Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Re: cursus Castricum......heeeeeeeel leuk en leerzaam

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: cursus Castricum......heeeeeeeel leuk en leerzaam

Ik zou ook zo graag eens meedoen met een cursus!! Er zijn zoveel dingen die ik zou willen verbeteren met de hulp van iemand met veel savvy. Maar goed... het is niet anders .

De ochtend begon uiteraard met grondwerk. Eerst het volgen, wat blijkbaar de zaterdag ook geoefend was. Je paard moet dus naast je elleboog blijven. Eerst simpele dingen zoals lopen-stoppen-terug, dan ook cirkeltjes waarbij het paard aan de buitenkant loopt. Zodra zijn neus van je afwijkt, drijf je de achterhand weg, waardoor de neus weer naar je toe komt (he, waar hebben we dit eerder gezien )
    Doon doet het stappen, draven ( en af en toe galopperen, al wil hij soms nog wel eens voor mn elleboog uit lopen ) heel netjes. Ook de stops en achterwaarts gaat erg goed. Zowel uit draf als galop. Maar bv met cirkels lopen wil hij óf achter me gaan lopen en dan sneaky de binnenbocht nemen of hij gaat verder van mij lopen. Zoals jij dus zegt, dan moet je de achterhand verdrijven, dan komt de neus weer naar je toe. Dat deed ik dus ook want ik dacht, hij doet iets fout => discomfort en als hij weer komt comfort. Vervolgens maak ik duidelijk dmv energie en richting aangeven met mn buitenhand dat ik verder wil. Loopt hij dan niet door, fase 2,3,4. Wat doet Doon ( vooral als hij even zin heeft in racen ) huppa, voordat we nét de hoefslag opgaan ( Bij E of B bv ), wegwezen!!! Dus ik de cathing game spelen, pas als hij genoeg heeft van crossen door de bak komt hij netjes naar me toe. Ff kroelen en weer verder. Nou..., het begint weer van voor af aan!

Ik weet dus niet goed hoe ik hem achter mn elleboog moet houden op de cirkel. On line doet hij het wel netjes maar het respect is er dus nog niet voor at liberty. Maar waar haal ik dat respect vandaan?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Cirkels waarbij het paard aan de buitenkant moet blijven lopen, zijn het moeilijkst bij deze oefening. Oefen dit voorlopig nog ON-LINE zolang hij nog wil ontsnappen. Wij deden deze oefening ook allemaal online. Je kunt dan corrigeren met je stick (alsof je geen touw hebt) maar als het nodig is, dan is dat touw er wel. Pas als die neus echt 'vastgeplakt' zit aan jouw elleboog, in alle richtingen en in alle gangen, dan kun je het touw echt loslaten. Respect verdien je dus on-line en kun je testen @liberty...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

okee, dank je wel ! Weet ik iig dat het probleem niet niet zozeer bij mij ligt aangezien het aardig moeilijk is .

wat ook nog wel werd aangeraden door andy en consorten, als je paard er echt een spelletje van maakt om ervandoor te gaan: niet terug laten komen als hij dat wil, maar laat hem maar lekker hollen, dat wou hij toch. Je bewijst je paard dat je aan zijn adem kan komen, en die is heel belangrijk voor een vluchtider: je pakt wat van zijn lucht af op die manier. Klinkt heel gemeen, en is dat ook
    Pas als JIJ hem terug vraagt te komen, is er comfort bij jou. Misschien doe je dat al hoor, maar misschien heb je er wat aan.

May the horse be with you!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

at ook nog wel werd aangeraden door andy en consorten, als je paard er echt een spelletje van maakt om ervandoor te gaan: niet terug laten komen als hij dat wil, maar laat hem maar lekker hollen, dat wou hij toch. Je bewijst je paard dat je aan zijn adem kan komen, en die is heel belangrijk voor een vluchtider: je pakt wat van zijn lucht af op die manier. Klinkt heel gemeen, en is dat ook
    Hmmm... volgens mij snap ik dit niet helemaal . Als je cathing game speelt is het toch in feite de join up die je doet? Als hij dan aangeeft dat hij zich overgeeft mag hij komen. Moet ik hem dan weer wegsturen ? Ik laat hem idd gewoon rennen totdat hij dus zelf aangeeft, oke sorry. Dan krijgt hij comfort. Soms kan dit wel een paar rondjes duren, heeft hij dan eerder zijn zin gehad omdat hij rent wanneer hij wil rennen en comfort krijgt wanneer hij comfort wil ( Hmmm... beetje scheve redenatie )?

Nou snap ik jou niet helemaal haha. Maar het komt een beetje neer op wat je vaker doet als je paard zelf gaat bewegen als dat niet de bedoeling is: jij wilt bewegen? Okee, maar ik bepaal waarheen hoelang en hoe hard. Zoiets.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Okee, ik vertel wat ik doe, dan vertel jij wat ik fout doe .

At liberty op de cirkel, dan sneakt hij ervandoor nét voordat we op de hoefslag komen ( vanaf de volte ). Dat is dus niet het gewenste gedrag dus discomfort. Dit doe ik door de cathing game te spelen. Dus niet ontspannen staan en wachten totdat hij naar me toe komt maar de hele tijd discomfort door op de grond de slaan met de CS en SS. Op het moment dat hij zich "overgeeft" ( ofwel, moe is van het racen ) haal ik hem bij me.

Jij zegt dus dat ik aan zn "adem" moet komen. Maar hoe kan ik dat doen, ik kan hem moeilijk weer wegsturen nadat hij zich heeft overgegeven toch? Ik heb dus wel aan zn "adem" gezeten maar zolang hÃ*j dat wilde en ik maak op uit je verhaal dat dat dus niet de bedoeling is.

Wat zou jij dan veranderen?

Sophie, dit doe je fout: (hihigeintje!!!)

Nee maar ik denk dat jij en ik ieder iets anders doen. Bij catching game is het inderdaad geen fijn plan om je blijven 'jagen' als hij zich overgeeft, helemaal eens. Dat doe ik ook neverever. Is tegen het principe van het spel. (Doe je trouwens no eyes loads of pressure, one eye pressure, 2 eyes no pressure? Klonk alsof je bij one eye ook flink pressurde, maar zal allicht minder zijn dan bij no eyes neem ik aan?)

Maar als je paard er tijdens een oefening steeds weer tussenuit sneakt, waarom maak je daar (na de eerste "ik zie geen ogen zwiepert" met stick en string om het moment van kont naar je toe gericht oncomfortabel te maken) dan geen circlingame at liberty van, hele bak is goed genoeg. Verandert hij van gang: doe iets! Verandert hij van richting: dacht het niet, doe iets! Rest van de tijd: jij lekker in het midden en hij maar hollen. Zo kom je op een redelijk eerlijke manier aan zijn adem. Voor de duur die jij bepaalt.

Dit leverde me at liberty in de grote bak een mooie sideways in draf op, terwijl ze 5 minuten daarvoor hem peerde bij sideways in draf. Dus zij koos eieren voor haar geld. (Na 5 stappen sideways draf gestopt: kijk meissie, dat is alles wat ik vroeg, zo erg is het leven toch niet, dat galopperen is toch veel vervelender?)

Okee Sophie, wat doe ik fout?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Nee maar ik denk dat jij en ik ieder iets anders doen. Bij catching game is het inderdaad geen fijn plan om je blijven 'jagen' als hij zich overgeeft, helemaal eens. Dat doe ik ook neverever. Is tegen het principe van het spel.
    Mooi

(Doe je trouwens no eyes loads of pressure, one eye pressure, 2 eyes no pressure? Klonk alsof je bij one eye ook flink pressurde, maar zal allicht minder zijn dan bij no eyes neem ik aan?)
    Ja maar niet dat dát veel zal helpen . Hij kent het principe door en door maar hij heeft zin om te racen. In eerste instantie dacht ik, laat hem maar rennen en nadat hij zich overgeeft weer verder waar we gebleven waren. Ik hou het wel 2 dagen vol hoor, hij niet . Maar dit was toch niet zon goede strategie want ik kwam erachter dat hij het toch langer volhield dan ik .

Dus ik ga jouw aanpak eens proberen . Het is toch vreemd... on line doet hij alles zo perfect, dan moet je toch ook een dosis respect hebben? Maar ja... dus net effe iets meer voor at liberty.

Bedankt voor de uitleg !

Haflingers zijn vreemd hoor. Suus is met rijden best verrektes lastig, maar at liberty doet ze echt heel veel heel erg goed. Volgens mij vindt ze het een beetje eng, at liberty, dan is ze zelf helemaal op haarzelf op haar eigen benen in de bak. Ze is echt altijd opgelucht als ik het halster weer aandoe. Is dat vreemd of niet (en zo'n galopsessie is echt heel zeldzaam, dus dat is niet de reden)?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: [L2] ontsnappen at liberty e.d.

Tamara kan er ook altijd zo lekker tussenuit 'piepen'...is ze ook echt een ster in en blijft ze volhouden helaas, alleen bij Games als de Driving Game en Sideways. Met het 'stick to me' in stap en draf (en dus naast me lopen) is ze eigenlijk best wel braaf, ik vind de cirkels waarbij je paard juist binnen loopt veel moeilijker. Tamara heeft dan juist de neiging om voor me uit te gaan lopen. De cirkels met je paard aan de buitenkant gaan hartstikke goed en dat terwijl ik het maar een keer of 5 On Line heb geoefend. Zo zie je maar weer, elk paard is anders

Dat 'spijbelen' tijdens At Liberty vind ik wel heel lastig. Tamara is dan ook echt zo'n muts die lekker in een hoekje gaat stilstaan. Tja, dus de hoek oncomfortabel maken maar dat valt nog niet mee als je paard niet echt onder de indruk is. Voorlopig houd ik het dus nog maar even bij een kleine bak totdat ze wat meer respect heeft opgebouwd. De Driving Game is sowieso niet haar meest favoriete spel At Liberty, daar peert ze 'm ook meestal

Ach ja, blijven oefenen maar...het zal eens toch wel goed komen?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: [L2] ontsnappen at liberty e.d.

Haha, Doon is het tegenovergestelde van Tamare at liberty. DG, YYG en SG doet hij juist heel netjes, zelfs in de wei. Zelden sneakt hij weg. Bij ons is de cirkel dus het probleem . Maar goed..., misschien vraag ik ook te snel te veel. Dus idd gewoon blijven oefenen .

Bladwijzers

Forum Rechten