En ik zeg..Kaptoom!
Ik gebruik een mengeling van Irwin en klassieke dressuur
Met een kaptoom kun je zijn hoofd naar binnen vragen. Vraag hem zachtejes door een lichte druk op je longeerlijn maar zorg wel dat hij reageert. Als je je longeercirkel in 4 kwarten verdeeld vraag je steeds bij ieder kwart zijn hoofd iets naar binnen en daarna laat je weer los zodat hij ook naar binnen kan komen een aan jou verzoek gehoor kan geven.
Terwijl jij in het midden staat wijst je navel naar zijn buik\ ribben, zone 4 bij Parelli zeg maar.
Drijf met je longeer zweep zijn ribben naar buiten door hem daar af en toe aan te raken. Nu heb je buiging en stelling.
Wat je kan doen is tempo wisselingen door iets meer naar zijn achterhand te lopen ( kleine stukjes meer drijven) a la Irwin. Uiteindelijk wordt je paard vanzelf voorwaarts- neerwaarts.
Als je paard moeite heeft om zijn hoofd laag te houden, let er dan op dat jouw lijf en houding ook laag is ( je schouders laag en hou je hand met de longe ook laag.
In eerste instantie zou ik het zo proberen, als je paard moeite heeft met voorwaarst neerwaarts kun je dat bevorderen door balkjes neer te leggen.
Succes!
gr. AnneMarie
Bladwijzers