Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Natuurlijk bekappen misschien een oplossing?

  1. #1
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Natuurlijk bekappen misschien een oplossing?

    Vorige week maandag is Raf Antheunis nog eens bij ons geweest om Casandra te bekappen. Maar dit keer heeft hij ook Nuage onder handen genomen. Nuage is de schimmel van m'n tante. 't beestje is nu 18 jaar oud en staat al 10 jaar op pensioen op de wei omdat er sinds haar 8ste fase 3 Hoefkatrolonsteking (HKO) is vastgesteld. Het advies van de kliniek was: inslapen.

    Dat heeft m'n tante niet gedaan... jarenlang heeft ze zitten zoeken naar oplossingen. Het traditioneel bekappen is altijd een vrij goede oplossing geweest, maar Nuage bleef manken, vooral in draf. Hiervoor kreeg ze medicatie toegediend in de vorm van een poeder wat onder de zemelen gemengd werd...

    Volgens Raf zou er dit paard misschien pijnvrij op de wei moeten kunnen lopen. Misschien zit er zelfs een kans in dat ze nog te rijden zal zijn.

    Omdat ik toch wel benieuwd ben naar het herstel wil ik even de weg die wij afleggen met dit paard hier neerschrijven. Niet om mensen de ogen uit te steken à la: natuurlijk bekappen is beter... Maar eerder om te laten zien dat het ook anders KAN! Ik wil zo objectief mogenlijk zijn, dus ik ga het zeker niet nalaten om ook problemen en negatieve dingen neer te schrijven.... Niet om Raf dan door het slijk te halen, maar gewoon om een realistisch beeld te geven. Raf is immers geen god

    de stand tot hiertoe:

    We zijn een week verder na het bekappen.

    Het paard staat nog steeds gewoon op wei, haar stand is anders. De pezen worden veel meer gebruikt, de hiel staat laag. In stap loopt ze netjes zonder manken, maar dat was voorheen ook al zo. Ze lijkt ook in draf (gewoon in vrijheid want er wordt niet met haar gewerk) ook goed te lopen...

    De ondergrond bij ons op wei is zacht, maar in de stallen liggen klinkers. De drinkbakken staan bij de stallen dus daar moeten ze om te drinken op het harde. Ook hier geen enkel probleem tot hier toe.

    Voor de rest is en blijft het afwachten.

  2. #2

    Re: Natuurlijk bekappen misschien een oplossing?

    Interessant willeke, ik hoop voor het paard dat deze andere manier van bekappen helpt! Ik ga dit volgen
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

  3. #3
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    Re: Natuurlijk bekappen misschien een oplossing?

    Zeker interessant. Heb pas een cursus natuurlijk bekappen gedaan, en er zijn zóveel problemen waarvan beweerd werd dat het met natuurlijk bekappen op te lossen zou zijn. Ik kon me bijna niet voorstellen dat dat inderdaad zo is, dus ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen van Nuage
    Hopelijk gaat het nb-en goed uitpakken voor d'r.

  4. #4
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Natuurlijk bekappen misschien een oplossing?

    Ik wil wel even erbij zetten dat Raf niet bekapt volgens de methode die je leert op cursus natuurlijk bekappen van paardnatuurlijk. Hij werkt volgens de principes van de strassermethode. Maar ook weer niet helemaal. Hij zet de voeten stilletjes aan goed... dus niet in 1 keer helemaal kort.

    Bij het bekappen geeft hij ook een akupunkt massage. Hij heeft daarvoor een cursus gevolgd in duitsland. Als je googled op Akupunktmassage volgens Penzel vind je meer info.

  5. #5
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Natuurlijk bekappen misschien een oplossing?

    Ik realiseer me dat ik niet helemaal volledig was, doordat ik op andere fora vragen kreeg over de geschiedenis van het paard en wat we tot hiertoe al gedaan hadden.

    Even een korte samenvatting daarvan:

    Het paard is opgegroeid in de kudde en op 3-jarige leeftijd zadelmak gemaakt. Sinds toen staat het paard op ijzers. Ze werd gereden in de binnenbak van de manège en in het bos. Na een tijdje begon het paard te manken. De ene keer op het ene been, de andere keer op het andere been. Al snel kwam de veearts af met de diagnose HKO (hoefkatrolontsteking). Het paard kreeg speciale ijzers waarbij de hielen hoger kwamen te staan zodat de diepe buigpees ontlast zou worden. Maar dit hielp niets en uiteindelijk is m'n tante naar de kliniek gegaan waar dmv Röngenfoto's werd vastgesteld dat het paard chronische hoefkatrolonsteking had. Sindsdien is het paard op de wei gezet met stallen met vrije inloop en werd er niet meer op gereden. Ook hoefijzers werden achterwege gelaten omdat een weidepaard dat eigenlijk toch niet nodig had. De hielen van het paard werden lang gelaten tijdens het bekappen. De hoef was vrij stijl en klein.

    HUISVESTING
    Vroeger:
    Het paard stond op een manège op stal. Daar werd ze enkele keren per dag uitgehaald om te rijden, longeren, poetsen, op wei te zetten of te gaan wandelen.

    Nu:
    Het paard staat op een wei die in stukken verdeeld is. Elk stuk is zo'n halve hectare. Het hooi wordt verdeeld over het ganse stuk dat de paarden ter beschikking hebben. De stallen hebben een vrij inloop en in en voor de stallen liggen klinkers. Er is geen bodembedekking omdat de paarden toch in de wei gaan liggen. De drinkbakken staan op het harde zodat de paarden op het harde moeten om te gaan drinken. Zo proberen we om ze toch over verschillende ondergronden te doen lopen.

  6. #6
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Natuurlijk bekappen misschien een oplossing?

    oeps ik zie dat er een deel weg is

    even kleine geschiedenis geven: ondertussen stond ze wat mank. ze liep met héél korte pasjes. Maar met haar HKO was dat eigenlijk niet echt verwonderlijk.

    dan een kleine update:

    Deze morgen toen 'k ging voeren zag ik dat nuage al véél beter liep! Ruimer en minder voorzichtig. Het gaat de goede kant uit lijkt me! Ik dacht eerst dat het maar mijn verbeelding was maar toen G. me bevestigde dat ook zij die indruk had wisten we het toch wel zeker dat het beter gaat!

    Ondertussen is er wel een veearts bijgeweest. Zijn redevoering bespaar ik jullie want ik moet zeggen dat hij zeker niet objectief is wat dat betreft. Hij kon er verder ook niets aan doen dan gewoon afwachten...

    Maar we zijn hier al héél blij mee!

  7. #7
    Actief Forumlid Nappie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    41
    Berichten
    249

    Re: Natuurlijk bekappen misschien een oplossing?

    Ben heel benieuwd hoe het gaat, even duimen dat de verbetering doorzet!
    De eigenaresse van mijn verzorgpaard heeft een shetlander met HKO gehad, die eigenlijk ook ingeslapen had moeten worden maar door natuurlijk bekappen en aangepaste voeding (geen brok etc) weer helemaal opgeknapt was. Het kan dus in sommige gevallen wel werken.

  8. #8
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Natuurlijk bekappen misschien een oplossing?

    't is alweer enkele weken geleden da'k hier nog iets neergeschreven heb.
    Eigenlijk gaat het héél erg goed met Nuage! Ze loopt héél zuiver. Ze draaft volop in de wei en wil zelfs soms spelen! Zij als oudje die altijd op eieren liep en met rust gelaten wilde worden komt zelf die jonge paarden uitdagen! Fantastisch toch!

    We zijn héél erg blij met de vooruitgang!

  9. #9
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Natuurlijk bekappen misschien een oplossing?

    nog eens een update: Raf is twee weken geleden geweest. Hij was héél tevreden met het resultaat en de vooruitgang die ze boekte. M'n tante mag stilaan beginnen stappen met nuage omdat ze zo mooi zuiver loopt. Ze moet beginnen met 10 minuutjes en stilaan opbouwen tot een half uurtje.
    Stel je voor dat ze echt kan gaan rijden binnekort! Dat zou gewoonweg fantastisch zijn!

  10. #10

    Re: Natuurlijk bekappen misschien een oplossing?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nappie
    Het kan dus in sommige gevallen wel werken.
    Er is nog nooit een HKO paard geweest dat niet opknapte van NB
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  11. #11
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Natuurlijk bekappen misschien een oplossing?

    Gisteren is Raf Antheunis opnieuw langs geweest om de paarden te bekappen. Nuage loopt helemaal zuiver. Haar hoeven beginnen steeds verder uit te zetten. Je ziet ze echt groter worden. Nuage is een klein paardje (ongeveer 1m55) en had echt héél kleine ponyhoefjes toen raf haar begon te bekappen. Nu beginnen de hoeven meer in proportie te komen met het gehele paard en je ziet ook héél goed dat ze zich enorm goed voelt in haar vel. Ik zie ze de laatste dagen regelmatig mee crossen met die twee jonge zottinnen (Casandra an m'n tante haar vriend zijn jonge paard Bijoux), met de daarbij behoordende gebok en gestuiter!

    Raf zegt dat dit paard nog meer beweging nodig heeft, willen we dat de doorbloeding nog beter verloopt. Aan de hand gaan wandelen of erop zou haar enorm veel deugd doen. Misschien wel eens een idee om met haar eens aan de hand te gaan wandelen, maar dan moet ze vrees ik alleen respect leren krijgen. Ze is behoorlijk dominant, in de zin van: je omver lopen, gewoon haar eigen zin doen. Ze is altijd rot maar dan ook rot verwend geweest

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •