Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: buitenrijden

  1. #1
    Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006
    Locatie
    Tielt-winge (B)
    Berichten
    86

    buitenrijden

    mijn paardje is nu 5 jaar en we gaan al sinds een jaar af en toe is buitenrijden. Hij is heel left brain dus meestal heeft hij nergens schrik van, maar eens per zoveel wandelingen of 1 keer per wandeling heeft hij een echte grote threshold, en dan blokkeert hij, geen beweging in te krijgen, niet vooruit niet links of rechts en heb is achteruit geprobeert maar das heel slepend en heel erg veel tegendruk dat hij dan geeft. Normaal stopt hij even, kijkt en gaat dan verder. En met de meeste paarden waar hij mee mee gaat trekt hij de kop en zijn de anderen vaak de bangerds, maar nu heeft hij sinds kort een nieuw weidemaatje, en als we daar me gaan wandelen, dan is hij meteen veel onzekerder en dan staan ze daar zo wat allebei te wezen. Want het andere paard is ook zo een vrij traag beesje.
    hebben jullie tips? nu stap ik of kim meestal af en nemen ze dan aan de hand wat verder. fases verhogen werkt bij hem niet, kan hem geen bal schelen wat je dan doet. zit dus letterlijk een beetje vast dan
    denken jullie dat het er zal uitgroeien?
    In de piste gaat alles goed eigenlijk, zolang ik maar genoeg straight lines rij.

    wil gewoon jullie mening ook en wat ideeen

  2. #2
    Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Vianen ut
    Leeftijd
    45
    Berichten
    2.511

    Re: buitenrijden

    Ik zou zeker geen fases verhogen. Hij geeft aan dat hij iets zo eng vind dat hij er echt niet langs wilt. Dat moet je respecteren.
    Ik vind dat een van jullie er dan af stapt een veel beter plan. Dan neem je voor je paard even extra duidelijk de leiding en als jullie zo wel langs een treshold komen dan is het toch goed?
    Zo heb je minder stress, bij zowel jullie als de paarden en hou je meer rust als je er voorbij bent.
    Op den duur zal je paard dit echt wel minder doen. Dan is het voor hem makkelijker om ergens langs te lopen met jou op zijn rug. Maar dan nog, komt het voor dan gewoon afstappen.

  3. #3
    Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006
    Locatie
    Tielt-winge (B)
    Berichten
    86

    Re: buitenrijden

    bedankt! wou echt wat bevestiging want we zijn soms echt wel een grappig zicht! alleen raar dat het meer voorkomt als Pascha mee is dan anders, rare invloed heeft dat beest!

  4. #4
    Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Vianen ut
    Leeftijd
    45
    Berichten
    2.511

    Re: buitenrijden

    Dan is denk ik Pasha voor jouw paard niet een leider, maar jouw paard zelf. Dat kan verschillen per paard. Bij de een neemt hij de leiding en is dan dus wat vaker bang. En bij een ander paard laat hij de leiding aan die over en zal dus sneller ergens voorbij gaan als dat andere paard dat ook doet.

    Anyaway, succes ermee.

  5. #5
    Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006
    Locatie
    Tielt-winge (B)
    Berichten
    86

    Re: buitenrijden

    het rare is dan wel dat in de weide pascha wel de 'bully' is... maar hij zal altijd Beau eerst sturen naar het gevaar, ik snap em niet echt, hij jaagt Beau wel rond raak er niet goed uit hoe het zit met de leiding...

  6. #6
    Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Vianen ut
    Leeftijd
    45
    Berichten
    2.511

    Re: buitenrijden

    Dat is het eigenlijk al. Een echte leider hoeft niemand te bullyen en jaagt de anderen niet op. Dat doet een paard dat lager in de rangorde staat. Hij is dus helemaal nergens de leider.
    Waarschijnlijk vind jouw paard t wel best en ziet het niet als een dreiging dus gaat hij er verder niet op in. Maar ik vermoed dat jouw paard dus echt wel boven Pascha staat.

  7. #7
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: buitenrijden

    dit komt mij echt héél erg bekend voor! Als ik bijvoorbeeld met m'n trainingsmaatje ga rijden samen met haar draver gaat het bijvoorbeeld héél erg goed. Dan neemt casandra de kop en als ze schrikt bevriest ze even en dan gaat ze weer verder. Maar ga ik bijvoorbeeld met m'n tante haar oudje mee wandelen die altijd de kop neemt dan wordt casandra daar héél onzeker van. Vaak stap ik dan ook af en neem 'k haar aan de hand verder. Eigenlijk vind 'k het niet erg om dat te doen. Is een goede oefening... zo leren ze ook mooi stil te blijven staan ook al is de omgeving nieuw en spannend

  8. #8
    Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006
    Locatie
    Tielt-winge (B)
    Berichten
    86

    Re: buitenrijden

    Beau leider zou cool zijn

    @ willeke: Pascha zal noooit voor gaan daar issie te bang voor

  9. #9
    Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006
    Locatie
    Bredene(B)
    Berichten
    4.012

    Re: buitenrijden

    Ik heb ook een left brained paard die weinig schrik heeft van dingen en als hij schrikt, blokkeert hij ook meestal even. Ik laat dan mijn teugels iets losser en laat hem het ding onderzoeken of bekijken en meestal gaat hij dan vanzelf weer vooruit of vraag ik het zachtjes. Als het echt te eng is,stap ik af en wandel ik meerdere keren voorbij de 'treshold' en stap daarna op en rijd weg alsof er niets gebeurd is.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •