Ik weet niet of het goed staat, verplaats het anders maar even..
Zaterdag had ik les en zat op een lieve pony, genaamd Woody.
Mijn doel voor die les was: met zo min mogelijk teugelcontact en met zo klein mogelijke en zo zacht mogelijke hulpen mijn pony te laten doen wat ik wilde. Dit alles natuurlijk zonder zweep gebruik.
Ikzelf vond dit wel een goed doel, omdat dit volgens mij toch je streven moet zijn bij paardrijden, teugels zijn toch enkel hulpmiddelen.
Dus het ging allemaal hier goed, maar op een gegeven moment zei mijn instructrice dat ik mijn teugels toch maar op maat moest nemen. Dus ik uitgelegd wat mijn doel die les was. Toen zei mijn instructrice dat rijden met lange teugels eigenlijk helemaal niet paardvriendelijk vond en dat paarden het fijner vinden om met teugelcontact te rijden.
Dus vroeg ik aan haar of ze dan ook vond of western ruiters niet paardvriendelijk reden, omdat zij altijd met lange teugels rijden.
Ze zei dat ze dat niet wist, omdat zij geen westernles geeft.
Naar mijn mening is met lange teugels rijden dus wel vriendelijk, en in ieder geval helemaal niet paard-onvriendelijk.
Wat is jullie mening hierover?
PS: ondanks dat ik mijn teugels hierna wel op maat heb genomen, reed ik toch met heel licht teugel contact, en heb dus toch stiekem eigenlijk niets met mijn teugels gedaan en alles met mijn zit en benen. Het gevolg hiervan was dat de pony heel goed aan het been was, dus dit lijkt me toch een goed teken.
PPS: Ik heb veel heel over parelli gelezen, dus ik weet er al vrij veel
van, maar bij de manege waar ik rijd, rijden ze dus ''gewoon'' engels.
Bladwijzers