Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Terug beginnen met Parelli?

  1. #1

    Terug beginnen met Parelli?

    Ik zit een beetje met een dilemma, ik heb mijn paardje nu bijna 4 maanden, en het gaat eigenlijk zeer goed tussen ons. Toen ik hem pas had, ben ik begonnen met Parelli. Dat ging vrij goed, meestal waren we vrij snel weg met een spelletje. Alleen had ik de indruk dat Kalim (mijn paard) the 7 games onnoemelijk saai vond, op het laatst keerde hij zich om en wandelde weg als ik met het halster op de wei kwam. Daarnaast werd hij ook ontzettend happerig in de omgang, waarbij het blocken en andere dingen niets hielpen. Onder andere hierdoor ben ik tijdelijk gestopt met Parelli (we zijn geraakt tot de circling game). Ik ben weer overgestapt op de klassieke manier, als hij hapte kreeg hij een pets, en op deze manier heb ik het hapgedrag er nu zo goed als uit (helemaal weg zal het nooit gaan waarschijnlijk, aangezien hij tot een klein jaar geleden nog hengst was, hij is nu 10 jaar). Ook heb ik de indruk dat we nu naar elkaar toegegroeid zijn, hij is heel lief geworden, ik mag hem zelfs op zijn hoofd aaien de laatste dagen (dat liet hij nooit toe, ook met het friendly game ging dat ontzettend moeilijk). Hij komt direct naar mij toe als hij mij ziet, hinnikt vaak ook als hij mij ziet en ik ben behoorlijk dol geworden op hem. Het rijden gaat super, zowel in de piste als buiten, al maakt hij zich buiten wel wat sterk in galop.

    En dan nu mijn dilemma, enerzijds zou ik graag terug met Parelli beginnen, ik denk dat het nu beter zal lukken omdat we nu een veel betere band hebben als in het begin, en ik wil onze band graag nog verbeteren. Anderzijds ben ik bang dat het bijtgedrag weer de kop zal opsteken, en dat hij het nog steeds saai zal vinden, en zich weer zal omdraaien als ik afkom, ik wil wat we nu al bereikt hebben ook niet kapot maken...

  2. #2
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    Re: Terug beginnen met Parelli?

    Tsjah, erg moeilijk. Ik kan er zelf niet zoveel over zeggen want ik ben nog helemaal niet ver maar ik kan me wel heel goed indenken met wat voor dilemma je zit. Als ik zie hoe gek mijn "normal-zus" en haar paard met elkaar zijn en hoe ontzettende moeite ik moet doen om een band op te bouwen en een beetje interessant te blijven voor mijn pony, vraag ik me ook wel eens af of het wel goed is wat ik allemaal doe.

    Maar misschien kwam het doordat je geen duidelijk verschil maakte in wat wel en niet toelaatbaar was. Ik bedoel, als mijn pony zou bijten, zwaai ik gewoon een elleboog heel hard omhoog, waar die dan terecht komt is zijn probleem. En echt heel duidelijk verschil maken in wanneer jij lief bent en vertrouwen probeert te krijgen en wanneer hij toch écht uit je buurt moet gaan.

    Verder weet ik het ook niet zo goed, hoop dat er meer reacties komen want ik ben ook wel benieuwd.

  3. #3
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Terug beginnen met Parelli?

    Hoi Kristien.
    Als "normal" (even puur ter verduidelijking en niet als belediging bedoeld) gedraag je je als een roofdier. Je zoekt oplossingen voor het precieze probleem. paard bijt, pets! Je behandeld hem als een kind en niet als een paard. Evengoed effectief. Maar hierbij is dus geen sprake van respect VERDIENEN, maar van respect AFDWINGEN. 't is maar wat je wilt.
    Kij, dat normals prima een band met een paard kunnen krijgen komt door het enorme aanpassingsvermogen en de "will to please" van paarden.
    Wat gebeurd er als je parelli "doet" met je paard.
    je stelt je anders op. JIJ bent degene die fouten maakt als het paard anders reageert dan verwacht. IPV fout gedrag de kop in te drukken ga je bij jezelf na wat JIJ eraan kunt doen. Waarom bijt je paard? Is dat pure dominantie? Is het geen angst, omdat je paard zich ook slecht liet aaien bij zijn neus? Als normal richt je je op het directe probleem: het bijten. Als natural richt je je op de achterliggende reden. Als je die reden wegneemt is het probleem ook opgelost, maar dan heb je daarnaast weer een stukje respect gewonnen.

    Waarom gaan paarden zich soms opeens zo anders gedragen?
    Stel je heb een enthousiaste leraar aardrijkskunde voor de klas op de eerste schooldag. Hij geeft de klas een raadsel: hoe heette de eerste mensachtigen.
    jij steekt je vinger op en zegt: Home sapiens! Hey, denkt de leraar, dat is leuk, deze kinderen weten er al wat vanaf. hij stelt steeds moeilijkere vragen en wordt steeds enthousiaster. Zie je dit scenario voor je?
    Nu je paard. Stel je gedraagt je altijd als normal. op een dag denk je: dat moet anders . van nu aan let ik op wat ik uitstraal, wat ik doe en probeer ik te communiceren op een natural manier.
    Je begint bv met het paard uit de wei halen. Normaal liep je recht op je paard af, pakt je paard en maakt het halster vast, maar nu benader je hem zoals een paard zou doen, laat hem eerst snuffelen, aait hem overal en kroelt zijn favo-plekkie, doet rustig zijn halster vast en neemt hem mee aan een doorhangend touw. paard denk: hey, da's grappig, mn mens benadert me opeens als paard.
    Dan blijkt dat jij weet hoe je hem gerust kunt stellen, hoe je hem met lichaamstaal kunt sturen en laten wijken, je weet hoe je hem moet corrigeren als dat nodig is en doet dat met duidelijke waarschuwingen die hij herkent. Het paard gaat je nu testen: hey weet je dit ook? Enne, hoe reageer je op me als ik dit doe? Weet je ook hoe je dit oplost?
    Terwijl jij staat te stuntelen met dat ellelange touw roept je paard: nanana, ga jij nog maar even verder paardentaal oefenen.
    je paard gaat zijn taal met jou spreken, en dat is soms best confronterend. Normaal zou je het gedrag misschien de kop in drukken, maar nu moet je het zien als een leerweg, als een uidaging om de oplossing te vinden. paarden pesten je niet, ze testen je kwaliteit als leider alleen maar. Dat doen ze op allerlei manieren. En dat doen ze zelfs als je al een heel eind op de Parelli-weg of welke weg dan ook bent. Hoe meer savvy je krijgt, hoe meer je paard zijn taal op jou zal loslaten. Zie dat als een uitdaging, in plaats van een reden om NIET met Parelli te beginnen.

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Terug beginnen met Parelli?

    Wauw, Sandra, wat heb jij een geweldige uitleg hier neergetypt kan er niets meer aan toevoegen
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    Re: Terug beginnen met Parelli?

    Wauw, inderdaad! Geweldig uitgelegd gewoon!!

  6. #6
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Terug beginnen met Parelli?

    tja, soms heb je het gewoon he

  7. #7

    Re: Terug beginnen met Parelli?

    zeker weer dat mooie weer en jij achter glas? Geweldige uitleg en zo is het maar net

    May the horse be with you!

  8. #8

    Re: Terug beginnen met Parelli?

    Ik moet toegeven dat deze uitleg best wel overtuigend is... Ik was inderdaad wel wat aan het stuntelen met dat touw, maar het is ook wel moeilijk met de boekjes, je weet nooit helemaal zeker of je het wel juist doet, en ik weet ook niet altijd hoe ik precies moet reageren op bepaalde reacties van zijn kant...

    Maar Kalim komt op de wei vanzelf naar mij toe, ook als het voor rijden is en ik kroel eerst even voor ik zijn halster aandoe, en hij loopt mooi mee achter mij met lang ontspannen touw... Als ik aan het rijden ben met hem en ik denk, bij X ga ik halthouden, baf, zodra ik dat denk staat hij stil (voor ik bij X ben dus), dus er moet iets zijn dat ik doe waardoor hij stopt (of hij kan gewoon gedachten lezen )

    Maar goed, dit heeft me wel overtuigd om opnieuw met Parelli aan de slag te gaan...

  9. #9
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Terug beginnen met Parelli?

    vedikke sandra, mooi geschreven, er al aan gedacht om parelli instructeur te worden? grapje hoor maar toch zo mooi verwoord!
    kristien, jij moet nu de keuze maken of je terug met parelli gaat starten en een van de redenen die je tegenhoudt is dat je denkt dat je paard zich verveeld.
    op zich is parelli niet voor ieder paard DE methode dus misschien kan je eens gaan rondkijken naar een andere NH methode als je terug op een andere manier met hem wil omgaan, via die weg kom je waarschijnlijk toch weer bij parelli na een tijd maar met meer savvy zodat alles wat vlotter gaat en je het metteen wat interessanter kan maken voor Kalim.

  10. #10
    Actief Forumlid Angelique's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    39
    Berichten
    130

    Re: Terug beginnen met Parelli?

    Heel mooi geschreven Sandra,kan niet wachten tot ik aan de gang mag
    Groetjes Angelique

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •