Heel unieke oplossing! Ik ga het bij ons op stal ook voorstellen!
Heel unieke oplossing! Ik ga het bij ons op stal ook voorstellen!
helemaal uniek is het niet hoor. Ik had zoiets ook al bedacht. Enige probleem waar ik tegenaan liep is dat het rek niet goed IN de bak blijft, en er door zeer ongeduldige en lompe paarden uit getrokken kan worden. Die isolatoren is een slimme oplossing daarvoor. omdat mijn bak van hout is draai ik die er zo in! super!
De meest simpele manier is toch gewoon het rek verzwaren> Zie de werktekening van Arabesk en mijn foto's.
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
Mooi gedaan Marianne (oftwel Henk ), maar zou inderdaad ook nog iets in de hoeken bedenken waardoor je dames het rek er niet uit kunnen tillen. De rasters van je bak zijn best groot, daar wil je ze niet met een voetje in hebben staan......Die klepjes die jij hebt, Sandra, zijn misschien handig daarvoor? Of krijgen ze als ik je goed begrijp het rek er even goed uitgewurmd???
Volgens mij geef je nu de man van Trea aan Marianne LilaOorspronkelijk Geplaatst door lila
Mooi ruifje hoor.....zou voor bij ons ook wel wat zijn. Nu doen we het in speciekuipen die meteen omgedonderd worden en dan gaan ze lekker in het hooi dansen minder verspilling.....hmmm ga eens denken of dat bij ons te realiseren is voor van de winter
When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!
snel veranderd.....ere wie er toekomt Henk!
Tnx F6!
Ik denk dat Leo liever bij Trea blijft, die heeft al zoveel slechts over mij gehoord! Henk blijft trouwens liever bij mij!
Anywayz - de paarden kunnen onmogelijk met hun voeten in de bak komen Monique - dat ding is bijna een meter hoog ( het is een bak van de groenteveiling), kijk maar:
Inmiddels blijkt het rek prima te werken - de dames doen lekker lang over hun nachtelijk hooi - ze knabbelen de sprietjes er mooi tussen uit.
ik ben er zeer tevreden mee ; wat een vondst - een stukje betonmat wat we nog hadden liggen en wat oude planken, klaar!
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
Dat wordt idd een hele klim als ze dat zouden willen proberen. Maar ze kunnen 'm er toch met hooi en al uittrekken met hun lippen? Dat bedoel ik eigenlijk.
Je wilt niet weten wat paarden allemaal klaarkrijgen hoor!
Hier heeft Troy eens met met zijn voorbenen in de ruif gestaan. Gelukkig éénmalig, maar hij kreeg het wel klaar. Ook maaide hij heel vaak met zijn voorbeen tegen de ruif als het hem niet snel genoeg ging. En dan zag je hem maaien en maaien, en plots ging het hoefje over de rand.. Gelukkig trok hij dan, op dát moment altijd zelf terug.
Ik weet op PN heeft ook iemand een gewond paard gehad door een hooidispenser.
Het rek eruittrekken met de lippen deden ze hier ook wel eens. Daarom hebben wij onze roosters geborgd aan de bovenkant. Ze kunnen het niet hoger trekken dan 20cm onder de rand.
ik denk dat ze dat niet gaat lukken... het rek is echt zwaar! Ik heb er zelf een hele hijs aan als ik de bak opnieuw moet vullen - de mat is van betonijzer en dat weegt nogal wat. Tot nu toe pulken ze het hooi er netjes tussenuit - de openingen zijn ook best groot. Ik kan me wel voorstellen dat als de mat van een ander, lichter materiaal is (tuingaas bv) en kleinere openingen heeft, dat ze het eruit zouden kunnen trekken.Oorspronkelijk Geplaatst door lila
Wat ik wel doe is de plakken hooi helemaal lostrekken voordat de deksel erop gaat - zo voorkom je dat ze een dikke plak hooi naar boventrekken en dan het deksel 'meenemen'.
Een paard is zo ongelofelijk sterk en heeft alle tijd. Jouw kracht is peanuts daarbij vergeleken. Ze kunnen 'm bv ook aan de zijkant opwippen en dan kantelen en hopla, zonder veel kracht nodig eruit wippen. Maar als je zelf de constructie zo veilig vind, dan laat je het zo. Een paard tilt met z'n hoofd een compleet gegalvaniseerd ijzeren weidehek eruit als dat niet goed is geborgd. Floep. Zo gepiept hoor.
Ja! Dat deed Amy dus op die manier. Aan één kant borgen bleek zelfs niet voldoende te zijn voor deze dame. Maar het hangt nogal van het paard af. Enya en Pebbles eten altijd netjes en rustig, terwijl Troy en Amy (voedernijd!) best problemen hebben gemaakt met dat ding. Maarja.. dat houdt je wel alert en je weet dan precies waar de zwakke punten zitten, zodat je kan verbeteren.Ze kunnen 'm bv ook aan de zijkant opwippen en dan kantelen en hopla, zonder veel kracht nodig eruit wippen.
Die klepjes waren inderdaad daarvoor bedoeld. Zelfs Jan (toch een sterke hovenier) lukte het niet om het rek eruit te trekken als de kleppen dicht waren (kunnen worden geopend met karabijnhaken) Maar Shanna of Bruut Lukte dat wel helaas. ook Room en Shaffai kregen het voor elkaar...Oorspronkelijk Geplaatst door lila
Verzwaren vind ik dus ECHT geen optie, ik bedoel... ze ontwrichten gewoon de hele box als het nodig is.. Dat gaat nooit genoeg helpen. Ik had dus al bedacht om met touwtjes/kettingen te zorgen dat het rek op zijn plek bleef, maar had nog niet gedacht om daar isolatoren voor te gebruiken.
Nadeel van hederarek is dat de mazen 10x10 zijn. te groot dus voor veulenhoefjes.
Jemig. Dus toch....mét de klepjes. Je zou denken: dat kán niet. Ik heb eens een foto gezien van een paard in een tractorband....daar hadden ze de waterton in gezet tegen het omgooien. Lag er als een soort binnenband helemaal ik klem. Dan denk je: dat lukt ze noooit. Helaas voor dit paard wel dus, en overleefd dat niet. Het zijn houdini's. Echt.
Klepjes aan alle vier de kanten of alleen op de hoeken misschien Sandra? De truc met de isolatoren en geleidingsdraad doet het dus ook, maar daar heb ik niet echt een beeld bij?
Leuk, al die ruiven.
Mijn vader heeft er ook eentje in elkaar gelast :
De mazen zijn 7,5 cm. Precies klein genoeg om geen gevaar te zijn voor de hoefjes van Saartje (de kleinste pony hier).
Ik moet het rek ook nog gaan verzwaren, en de zijkanten afdekken met dubbeltjes-gaas, had niet gedacht dat ze daar zo makkelijk van zouden eten. Ze trekken het hooi toch vrij snel tussen de mazen uit, dus misschien moet het bovenste rek ook nog wat kleinbemaasder.
Hoe doen jullie dat eigenlijk, schudden jullie het hooi op voor het in de bak gaat, of laat je het in plakken zitten?
Bladwijzers