Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Circling game en een beetje Chris en Leslie

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    Circling game en een beetje Chris en Leslie

    Mijn ruintje was eerst nogal sceptical over Parelli. In het begin wilde hij alleen maar mijn stick opeten .
    Nu gaat het al veel beter en kan ik weliswaar al de eerste spelletjes met hem doen.

    Als ik hem voorheen wilde longeren of loswerken, had ik moeite om hem de eerste maal in beweging te krijgen. Nou zijn we met de circling game bezig en hebben we al een hele leuke send. De allow gaat super en de bring back gaat ook steeds beter.

    Wat me echter opvalt is dat hij tijdens de allow soms heel erg met zijn hoofd hoog en naar buiten loopt. Nou heb ik inmiddels ook het nodige gelezen over Chris Irwin en van het weekend heb ik hem in actie gezien. Ik probeer heel erg op te letten wat ik met mijn houding doe. Op sommige momenten kan ik heel duidelijk zien dat ik het ben en dat als ik mijn positie verander, hij 'kalmer' wordt en ook met zijn hoofd omlaag komt.

    Gisteren kon ik echter doen wat ik wilde qua druk weghalen. Ik zat op gegeven moment op mijn knieen in het midden, schouders slap, terwijl hij om me heen liep. Ik kon keurig met een hand hem terug brengen in gang en ik kreeg verder niet de indruk dat hij gestressed was, maar dat hoofd bleef naar buiten gericht.

    Iemand tips?

    Ik hou hierbij ook in gedachten wat Leslie Desmond heeft gezegd. Zij kon aan een paard merken als het alleen maar aan de linkerkant begeleidt werd. O.a. doordat het paard dan gauw met de linkerschouder op jou drukt.
    Ik ben dus ook begonnen met mijn paardjes eens vanaf de andere kant te begeleiden, dat is even wennen voor ons .
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

  2. #2
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Circling game en een beetje Chris en Leslie

    maar dat hoofd bleef naar buiten gericht
    Ofwel was er daar iets bezig dat hem meer interesseerde! Zou het kunnen dat hij zijn aandacht daardoor niet bij jou kon/wilde houden?
    Op sommige momenten kan ik heel duidelijk zien dat ik het ben en dat als ik mijn positie verander, hij 'kalmer' wordt en ook met zijn hoofd omlaag komt.
    Wat je hier schrijft vind ik knap, misschien is het ook nog wat oefenen, en gaan later ook die enkele keren (dat het toch gebeurt) nog verdwijnen...
    "Dromen komen uit..."

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    Re: Circling game en een beetje Chris en Leslie

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Ofwel was er daar iets bezig dat hem meer interesseerde! Zou het kunnen dat hij zijn aandacht daardoor niet bij jou kon/wilde houden?
    Ik denk het in dit geval niet. Van de week was hij een keer echt afgeleid door iets 'buiten' en daar keek hij ook echt naar. Ik had nu de indruk dat hij wel min of meer naar mij bleef kijken. Maar dan met een beetje schuin hoofd.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Wat je hier schrijft vind ik knap, misschien is het ook nog wat oefenen, en gaan later ook die enkele keren (dat het toch gebeurt) nog verdwijnen...
    Ongetwijfeld moeten we er meer mee oefenen.

    Zegt Parelli eigenlijk iets over de houding van het hoofd, of kom ik dat straks bij Level 2 wel tegen?
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

  4. #4
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Circling game en een beetje Chris en Leslie

    Zegt Parelli eigenlijk iets over de houding van het hoofd, of kom ik dat straks bij Level 2 wel tegen?
    Parelli zegt weinig over hoofd en lichaamshouding. Enkel bij het benaderen van het paard, gebruikt Linda het in het HB&L pakket en ik geloof dat ik het ook gezien heb op één van de Savvy-DVD's.

    Misschien nog een aanvulling: het is niet enkel het hoofd dat je moet afwenden maar ook je navel mag niet op het hoofd van het paard zijn gericht.
    "Dromen komen uit..."

  5. #5
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Circling game en een beetje Chris en Leslie

    toch zou ik zeggen: leer je paard EERST de circlinggame echt aan. Dus maintain gait, maintain direction, ipv nu al andere dingen erdoorheen te mixen. Het moge duidelijk zijn dat je in level 1 nog aan de partnership werkt, dus dat je paard nu nog een verkeerde houding aanneemt is niet zo erg. Waarschijnlijk zit je nog regelmatig in de knoop met het touw n de stick, dus om nu ook nog eens op je heupen, centrum en hoofd (en nog veel meer) te gaan letten lijkt me voor JOUZELF nu even teveel gevraagd.
    Eerst handig worden in de basisoefening en dan pas verfijnen. De circlinggame is niet voor het lichaam bedoeld, maar voor je paard zijn emoties. Je paard moet rust leren vinden in de allow. Vaak gaat het paard dan vanzelf wat meer ontspannen en vanuit die ontspanning kun je dan gaan gymnastiseren.

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    Re: Circling game en een beetje Chris en Leslie

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Misschien nog een aanvulling: het is niet enkel het hoofd dat je moet afwenden maar ook je navel mag niet op het hoofd van het paard zijn gericht.
    Dat bedoelde ik met positie veranderen. Als ik mijn navel meer op zijn schouder richtte, kwam zijn hoofd iets naar beneden.

    @Sandra waarschijnlijk heb je wel gelijk en wil ik weer te veel in ene
    Wordt het echte gymnastiseren ook in Level 2 behandelt of moet je daarvoor weer nog verder zijn?
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

  7. #7
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Circling game en een beetje Chris en Leslie

    nee, parelli heeft het pas in level 3 over stelling en buiging. Maar als je op een gegeven moment wat bewuster bent van je lichaam en handiger bent met je materialen (zeg half grondwerk level 2), dan kun je prima Chris Irwin en Leslie er weer eens bijpakken.

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    Re: Circling game en een beetje Chris en Leslie

    Okay. Bedankt voor je info!
    We gaan verder oefenen.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

  9. #9
    Actief Forumlid Antiope's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    389

    Re: Circling game en een beetje Chris en Leslie

    Je kunt het eens met een lichte (longeer)lijn proberen.
    Het parellitouw + clip zijn nogal zwaar en oncomfortabel, in mijn ervaring kan dat er ook voor zorgen dat het hoofd van je paard naar buiten geduwd wordt.
    [size=10px]chris irwin certified trainer (silver/silver)
    http://www.paardenliegenniet.nl
    [/size]

  10. #10

    Re: Circling game en een beetje Chris en Leslie

    Het hoofd hoog houden en naar buiten, doet hij dit meer aan een zijde dan aan de andere? Want dan kan het zijn dat het door zijn 'scheefheid' komt, en probeert hij het zo comfortabel mogelijk te houden voor zichzelf door niet te buigen. Je zou kunnen proberen als je een langere lijn neemt -zodat het paard grotere cirkels kan lopen- of het dan beter gaat.
    Don't make or teach assumptions

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    Re: Circling game en een beetje Chris en Leslie

    Het manneke is toevallig vorige week weer helemaal nagekeken. Of eigenlijk niet toevallig, want hij liep onregelmatig. Dat deed hij niet toen ik dit topic startte hoor.
    Hij heeft waarschijnlijk een bandje verrekt en moet het nou even heel kalm aan doen.
    Ik ben benieuwd hoe hij straks gaat als we weer aan het werk mogen. Maar alles op zijn tijd .
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •