Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: (L2) speed control tijdens sideways

  1. #1
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    (L2) speed control tijdens sideways

    Had het hier gister over op de msn met Karianne, zou eigenlijk jammer zijn als jullie hier niet van kunnen mee-leren, want zij had best wel weer een nuttige tip voor mij! (ga hem vanmiddag nog testen)

    Het idee is dat je paard ook tijdens het sideways ´in tune´ is met jouw energie. Dus sneller gaat wanneer jij meer energie uitstraalt en langzamer wanneer jij life down doet.

    Bij het sideways gaan lukt het mij nu wel om Shaf te versnellen, maar weer terug van draf naar stap lukte nog niet. Het duurde altijd best een poos voor hij weer terug langzamer ging.

    Karianne´s tip is om nu heel duidelijk life down te doen en dan gewoon zelf te stoppen (eerst van stap naar stilstan dus), als het paard niet stopt loopt hij tegen het eind van het touw aan. Dan heel even comfort en direct weer sideways. Weer heel duidelijk life down, stoppen en dat herhalen tot hij niet meer tegen het eind van de lijn aanloopt en dus werkelijk op jouw lichaamshouding heeft gelet. En dan natuurlijk VEEL comfort.

    Ben benieuwd of dit gaat werken vanmiddag
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  2. #2
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: (L2) speed control tijdens sideways

    gisteren heb ik hetzelfde toevallig met Bertje geoefend. Maar ookal probeerde ik echt overdreven life down te doen, hij bleef tegen het eind van het touw aanlopen. Als hij daar was draaide hij zijn achterhand weg en kwam naar me toe gelopen. Hm, beetje teveel de sideways met de squeezgame gecombineerd? Ben bang van wel...
    Voor mij is het nu een punt om er eerst aan te werken dat Bertje stil gaat staan als ik hem naar het hek leidt, in plaats van "maar alvast" zijwaarts te gaan "omdat we dat toch zo gaan doen".

  3. #3
    Actief Forumlid Naepir's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    287

    Re: (L2) speed control tijdens sideways

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Karianne´s tip is om nu heel duidelijk life down te doen en dan gewoon zelf te stoppen (eerst van stap naar stilstan dus), als het paard niet stopt loopt hij tegen het eind van het touw aan.
    Kan iemand nog even voor mij duidelijk en helder op een rijtje zetten zetten hoe je heel duidelijk life down doet?

  4. #4
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: (L2) speed control tijdens sideways

    , handen laten zakken, (hoorbaar) uitademen en een beetje in elkaar zakken, naar de grondkijken, en vervolgens zo blijven staan. dat is voor mij life down in stilstand

  5. #5
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: (L2) speed control tijdens sideways

    Nou, blijkbaar hielp alleen een mentale voorbereiding al, want vandaag had ik al die tips niet eens nodig. Shaf in draf langs het hek, ikke relax (was niet zo moeilijk want ik ben al doodmoe) en shaf terug in stap en halt. Life up en weer verder in stap, meer life en hij in draf.

    Tsja, geen nuttige dingen geleerd dus die ik weer met jullie kan delen. Hoewel: als je goed voorbereid naar je paard gaat, dan scheelt dat al de helft!

    iemand nog een leuke tip voor morgen?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  6. #6

    Re: (L2) speed control tijdens sideways

    Nog een tippie erbij. Online wil je dat je paard haaks op de fence stopt, at liberty dattie naar je toe draait (heb ik zo geleerd in la douce France).

    Als je online oefent en je paard stopt niet als jij stopt, maar komt dus aan het eind van het touw en draait meestal dan ook nog meteen naar je toe en komt naar je toe = niegoe!

    Dan (heb ik geleerd hoor) vraag je meteen weer (voordat je paard dus helemaal bij je is uiteraard, maar nadat hij 'de fout' gemaakt heeft uiteraard ) eerst zone 1 todat paard weer haaks op fence staat, en dan nog een paar stappies sideways. Je oefent daarmee dus tegelijkertijd: stop als ik stop, en stop haaks. 2 vliegen in 1 klap en dat dan ook nog voor 1 geld!
    Mazzel ze!

    May the horse be with you!

  7. #7
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: (L2) speed control tijdens sideways

    ik begrijp wat je bedoelt. Bertje wist over het algemeen wel dat wat hij deed niet de bedoeling was hoor. Aan het einde van het touw keek hij me dan even heel geniepig aan, kwam een stukje naar me toe en voor ik kon reageren schoot hij langs me heen, al bokkend, springen en schuddend met zijn hoofd. Echt precies een bert-actie...
    Maar goed, ik moet dus eerder reageren. Erg lastig want je wilt toch life-down doen, uitademen, in elkaar zakken, je paard niet direct aankijken. tegelijkertijd wil je ingrijpen zodra hij naar je toe komt. Ik was dus steeds te laat, waardoor bertje al recht voor me stond als ik wou reageren. Vanuit die positie is het erg lastig tot onmogelijk om zijn voorhand weg te kunnen drijven zonder zelf van mn plek te komen. Hoe doe je dit dan?

  8. #8
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: (L2) speed control tijdens sideways

    Blijven kijken misschien? Als je hele lijf 'slaap' uitstraalt dan kun je toch best blijven kijken naar je paard? Dat doe ik iig wel altijd.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  9. #9

    Re: (L2) speed control tijdens sideways

    Zeker blijven kijken, je kan altijd je ogen van je paard afhhalen maar nog steeds uit je ooghoek kijken wat ie nu weer uitvreet he?

    Wat Lodash nogal eens flikt in een enge hoek van de bak, is tijdens sideways die kant op ineens achteroveromzwiepen met de snelheid van het licht en dan langs komen stuiven. Ik zou dan alles op alles kunenn zetten om dat te beletten, maar ik weet niet 100% zeker dat hij die hoek niet oprecht doodeng vindt, dus ik doe het anders: jij wilt de andere kant opstuiven, best, maar dan bepaal ik hoever, hoe hard en wat we daarna gaan doen, en bovendien douw eens niet zo vlak langs mij met die schouder (effe meppen), dus in dit geval doe ik: meteen weer halve cirkel de enge kant op, vragen daar te stoppen. Niet? Okee weer halve cirkel terug, halve cirkel enge kant op, wil je al stoppen daar? Etcetera. Af en toe afgewisseld met comfort aan de niet enge kant, haaks op de bakrand, zodat hij weet wat de bedoeling is. Enorm opletten hierbij dat je echt op tijd life down doet voordat hij bij die bakrand komt. Anders wordt het wel moeilijk voor je paard. Meestal kiest hij na 4 of 5 keer heen en weer stuiven ervoor, om te proberen gewoon te stoppen daar waar het eng is. Als hem dat goed lukt, hoeft hij van mij niet lang te staan, maar dan kom ik als beloning naar hem toe en neem hem dan mee de enge kant op (samen is minder eng). Misschien kun je hier ook iets mee met Bertje?

    May the horse be with you!

  10. #10
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: (L2) speed control tijdens sideways

    Dat life-up and down vind ik eigenlijk ook best nog lastig. Ik adem wel overdreven uit (doe dit ook met rijden) en dat werpt wel vruchten af. Maar toch heb ik het idee dat het nog beter kan (hmm, komt de perfectionist weer naar boven)

    Tamara heeft het probleem dat ze best harder kan, maar haar achterhand dan niet voldoende mee neemt. Iemand nog tips daarvoor?
    Het is wel een keer gelukt om haar zijwaarts te laten galopperen (ze was toen ook wel fel dus dat schijnt beter te werken) maar de laatste tijd gaat ze weer meer met zone 1 van me af en zone 4 meer naar me toe (in draf en stap dan he?). Soms zelfs zo erg dat ik denk dat ik aan het mennen ben! Drijven van zone 4 werkt gek genoeg niet terwijl ze dat bij de Driving Game goed doet. En ik wil eigenlijk niet aan zone 1 gaan trekken. Ze weet ook dondersgoed wat de bedoeling is bij de Sideways maar lijkt er dan geen zin in te hebben of zo...
    Ik heb al best veel geprobeerd, meer op zone 4 drijven maar dan gaat ze dus ook gelijk sloffen wat betreft het tempo of ze zorgt ervoor dat ik zone 4 niet meer kan drijven (ze zal me dan ondertussen ook wel enorm uitlachen hihihi). Bij Eddy deed ze het wel goed, dus misschien sta ik verkeerd of zo? Ik sta ter hoogte van zone 3. Of zou het kunnen dat ik het gewoon weer eens wat rustiger aan moet doen, dat ze het nog niet echt aan kan? Aan de andere kant vind ik wel dat we te vaak in Sideways blijven hangen, te veel stap en nooit iets uitdagends met die Game eigenlijk dus ga ik liever niet terug naar af...
    Maar misschien dat jullie wat meer licht op de zaak kunnen werpen?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  11. #11
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: (L2) speed control tijdens sideways

    Een handig 'aandrijfmiddel' om de achterhand te corrigeren is door een keer met de leadrope een slinger te geven tegen zone 4 aan. Ik weet alleen nog niet in welke gevallen je dit toe mag/kan pssen, maar het werkt wel.

    Als ze niet reageert op driving van zone 4, dan zou ik daar eerst meer aandacht aan besteden, zorgen dat ze netjes recht sideways gaat voor je snelheid bouwt. Slow and right beats....
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  12. #12
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: (L2) speed control tijdens sideways

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Een handig 'aandrijfmiddel' om de achterhand te corrigeren is door een keer met de leadrope een slinger te geven tegen zone 4 aan. Ik weet alleen nog niet in welke gevallen je dit toe mag/kan pssen, maar het werkt wel.

    Als ze niet reageert op driving van zone 4, dan zou ik daar eerst meer aandacht aan besteden, zorgen dat ze netjes recht sideways gaat voor je snelheid bouwt. Slow and right beats....

    Met de leadrope heb ik ook al geprobeerd, werkt dus niet, of ik moet haar echt heel hard gaan raken. Maar ja, hoe hard is hard? Dat is voor iedereen weer anders...

    Misschien dan toch inderdaad wat langzamer aan gaan doen. Maar wat als ze zo blijft lopen, want ik ben er nu best al een tijd mee bezig en raak het eigenlijk een beetje zat. Zucht, misschien een 'sideways sabbitical' invoeren? hihihi
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  13. #13
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: (L2) speed control tijdens sideways

    Hmm, in dat geval misschien eerst aan de ingredients werken voor je het eindproduct kan verbeteren? Hoe is haar disengagement op driving en porc.?
    Zorg dat ze echt *flitsend* disengaged en zorg daarbij dat je fase 4 ook echt effectief is, zodat je hem maar nauwelijks hoeft te gebruiken. Tijdens de cursus hebben we heel veel ge-disengaged (vooral letten op impuls, yes-sir attitude) en dat heeft echt op allerlei andere dingen (zoals sideways) effect gehad.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  14. #14

    Re: (L2) speed control tijdens sideways

    Ik vind het zo schattig als je wilt disengagen en je paard zwiept beide beentjes in de lucht en ploft ze keurig achter de voorhand, dat kan Suus echt zo mooi "Yes Ma'am!!" doen! Lodash ook trouwens.

    May the horse be with you!

  15. #15
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: (L2) speed control tijdens sideways

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Hmm, in dat geval misschien eerst aan de ingredients werken voor je het eindproduct kan verbeteren? Hoe is haar disengagement op driving en porc.?
    Tja, dat hangt een beetje van haar bui af
    Ik moet vaak ook echt wel op m'n strepen staan bij haar, tenminste, voor m'n gevoel dan. Porcupine is inderdaad wel iets minder bij zone 4, de ene keer doet ze dit flitsend, de andere keer kan ze nog weleens heel sloom reageren. Zelfde met de Driving eigenlijk. Bij de Driving moet ik me vaak ook nog even bewijzen en haar eraan herinneren dat het toch écht wel menens is. Het is niet zo dat ze alles maar klakkeloos doet, je moet echt bewijzen dat je de dienst uitmaakt zeg maar. Maar misschien inderdaad veel porcupine en driving doen vóórdat ik de sideways game ga spelen? Misschien dat ze dan toch beter reageert en het ook steeds beter gaat...hoop ik
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •