Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Plots hoeven waar stukken afbreken

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Plots hoeven waar stukken afbreken

Het is denk ik zo'n 5 jaar geleden dat Shiva problemen had met haar hoeven. Dat kwam mede door mijn toenmalige hoefsmid.
    Inmiddels is ze ook al weer zo'n 2 jaar natuurlijk bekapt en haar hoeven zijn super. We galoperen over de weg, we rijden zeker 3x per week buiten en als mn bekapper 1x in de 20 weken komt is het perfect.
    Tot nu.......

Vorgie week pakte ik haar uit de wei en had ze aan beide voorhoeven ineens een stuk eraf. En best flink ook! Ik belde gelijk mn bekapper en volgens hem was er (nog) niks aan de hand, zeker niet zolang ze nog goed liep. Voor mij wel een opluchting, want ze was 2 weken ervoor nog bekapt en ze kan dus eigenlijk niks aan dr hoeven missen.
    Nu loopt ze nog steeds goed, maar vandaag was er weer een stuk af. Nu aan de voorkant.
    De stukken aan de zijkant zijn zeker 8 cm lang en 2 cm breed. Ik heb er foto's van, maar op mn mobiel, ik krijg ze niet op de pc.

Het maffe nu is dus dat alle paarden bij ons op stal er last van hebben. Zo ineens zijn alle hoeven slecht en gebrokkeld. Er staat er maar 1 op ijzers en ze staan in verschillende weilanden.

Heeft iemand hier wel eens van gehoord? Enig idee waar het van kan komen?
    Maandag bel ik wel gelijk mn bekapper, hij moet toch maar even langs komen vind ik. Maar ik vind het zo vreemd. Ik hoop dat jullie misschien een idee hebben.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: Plots hoeven waar stukken afbreken

Droogte.
    Linde heeft er niet zo'n last van, in de zin van brokkelen, maar wel in de zin van betonnen voeten. Bij haar worden ze echt knetterhard, vreselijk. Zelfs de straal lijkt van beton. Maar de andere paarden bij ons (en dat zijn er behoorlijk veel, ik sta bij een fokker) hebben bijna allemaal brokkelhoeven nu.
    Lekker je bekapper even laten kijken, better to be sure.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Jup

Sunny z'n prachtige hoefjes waar ik nooit iets aan hoef te doen, zijn nu ook wat aan het brokkelen. Niet zo heftig als jij beschrijft, maar toch wel brokkelig.
    Ik maak op advies van mijn smid de waterplek goed nat, zodat hij in elk geval ergens natte voetjes kan halen. Weet nog niet of het werkt, ben pas 3 dagen bezig. Moet wel zeggen dat ze dus niet verder gebrokkeld zijn.

Groetjes, Lacuna

Droogte is niet het probleem denk ik. Onze paarden staan op zand, dat nu al weken kurk en kurk droog is. Gister galoppeerden we nog over het asfalt, geen flintertje nog dat eraf brak.

Hou je zelf tussentijds de hoeven bij? Na twee weken is de hoefwand namelijk al bijna zo'n halve cm gegroeid en steekt dus uit t.o.v. de zool en gaat dan scheuren en brokkelen.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Dorien..
    Mijn pony heeft ook knetter harde hoeven en ik loop dagelijks flink eind over de straat maar er gaat niks af..
    Is dit niet erg enz ?

ik ken ook wel paard wat plotseling hoef afbrokkeling kreeg.. deze loopt nu op schoenen omdat het te erg was en kon haast niet meer lopen zo sneu

Aangemeld
    Jul 2005

Nee hoor, is niet erg. In de natuur kan het ze ook overkomen
    Het is alleen voor jezelf lastig als je zoals ik regelmatig wilt vijlen o.i.d. Vorig jaar zomer heb ik op een gegeven moment bijna zeven weken niets aan Lindes voeten kunnen doen vanwege die hardheid. Maar Linde liep er geen pas minder om en ook niet toen ik eindelijk wel weer wat kon doen.
    Wees blij dat er niets afbreekt, als het gaat breken is het onbestuurbaar en breekt er soms meer af dan je lief is, zoals bij dat paard wat je beschrijft.
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Okee gelukkig.. Marco Krul komt als goed is nog voor de vakantie langs kan die er wel uitbreid naar kijken

Aangemeld
    Jul 2005

Doe hem de groeten en zeg hem maar dat het met Wino (Winner, de Jazz uit Zwiep) heel erg goed gaat in Duitsland.
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Hmmmm.....droogte is denk ik ook niet echt het probleem. Het is ons al jaren niet overkomen en we hebben toch wel vaker droge zomers gehad.

Ik houd zelf de hoeven niet bij. Ik rijd regelmatig op de weg en op het moment dat de bekapper weer moet komen is het pas nodig zeg maar. Veel gaat er ook nooit af, het is meer even weer netjes zetten.

Nat houden doe ik ook, en ze staat dag en nacht op de wei en het scheelt dan wel dat de dauw en regen het gras nat houd.

Tot nu toe loopt ze gelukkig nog heel normaal, ik merk niks aan haar. Ik ga alleen voorlopig niet uit rijden. De bak kan af en toe wel, maar dat vinden we echt saai. En wandelen doen we wel, mits het weer meezit. Dus ze heeft voorlopig maar lekker zomervakantie.

Ik blijf er toch maar weer op hameren dat echte gezonde en sterke hoeven alleen te realiseren zijn als je zelf tussentijds ook onderhoud pleegt. De slijtage moet regelmatige plaatsvinden en niet eens in de zoveel weken. Dan kan je net zo goed een smid bellen. Een goede natuurlijk bekapper zal je ook wijzen op je eigen verantwoordelijkheid mbt het tussentijdse onderhoud en het je leren of doorverwijzen daarvoor.

Een bekapper die zelf-bekappen niet stimuleert is geen goede, want dan heeft hij of zij de kern waar het nu allemaal om draait bij NB niet begrepen.

Natuurlijk Bekappen werkt alleen wanneer het hoefonderhoud regelmatig plaatsvindt. Er is niets op tegen als je het geld er voor over hebt en twee keer per maand de natuurlijk bekapper laat komen, als je weet dat je de keus ook hebt om het zelf te doen.

Er is echter wel heel wat op tegen als de klant wordt aangepraat vooral niet zelf te bekappen, en uiteindelijk de natuurlijk bekapper minder dan twee keer per maand langskomt, en de nagels niet vaak genoeg meer worden geknipt. Dan is het ook voor wat de paarden betreft "terug naar af".

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Toch merk ik dat dit voor Shiva echt wel goed te doen is. En mijn bekapper is niet van mening dat het niet nodig is, het is mijn eigen besluit. Shiva heeft al zeker 6 jaar hardstikke gezonde hoeven en nu ze een tijdje natuurlijk wordt bekapt zijn haar hoeven helemaal op en top.

Ik wil in de toekomst wel een cursus bekappen doen om het zelf bij te houden (als het nodig is ) maar het punt op dit moment is geld. Ik kan zo'n cursus ed niet betalen. En dan houdt het toch echt op.

Het feit dat ze nu zomaar ineens (en vele andere paarden) stukken van haar hoeven kwijt is, door het lopen in de wei, doet mij denken aan een andere oorzaak. Waar welke?

Ik blijf er toch maar weer op hameren dat echte gezonde en sterke hoeven alleen te realiseren zijn als je zelf tussentijds ook onderhoud pleegt. De slijtage moet regelmatige plaatsvinden en niet eens in de zoveel weken [ ...]
    Een bekapper die zelf-bekappen niet stimuleert is geen goede, want dan heeft hij of zij de kern waar het nu allemaal om draait bij NB niet begrepen.
    Ik heb een geweldige bekapper, mijn paarden hebben allebei perfecte gezonde en sterke hoeven en ik doe er zelf nooit wat aan.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Bij sophie is nu in 1,5 jaar tijd nog geen enkele smid geweest enkel keer een dierenarts..
    haar hoeven gaan nu wel wat scheef lopen aan 1 kant en ze staat niet recht meer.. de eigenaar vind dit helaas enkel niet nodig en wil het wel zelf doen ! maar dat wil ik niet hebben.. ik vind zelf dood eng om er wat aan te doen omdat ik te bang ben dat ik iets verkeerds doe..
    Ben immers geen hoefsmid, ik maak ze altijd wel voorledig voor en na het rijden schoon..

Marco krul komt als goed is nu daar heb ik voor gezorgd moet alleen nog ff bellen erover want er was iets niet helemaal goed gegaan geloof ik..
    En dan straks gaat ze om de zoveel tijd langs de bekapper dan doe ik samen met eveline tegelijk altijd handiger

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Bij sophie is nu in 1,5 jaar tijd nog geen enkele smid geweest enkel keer een dierenarts..
    haar hoeven gaan nu wel wat scheef lopen aan 1 kant en ze staat niet recht meer.. de eigenaar vind dit helaas enkel niet nodig en wil het wel zelf doen ! maar dat wil ik niet hebben.. ik vind zelf dood eng om er wat aan te doen omdat ik te bang ben dat ik iets verkeerds doe..
    Het lijkt moeilijker dan het is en hoefsmeden en bekappers houden ook graag de schijn op dat het ingewikkeld is.

Aangemeld
    Jul 2005

Ik was in het begin ook als de dood, maar het went zo snel. Na een paar keer zelf prutsen was dat gevoel al over.
    Scheef lopen is funest, zeker voor een paard in de groei. Er moet wat gebeuren...
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

- Albert Einstein -

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten