeftijd. Dus;
    - elkaar leren kennen,
    - grondwerk( = oefeningen aan de hand),
    - wandelingen,
    - werk & plezier (speciale paragraaf),
    - longeren (uitgebreide beschrijving van de aanpak en hoe je alles leert),
    - wennen aan de singel,
    - angst afbouwen (oefeningen)
    - meenemen als handpaard,
    - wennen aan het zadel,
    - wennen aan het bit
    - opstappen,
    - eerste stappen met ruiter
    - hulpen voor het jonge paard,
    - zijgangen (begint ze direct mee),
    - eerste draf
    - voorwaarden voor de galop
    - en een trainingsplan.

    M.b.t het inrijden beschrijft ze zeer gedetaillleerd dag 1 t/m 9.
    Lange lijnen doet ze niet. *Misschien* heeft ze dezelfde mening als Horst Becker: die doet alleen lange lijnen, wanneer de werking van het bit al zeer goed bevestigd is.

    Ik zou de Equisense-DVD http://www.equiplay.nl zeker aanschaffen. Het ding kost geen drol en complementeert bovenstaand boek uitstekend ( of omgekeerd, net wat je wilt ). Met het boek en DVD heb je een prima uitgangspunt. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  6. #6
    didgeridoo
    Guest

    Re: opvoeding jong paard

    dat klinkt wel goed!

    en die dvd,die gaat specifiek over lange lijnen werk?is die nederlands?


    en nog een vraag over emiel voest,zijn methode vind ik ook wel interessant,maar ik ben hier niet echt bekend mee,en hij heeft zoveel verschillende boeken...

    in welke volgorde zou je die moeten toepassen,en is het een duidelijke methode?

  7. #7
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: opvoeding jong paard

    Je hebt m.i. meer aan de Equiplay-DVD dan Emiel Voest . De DVD van Equiplay gaat o.a. over grondwerk. Maar dat mag Callippo verder uitleggen . Als je specifiek iets over lange teugelen wilt, kan je de DVD van Piet Bakker kopen http://www.lipizzaners.nl/. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  8. #8
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: opvoeding jong paard

    de equisensedvd gaat specifiek over de beginselen van het grondwerk. Nog niet over langelijnen. Ik denk ook dat dat nog even een ver-van-mijn-bed-show moet blijven. Zelf heb ik een jaarling (vana 5 maanden) en met haar doe ik nog helemaal niks, de komende 2 jaar. Behalve wat poetsen, meelopen aan het halster en de basisgrondwerkdingen die ook op de equisensedvd voorkomen.
    Langelijnen is voor een jong paard nog veel te geconcentreerd werk vind ik.

    Ik zou maar eens beginnen met die dvd en het boek van nathalie penquit. Dat is een prima investering voor de komende 2 jaar lijkt me. tegen die tijd zijn er weer tal van nieuwe boeken en dvd's uit over de volgende fase van het opvoeden en inrijden van een jong paard

  9. #9
    didgeridoo
    Guest

    Re: opvoeding jong paard

    mijn paard is nu ruim 1,5,wordt van de zomer 2,dus ik vind het wel fijn om al een beetje een idee te kunnen vormen van de te volgen methode.

    het was ook niet mijn bedoeling om meteen met lange lijnen werk te beginnen hoor,maar als je de hele methode van te voren al kent is het toch makkelijker om te weten waar je naar toe werkt vind ik zelf,maar ik zal eerst van de week het boek van nathalie penquit halen.

    met de dvd zou ik dus wel al aan de slag kunnen?dat is dus naast lange lijnen werk ook het basis grondwerk?

  10. #10
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: opvoeding jong paard

    het is geen lange lijnen werk.
    In grove lijnen gaat dvd 1 over:
    hoe wen je een paard aan enge/nieuwe voorwerpen
    hoe leer je je paard wijken voor druk
    hoe kun je je paard veilig op afstand houden en op afstand je paard sturen
    en diverse leuke toepassingen van deze oefeningen.
    effe kijken op http://www.equisense.nl. daar staat meer info

  11. #11

    Re: opvoeding jong paard

    Aan de dvd heb je zeker iets. Mijn ruin wordt binnenkort 3 jaar en die dvd heeft zeker geholpen. De oefeningen zijn duidelijk uitgelegd met beeldmateriaal dus je leest niet alleen wat de bedoeling is maar ook kun je het zien. Verder wordt ook veel over NH uitgelegd. Wat ik sowieso ook aan wil raden is een goede begeleider/begeleidster onder de arm nemen. Ik heb zelf les gehad van Calippo en ga aankomende zondag (hopelijk) van start met mijn nieuwe begeleidster omdat ze bij mij in de buurt woont en dus vaker kan komen.
    Ik vind lessen nemen naast boeken lezen en dvd's bestuderen zeer belangrijk zodat je je paard het zeer zeker niet verkeerd aanleert.
    Vooral nu ik ga beginnen met zadelmak maken vind ik het erg fijn om iemand te hebben die aan mijn onzekerheid werkt en de onzekerheid van mijn paard. Voor jezelf en je paard dus handig

  12. #12
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: opvoeding jong paard

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door didgeridoo
    met de dvd zou ik dus wel al aan de slag kunnen?dat is dus naast lange lijnen werk ook het basis grondwerk?
    Op de Equisens DVD staat géén langelijnen. Wél (veel belangrijker) staat erop:
    hoe te starten met grondwerk en de psychologie

    Ik zou zélf géén lange lijnen doen met zo'n jong paard. Ik deel Horst Beckers mening (pas lange lijnen als het bit echt goed bevestigd is). Ik kies voor een grondwerkopvoeding en dan wandelen en veel ervaringen laten opdoen (en meenemen als handpaard, als je een betrouwbaar paard hebt). Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  13. #13
    Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007
    Locatie
    Hoogersmilde (Dr)
    Berichten
    1.364

    Re: opvoeding jong paard

    Zeer interessant topic!!!! Ik heb boek van Nathalie ondertussen besteld, slechts €9,95!
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

  14. #14
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: opvoeding jong paard

    waar nienie?? ik kan het niet vinden op internet....ik ben dan ook een beetje
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  15. #15
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: opvoeding jong paard

    Verhip Het is inderdaad vet afgeprijsd! (<-- link) Dat betekent vast, dat het boek binnenkort niet meer verkrijgbaar is . Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •