Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: gedragsprobleem

  1. #1

    gedragsprobleem

    hoi,

    ik heb ongeveer een jaar geleden een shetland pony gekocht. Dit is mijn eerste pony.
    Toen ik hem pas had beet hij veel zonder aanleiding, dit heb ik hem ondertussen ongeveer kunnen afleren, maar het probleem is dat hij vrij agressief blijft. hij is baas over zichzelf en zal zich door niemand laten domineren.
    Dus als ik met hem ga wandelen, en hij zin heeft in gras (waar hij altijd wel zin in heeft) zal hij recht voor mij inschieten en gras gaan eten. Hij heeft voor niemand respect behalve zichzelf.
    Ergens kan ik wel begrijpen waarom hij zo denkt, want de vorige eigenaar heeft hem zo opgevoed dat hij moest 'vechten' voor wat hij wilde (ik bedoel dit in de aard van: als ik mijn eigenaar niet omver gooi wanneer hij de stal binnenkomt mag ik niet buiten; de eigenaar hield hem 23 uur/dag vast in de stal)
    Ik dacht dit uit hem te krijgen maar het lukt me maar niet...
    Het probleem is dat hij niet gewoon boos wordt, hij richt zijn agressie ook echt op mij. Bijgevolg vertrouwen we elkaar nu niet meer en wordt het probleem alleen erger. Als we gaan wandelen verliezen we elkaar nooit uit het oog, en bij de minste onverwachte beweging schrikken we van elkaar. Ik probeer altijd zo kalm mogelijk te blijven, maar omdat hij me al enkele keren heeft aangevallen lukt het me steeds minder om mijn angst achter me te zetten.
    Het is een ontzettend slim beest. Hij raakt heel snel verveeld. Soms denk ik dat zijn agressie mede komt door verveling?
    Daarom dat ik nu regelmatig met hem ga wandelen en mee naar huis neem, om hem toch wat meer bezigheid te geven dan gewoon op een weide te staan..
    Veel beweging krijgt hij ook niet..hij is nooit bereden geweest en longeren krijg ik hem ook niet aangeleerd. Ik heb dit mijn zus ook al laten proberen maar haar is het ook niet gelukt. Als hij geen zin heeft om te lopen loopt hij niet. hij weet thans echt wel wat hij moet doen hoor! Hij vertikt het gewoon...
    Ik heb er al aan gedacht om hem aan iemand te geven met meer ervaring die wel met hem kan omgaan, maar ik mag hem niet wegdoen van mijn ouders. Ik ken ook niemand uit mijn omgeving die wel weet wat te doen aan dit probleem.

    Alsjeblieft, heeft er iemand raad voor mij..ik weet echt niet meer wat te doen.

    groetjes An

  2. #2
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: gedragsprobleem

    Hmm, 26 of 27 april is er een Borderline Demonstration van Hempfling... Over paarden waarvan je denkt dat ze niet meer te redden zijn. Het prijskaartje voor toeschouwers wat eraan hangt, is vrij duur, maar zijn clinics schijnen wel echt indrukwekkend te zijn. Je kan helaas niet zelf je paard meenemen. Hij heeft uit de inschrijvingen 3 paarden gekozen waarmee hij gaat werken.

    Verder denk ik niet dat ik je kan helpen, maar iemand anders op het forum vast wel!
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  3. #3
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: gedragsprobleem

    Vanaf papier lijkt het alsof jij een mini versie hebt van mijn Tinker, Boris.
    Loopt het ene moment braaf met je mee, om het volgende moment al zijn kracht te gebruiken en de andere kant op te rennen, daar staan nl 3 grassprietjes en die moeten echt op. Als ik dan vriendelijk vraag om met mij mee te gaan en hij is het er niet mee eens dan begint hij aan een ander leuk spelletje: " ren met opengesperde mond op Hanneke af" "Wedden dat ze aan de kant gaat"
    Is dit ook een beetje de situatie met jouw shetlander?

    Ik had deze situaties dagelijks, en heb ze nu (gelukkig!!!) steeds minder. Wat bij mij vooral het probleem was was mijn gebrek aan leiderschap.
    Paarden willen leiderschap, als ze dit niet hebben dan betekent dat dat ze voor hun gevoel onveilig zijn, een ramp dus. En dan gaan ze zelf maar de leider spelen, wat voor de mens minder leuk is.

    Hoe bekend ben je met grondwerk? Heb je bijvoorbeeld de equisense DVD? Waar goede oefeningen op staan om te oefenen met hem. Hier vang je twee vliegen in 1 klap mee: het paard hoeft zich niet te vervelen, en bovendien werk jij aan jullie band waarbij jij "bovenaan" staat.

    En met wandelen, bedoel je daarmee de openbare weg op? Dit zou ik niet doen als je je shetlander in de wei of op het erf eigelijk niet de baas bent.
    Ik deed het wel, met als resultaat leuke verhalen over kapotgerende rozenstruiken, en tuinen, maar wat wel levensgevaarlijke situaties waren. Want wat gebeurt er als de shetlander sappig gras ziet aan de overkant van de weg? Er fietst net een moeder met haar kind langs?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  4. #4

    Re: gedragsprobleem

    Heb meer opgezocht over die demo, is wat ver en duur..maar toch bedankt voor de info!

    Ja lijkt inderdaad een beetje op jou Tinker!
    Misschien heeft het wel te maken met leiderschap, ik weet het niet!
    In de wei is de andere pony de baas, maar daar gaat hij regelmatig toch nog tegenin. Hoe merkt een paard dat je zijn leider bent?
    Ik probeer altijd zo consequent mogelijk te zijn, is er verder nog iets wat ik kan doen?

  5. #5

    Re: gedragsprobleem

    Ga trouwens niet wandelen op de openbare weg!! Enkel de weg van de wei naar mijn huis of een blokje rond, is een relatief rustige straat.
    Als ik in het bos ga wandelen moet ik wel een drukkere weg over maar dat doe ik enkel als er nog iemand bij is.

  6. #6
    Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Vianen ut
    Leeftijd
    46
    Berichten
    2.511

    Re: gedragsprobleem

    Ik heb met Shiva in het begin precies hetzelfde gehad. Man, zij was de leider en ik......een vervelende vlieg.
    Stal open, ik lag op de grond, zij stond in de wei. Zag ze ergens gras, dan sleurde ze me gewoon mee. Hopeloos was het.

    Onze redding is NH geweest. Ik moest de leiderpositie overnemen. Door consequent te zijn, duidelijk te zijn en door haar te leren begrijpen.

    Mijn advies, zoek hulp. Iemand die NH les geeft zou een uitkomst zijn voor jullie.

  7. #7

    Re: gedragsprobleem

    Oké zal eens zoeken achter een nh-trainer dan!
    Merci voor de reacties! x

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: gedragsprobleem

    Misschien handig als je zegt in welke buurt je woont, iemand kan vast wel iemand die ze kent uit je buurt aanbevelen, of misschien woont een ervarener iemand dichterbij en wil even langs komen om je op weg te helpen. Behulpzame mensen genoeg hier .

  9. #9

    Re: gedragsprobleem

    Ik woon in Genk (limburg, B).

  10. #10
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re: gedragsprobleem

    Zo te horen ben je nog niet erg vertrouwd met de natuurlijke omgang met paarden.
    Op 17 en 18 mei is er in Brussel in de kazerne van de politie een beurs met allemaal clinics van verschillende strekkingen van NH
    Het is juist voor het station van Etterbeek.
    http://www.equistyle.be
    Er zijn ook verschillende standen van trainers, lezingen en dit alles voor een betaalbare prijs. Door naar de verschillende demo's te gaan kijken kan je een idee krijgen wat voor jou haalbaar is en waar je je goed bij voelt.
    Er zulen wel meerder mensen van dit forum daar aanwezig zijn.
    Ik ben verantwoordelijke voor "cavallus"piste. Als je komt moet je maar even goedendag komen zeggen.
    Groetjes Brenda
    keep it fun!

  11. #11
    *nieuw*
    Aangemeld
    Apr 2008
    Locatie
    Leiden/Hoenderloo
    Berichten
    13

    Re: gedragsprobleem

    Klinkt als mijn stoute tinkertje, ook ik ben wel eens ten einde raad geweest en nog, maar NH is super, je krijgt een geweldige vertrouwensband met je paard, zou het je zeker aanraden, mijn paard is ook onbeleerd en leert snel, maar vind zichzelf het aller-aller-belangrijkste op de wereld, die heeft die kuren niet met gras maar met andere paarden, daar moet ie naartoe, en als ie mij achter zich aan sleurt zal hem een worst wezen, leer hem zijn aandacht bij jou te houden, een hele klus maar met NH zeker te doen.

  12. #12
    Wilma
    Guest

    Re: gedragsprobleem

    Ben benieuwd hoet het nu gaat met je paardje. Het probleem is hoogstwaarschijnlijk, leiderschap. Als hij jou als leider ziet zal dat probleem over zijn. Ik herken het met mijn Paso, veel geleerd van Klaus Hempfling. Weet niet waar je woont zou ik kunnen kijken of ik daar iemand weet die je erbij kan helpen. Zelf veel clinics meegemaakt van Klaus en bij alle paarden die daar waren en een probleem waren voor de eigenaren, lag allemaal aan dat ze geen leider waren, en dat leer je door lichaamstaal, niet door boos worden naar je paard. Maar je paard leest jou lichaam en gedachten. Laat maar weten of je er meer van wilt weten en als ik weet waar je in de buurt woont kan ik je misschien iemand adviseren die je erbij helpt.

  13. #13

    Re: gedragsprobleem

    Ja jullie hadden gelijk. Het ging inderdaad om leiderschap. Ik heb hulp gezocht en ondertussen gaat het veel beter!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •