Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Catatonic

  1. #1
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Catatonic

    Catatonic, een woord wat veel gebruikt wordt in (onder andere) het L&HB pakket van de Parelli's.

    In mijn eigen woorden is dat zoiets als het paard wat zich terugtrekt in zijn eigen wereldje, zijn eigen "happy place" en daar alles maar over zich heen laat komen.
    Wel een vorm van RB, maar zeer introvert.
    Tot zover begrijp ik het nog.

    Maar op DVD 2 van het L&HB pakket (hoofdstuk: reading the horse Allure), heeft Linda het op het einde over de trigger tot het "catonisch maken" van Allure. En dat is in dit geval het snoepje. Ze maakt de leadrope los, laat hem naast haar staan, geeft hem een snoepje, en inderdaad, je ziet hem "wegglijden"

    Ik begrijp niet waarom ze dit doet, ik begrijp eerlijk gezegd ook niet hoe een snoepje de trigger kan zijn voor een catatonic state of mind?
    Of heb ik dit hele hoofdstuk verkeerd opgevat?

    (sorry voor alle engelse woorden, ik heb catatonic opgezocht in het nederlandse woordenboek maar kom dan tot allerlei psychische aandoeningen, dat leek me in dit geval een beetje overdreven)
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  2. #2

    Re: Catatonic

    Wel, zoals ik het begrepen heb ik op DVD 2, dat ze hem een snoepje geeft, om te laten zien hoe catatonisch er precies uit ziet. Omdat hij zo gefocust raakt op dat heerlijke snoepje, en als het ware er 'high' van wordt, gaat hij catatonisch ofzo. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar ik snap het denk ik wel...
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore


  3. #3
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Catatonic

    Catatonisch is het nederlandse woord. .. en het betekend inderdaad een staat van volledig in zichzelf gekeerd.. niet zichtbaar te raken door prikkels van buitenaf.. Ook bij mensen is het een soort van verregaande staat van overprikkeld zijn...

    Ik heb het tot nu toe ook niet zo begrepen, dat stukje... snap wel wat Elineke bedoelt, maar snap het gewoon niet in de context van RB en overprikkeling ...
    Heb 'catatonic' altijd opgevat als iets negatiefs, iets wat een paard doet als het NIET leuk is...en kan daardoor niet het lijntje trekken naar iets lekkers als een snoepje...
    Ben benieuwd naar wat anderen hiervan maken...

  4. #4
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Catatonic

    Ik heb nooit echt gedacht dat het om het snoepje ging. Ze zegt er volgens mij bij dat allure snel "catatonic" werd door vroegere ervaringen. Het snoepje was één van de weinige dingen die het gedrag nog triggerde. Ze wil in dat stukje even laten zien hoe het eruit ziet. Hoe dat gedrag gelinkt is aan het brokje? geen idee, maar ik weet niet of linda dat zelf wel weet.
    Zegt ze het niet ook nog een keer tijdens de circling game met Allure?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  5. #5
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: Catatonic

    Heb 'catatonic' altijd opgevat als iets negatiefs, iets wat een paard doet als het NIET leuk is...en kan daardoor niet het lijntje trekken naar iets lekkers als een snoepje...
    Ja dat begrijp ik ook niet,
    Ik weet het niet 100% zeker meer, maar heb volgens mij op andere DVDs Linda wel met voedselbeloning zien werken, ook bij Allure, en dan gebruik je dat toch als motivator, totaal iets anders lijkt me.

    @ Sanne: ja tijdens de cirkling game zegt ze het ook, toen dacht ik "dat zal wel", maar toen ze het ook nog liet zien.

    Kom ik op de volgende gedachte.....
    Stel je hebt een paard wat snel catatonic wordt, en wat ook erg bang is voor de hoefsmid.
    Kun je hem dan zo "high" krijgen in zijn catatonic state of mind dat hij de hoefsmid "gewoon" maar ondergaat?

    (ik zeg niet dat ik dat zou willen maar ik kan me zo voorstellen dat er een heleboel mensen onbedoelt blij zijn met een paard wat op het oog zo rustig staat)
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Catatonic

    Ja, dat kan. Een paard kan zó introvert raken dat hij alles maar over zich heen laat komen. Risico is dan wel dat het paard elk moment ontzéttend kan ontploffen als het op gegeven moment teveel wordt! En dat zie je dan niet aankomen, tenzij je de introverte staat hebt kunnen herkennen.

  7. #7
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Catatonic

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Kom ik op de volgende gedachte.....
    Stel je hebt een paard wat snel catatonic wordt, en wat ook erg bang is voor de hoefsmid.
    Kun je hem dan zo "high" krijgen in zijn catatonic state of mind dat hij de hoefsmid "gewoon" maar ondergaat?
    Ja, zo is Kate uit de trailer gekomen toen ze vanuit het natuurgebied naar mij toe kwam. Ze was compleet stoned van de endorfinen, zo erg dat wij ons nog afvroegen of ze soms verdoofd zou zijn geweest voor de reis. Later heb ik het nog een paar keer gezien, duidelijk was toen dat ze het inderdaad zelf doet en dus niet verdoofd was toen.

    Bij Kate zie je overigens dat ze eerst vecht, over of uit de situatie probeert te komen met alle mogelijke middelen die ze heeft. Lukt dat niet, dan is ze binnen 2 tellen "catatonic" of zoals ik het noem, autistisch. Ze is er namelijk niet meer, haar ogen zijn leeg en dof en contact is niet meer mogelijk. Inmiddels weet ik ook dat een teveel aan druk bij haar snel bereikt is en dat ze zich ook snel verveelt (ofwel... alle LB trekken zijn vertegenwoordigd). Als dat zich blijft stapelen vlucht ze, maar dan niet fysiek, wel mentaal. Ik heb dan minstens een kwartier nodig om haar door middel van aaien en zachtjes praten nodig om haar weer in contact te krijgen. Echt ontploft zoals men bij Parelli beschrijft, dát heb ik nooit meegemaakt met haar. Gelukkig!!!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  8. #8

    Re: Catatonic

    Lodash gaat catatonic na dingen die TE eng zijn.

    Zoals stroomdraad die op de grond contact maakt en tikt, en waar hij dan doorheen loopt. Of zichzelf overwint en toch iets dichterbij komt om biksjes te eten. Dat is TOO MUCH.
    Daarna staat hij verderop, hoofd erg laag en is OUT.
    Mijn fout of course, maar ter illustratie.

    Ook bij trailerladen a la Parelli ging hij of niet, of RB of dan daarna catatonic.
    Uiteraard ook mijn fout.
    Nog niet opgelost, overigens.

    May the horse be with you!

  9. #9
    Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Zwartewaal
    Berichten
    851

    Re: Catatonic

    Volgens mij triggert het snoepje het 'catatonisch' zijn doordat hij een bepaalde beweging met zijn mond maakt.
    op ieder ander moment dat Allure catatonisch wordt trekt hij zich volledig terug en zuigt hij (volgens mij ook maar nu begin ik een beetje te twijfelen) als het ware op zijn tong/mond. Door de smaak van het snoepje wordt dit zuigen getriggert waardoor hij dus catatonisch wordt.

    Het heeft volgens mij puur te maken met de smaak van het snoepje in de mond en het zuigen hierop wat volgt.

  10. #10
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Catatonic

    Damat raakt inderdaad ook catatonisch als er iets gebeurd wat hem TE bang maakt. Inderdaad zou je dan in staat zijn zijn hoefjes te bekappen. Zijn ogen staan stil, half dicht, hij begint op zijn tong te zuigen (of zoiets), oren gaan hangen en hij reageert niet eens meer op een heftige beweging of klappen in je handen. De vraag is alleen waarom je dat zou willen...
    Als een paard in zo'n toestand raakt kan hij niets leren van wat hij ondergaat. Liever dus weer terughalen naar de bewoonde wereld en het nog eens proberen met nog minder angst en druk.

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Catatonic

    Ben het helemaal met je eens Sandra, ik denk dat je niet moetwillen dat je paard cacatonisch wordt, je moet het denk ik zien als een overlevingsmechanisme omdat ze er niet op een andere manier mee om kunnen gaan.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •