Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 44

Topic: likstenen

  1. #16
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: likstenen

    Klopt hoor Pais, gewoon keukenzout (NaCl) bestaat uit de mineralen Natrium en Chloride. Maar in die gecombineerde likstenen zitten naast Na en Cl ook nog mineralen als Koper, Kalium etc. Voor zover ik weet, wordt NaCl uitgezweet, maar andere mineralen weer niet. Als je paard dus veel zweet en dus veel behoefte heeft aan de liksteen, krijgt hij daarmee ook gelijk veel andere mineralen in grote hoeveelheden binnen.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  2. #17
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: likstenen

    Het zou me niets verbazen als een lickit-achtig bedrijf aan komt zetten met duo-likstenen
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  3. #18
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    Re: likstenen

    Wij hebben meestal wel een paarden-liksteen. Ze vinden het gewoon heel lekker om er zo nu en dan heerlijk aan te lebberen .

  4. #19
    Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Zwaagdijk-Oost
    Berichten
    939

    Re: likstenen

    Wij hebben er ook meerdere hangen, van die witte (maar die kopen we meer omdat die in de houders passen). Soms dan likken ze maanden niet, en dan is er zomaar weer een gat uit. De geit is eigenlijk de grootste fan ervan .

  5. #20
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: likstenen

    Hoi Kenshin

    Bij ons in de weide heb ik een witte koeliksteen opgehangen, die al wel een beetje aan het smelten is.

    Mijn eigen pony heb ik er dus nog niet aan zien likken, maar de rest likt er regelmatig aan. De rest heeft dus duidelijk ergens te korten aan. Ik voer die van mij bij met meusli en de rest wordt op het moment niet bijgevoerd. Dus daar zal het denk ik wel aan liggen.

    Als je paard het niet nodig heeft zal deze er ook niet aan gaan likken, maar als je paard het wel nodig heeft dan wel.

    Dus baat het niet dan schaadt het niet.

    Zo'n grote vierkant liksteen is trouwens niet zo heel duur. Iets van 5 euro.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  6. #21

    Re: likstenen

    Wij hebben 2 stenen van 10 kg zout en eentje van 50 kg Horselickx. Alle paarden maken dankbaar gebruik van de bakken afhankelijk van hun behoefte. Ze krijgen geen krachtvoer, uitsluitend gras en ruwvoer dus de eventuele tekorten vullen ze zelf aan...
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  7. #22
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re: likstenen

    even een vraag..

    Ik heb dus pas een topic geopent over gele tanden.(dit moest eigelijk bruin zijn maar ja) maar goed..iemand vertelde me dus dat het kan komen aan een tekort aan eiwitten en hij daardoor zijn mest opeet en een liksteen zou helpen.

    Er waren al verschillende die vermelde dat eiwitten niet in een liksteen voorkomen, maar ik denk dat het gewoon niet onverstandig is om het gewoon te proberen..en idd baat eht niet dan schaad het niet, maar nu dus..moet ik de witte hebben of de rode.

    Ik ben bij de boerenbond geweest en ze hadden ze allebei.. ik heb meteen de samenstelling op geschreven en nu wil ik dus graag weten,

    WAT IS BELANGRIJK WAT ERIN ZIT (of juist niet) EN WELKE MOET IK KIEZEN???

    ROOD:
    samenstelling: natriumchloride, magnesiumoxide, vormischung (is duits, weet de vertaling niet)

    ingredienten:
    natrium/sodium (pure zout >99,7) mun. 37,4%
    magnesium (mgo 3,5%) 2%

    sporen elementen
    zink 1.400 mg/kg
    mangaan 1.300 mg/kg
    ijzer 1.000 mg/kg
    koper 150 mg/kg
    jodium 60 mg/kg
    kobalt 30 mg/kg
    selenium 10 mg/kg


    WIT:

    samenstelling

    mineralen:
    sodium chloride 98,5%
    magnesium 1100 mg/kg

    sporenelementen in mg/kg

    zink 600
    mangaan 190
    ijzer 210
    koper 400
    jodium 50
    kobalt 12
    selenium 10

    vitaminen:
    vitamine E 150
    biotine 12

  8. #23

    Re: likstenen

    Ik heb zelf de rode, bij mij zeiden ze dat de witte een zoutblok is (voornamelijk zout = natriumcloride) en de rode is een mineralen blok.

    Ik had eerst een witte, maar daar likte hij niet eens aan, de rode gaat erg rap op

    alex
    Heb mijn profiel geupdated

  9. #24
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re: likstenen

    ja nou ja bij mij zeiden ze dus het omgekeerde..in de witte ook mineralen en in de rode meer zout...dus wacht nog even andere meningen af..

  10. #25

    Re: likstenen

    Bij je beschrijving van rood en wit zie je ook verschil, in de rode zit 37,4% zout en in de witte 98,5% (sodiumcloride = zout). en de sporenelementen hebben bijna een dubbelehoeveelheid in de rode tov witte
    Heb mijn profiel geupdated

  11. #26
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: likstenen

    Vind dat ook lastig....dus heeft Ollie een rode en Vash een grote vierkant grijze (omdat ze nu eenmaal die houders in hun box hebben ). Heb altijd begrepen dat er in de rode meer mineralen zitten. In principe krijgen Vash en Ollie in de brok alles wat ze nodig hebben, en likken dan 's winters ook nauwelijks aan hun steen. Nou krijgen ze allebei ook zeewier in hun voer, dus dat is ook al zout. Zomers zitten ze er wel aan, dan transpireren ze meer en kunnen met het likken aan hun liksteen de verloren zaken weer aanvullen. Ollie "eet" één zo'n rode steen in de zomer, met Vash zullen we het deze zomer voor het eerst beleven.

  12. #27
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: likstenen

    De grote witte 10 kilo blokken (kubus-vormig) zijn van origine bedoeld voor herkauwers en bestaan voornamelijk uit zout. De rode "baksteentjes" zijn de paardenlikstenen en bevatten zout en andere stoffen afgestemd op de behoefte van een paard. Die bakstenen zijn inmiddels ook in allerlei kleurtjes verkrijgbaar, maar volgens mij zegt dat meer over de smaak van het blok als over de inhoud.

    Zelf doe ik niet aan likstenen, aangezien Kate ze stuk bijt, de brokken eruit vist en verpulvert onder haar hoeven... Beetje te kostbaar dus :mrgeen: . Kate krijgt wel een kuurtje zeewier als ze aan hout begint te kluiven of zand hapt en dat helpt ook goed bij haar.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  13. #28
    Forumlid Mirthe's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2006
    Locatie
    Hazerwoude-Rijndijk
    Berichten
    53

    Re: likstenen

    Ik heb zelf voor mijn paard de Horselyx, erg gezond (zit alles in) en mijn paard vind em erg smakelijk.
    Gezien het zo'n succes was had de boer er één in het grote weiland gezet waar de meeste paarden staan, en de dominante paarden hebben er bij wijze van 3 dagen bij gestaan en werkelijk dat hele ding verobert, en dan heb ik het dus over een emmer van 15kg.

    Likstenen in de wei vind ik absoluut geen optie en gezien mijn paard daar altijd staat of dan wel met andere, kies ik voor een alternatief. Voer nu gewoon 0.5 kg Structuur muesli met Lijnzaadolie en Luchtwegkruiden bij. Paard doet het hier goed op. En aan de poetsplek krijgt ze nog altijd der Horselyx.
    Katie
    Learn the secrets to succes with horses

  14. #29
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: likstenen

    In eerste instantie was ik ook hel enthousiast over horselyx en wilde graag een grote ophangen in onze uitloopstal van de winter. Maar ik kwam erachter dat het ding voornamelijk uit melasse bestaat (zeg maar bijna helemaal...). Aangezien ik juist over was gestapt op voer met bijna geen melasse erin, ben ik nu weer terug bij af

    Ik ben dus nu aan het kijken naar een liksteen waar ook alles inzit net als de horselyx, maar dan niet bestaand uit melasse. Op http://www.jordenshippo.nl hebben ze aardig wat verschillende likstenen.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  15. #30

    Re: likstenen

    Ik heb nou sinds kort een himalaya steen. Die bevalt erg goed. Ze likken er graag aan, en voordeel is dat ze hier geen stukken af kunnen bijten zoals van die blokken. Er schijnen erg veel mineralen in te zitten..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •