Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: jeuk en kale plekken

jeuk en kale plekken

sinds een week onegveer wordt berlingo's koppie steeds kaler,als ik haar naar stal haal om te poetsen staat ze ook vrijwel meteen te schuren.

ze staat op een open weide vlak aan het ijsselmeer,niet in een bosrijke omgeving,en volgens mij valt het daar met de mugjes wel mee.

ik heb het idee dat het misschien ook door t voedsel komt,sinds ze bij mij is (sinds een maand) krijgt ze pavo vital met een appeltje en een worteltje gemengd (omdat ze t anders niet eet) maar ik ben bang dat ze daar misschien jeuk van krijgt?

hier de foto's;ik denk dat ik haar maar even een tijdje met imaverol ga wassen,kijken of het dan wat opknapt.ze heeft voornamelijk jeuk op t hoofd en bij de oren,soms ook op de onderkant van de hals.

ik heb ook de andere paarden nagekeken maar die hebben niks,berlingo heeft het trouwens ook alleen op haar hoofd die plekken.
    op haar lijf heeft ze wel wat wondjes,maar niet echt kale plekken,die wondjes kunnen natuurlijk ook gewoon van het spelen komen,ook haar staart ziet er nog normaal uit.

ze is trouwens pas 1,5 zou het kunnen dat ze nu al iets van zomerexceem ontwikkeld??

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Re: jeuk en kale plekken

Ik volg dit even aangezien Flynn ook van dit soort plekjes op zijn hoofd heeft. En jeuk overal. Wassen met Teatree heeft geholpen...voor een paar dagen....

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ga dit topic ook maar even volgen want Droo heeft ook jeuk op z'n voorhoofd en heeft het in een dag helemaal kaal geschuurd (zag er niet prettig uit)
    Ik smeer nu al een tijdje met Eczema balm, dat helpt goed en de haren komen weer langzaam terug. Heb 'm ook maar een kap opgedaan want het is nu nog aan het helen (zou zonde zijn als hij 't weer open zou schuren). Hij heeft het ook alleen op z'n voorhoofd en oren, de rest van z'n lichaam niet.

Ik denk zelf dat het bij Droo komt door teveel eten (en dus suikers) dus zorg ik er nu voor dat hij niet al te veel kan vreten. Voorheen kreeg hij nog wat muesli en mais om wat dikker te worden, maar daar ben ik mee gestopt. Dat lijkt wel te helpen, ik zie 'm in ieder geval wat minder krabben...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Lijkt toch wel op schimmel ook.
    Bij jeuk zou ik toch gewoon de veearts laten komen om schraapsels te nemen of onder de lamp te bekijken.
    Dan weet je tenminste wat het is en of je het kunt bestrijden.

Tip je kunt beste even je dierenarts laten komen, die kan het beste beslissen of het zomer eczeem is of niet.
    En ook paard van 1,5 kan zomer eczeem krijgen, het is niet alleen bij oudere paarden,

Maar als ik het zo bekijk is het wel zomer eczeem want zo begint sophie ook altijd in de zomer.
    Nu heeft ze dan een deken op maar vorig jaar was precies hetzelfde, begon met klein plekje en eindigde met grote wonden.

pfff dat is mooi balen dan voor haar,als het wel zomerexceem is!

hoe onderzoeken ze dat?nemen ze een huidafschraapsel of testen ze bloed of iets dergelijks?

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Maar de plekjes zien er ook precies zo uit als de schimmel (door verminderde weerstand) die Brego had.
    Dit is bevestigd als zijnde schimmel. Maar laten checken door je veearts is wel de enige manier om er echt achter te komen.

Maar het hoeft geen zomer eczeem te zijn kan ook een tekort zijn van iets (bv magnesium) maar daarvoor moet je echt bij dierenarts zijn
    hoe of wat ze doen weet ik niet. Ik heb sophie nooit laten testen, zij schuurde zich helemaal kaal en heb gelijk deken gekocht, wil nog wel keer laten doen.

ik heb wel het idee dat de jeuk bij haar de laatste dagen wat minder is,zou het komen doordat ik sinds een week gestopt ben met het voeren van pavo vital?
    misschien dat ze daar wel gevoelig voor is.

als het goed is komt eerdaags de da langs voor 1 van de drachtige merries,dan zal ik wel even vragen wat hij er van vind.

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Mijn merrie Sterre heeft een vorm van exceem en die kan dus inderdaad niet tegen pavo zelfs niet tegen de summerfit koeken.
    Zou dus heel goed kunnen, maar het hoeft natuurlijk niet samen te hangen.

Ik zou er ook een dierenarts bijhalen.
    Normaal gezien hebben ze bij schimmel geen jeuk, dus dat is het volgens mij niet. Ik zie de typerende schimmelvlekken ook niet op het hoofd.

Waar ik aan denk is luis. Mijn dierenarts zegt dat er dit jaar enorm veel paarden zijn met luizen. Typisch beginstadium is jeuk en kale plekjes op het hoofd, dit breidt zich later uit naar het hele lichaam. Het zijn vooral jonge en oudere paarden die gevoelig zijn aan luis, dus dit kan verklaren waarom de andere paarden het niet hebben.
    Bij meerdere toepassingen is imaverol bij sommige paarden ook werkzaam tegen luizen, dus dit kan ook verklaren waarom de plekjes en de jeuk verminderden. Beste is echter wassen met een echt anti-luis product. Meestal moet de behandeling na x aantal dagen nog eens herhaald worden om ook de neten (eitjes) te vernietigen.

vorige week was de jeuk wat minder,en de wei kaler.....

nu staat ze weer een paar dagen op de volle wei,en ze heeft aardig wat bulten nu,we denken aan eiwitallergie,dat ze daardoor ook jeuk krijgt en zich dus kapot schuurt.donderdag komt de dierenarts.

de pavo vital laat ik ook maar achter wegen voorlopig.

ik vraag me alleen af of mn verzekering dit gaat vergoeden,ze zit pas sinds donderdag in de verzekering namelijk,maar er is een inspecteur geweest en die heeft haar gewoon goedgekeurd,terwijl ze al wel kale plekken had.

Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Mischa heeft ook last van kale plekken, alleen heeft hij meer kale plekken dan haar op z'n hoofd op dit moment.
    Heb wel het idee dat het iets beter gaat, appels&wortels zou ik weg laten, zitten weel suikers in dat jeuk meebrengt.
    Deken over de rest van z'n lichaam werkt goed, maar durf er geen kap meer op te doen omdat hij schuift.

Jill ik stuur je ff een pb

Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Jill ik stuur je ff een pb
    Bedankt

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste