Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Druk, niet stil staan en bijten

  1. #1
    *nieuw* Cindyt's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Heemstede/Haarlem
    Berichten
    12

    Druk, niet stil staan en bijten

    Mijn haflinger (bijna 6 jaar) is erg druk. Ze blijft niet stil staan en hapt naar je en volgens mij komt dit allemaal door eten!!!!!! Ik heb haar nu een jaar, dus ik weet niet precies of ze vroeger misschien verwend is, maar als ze ook maar een strootje ziet liggen, moet ze er per se naartoe! Ook naar emmers, tassen etc, want hier kan natuurlijk ook eten in liggen!
    Verder is ze zoiezo nieuwsgierig, ze loopt naar andere mensen, honden, katten, ect...

    Maar hoe krijg ik haar nu rustiger? Want als ik iets wil oefenen (bijv. Friendly Game), dan blijft ze niet stil staan
    <!-- m -->http://www.c-site.nl<!-- m --> -> alles over mijn Haflinger!

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Druk, niet stil staan en bijten

    Nee, dat komt niet door het eten, maar door de hoeveelheid respect die ze op dit moment voor jou heeft. Je zult merken dat wanneer jij meer oefeningen gaat doen, steeds haar aandacht terug vraagt en de 7 games gaat spelen (en winnen!) dat ze steeds meer op jou gericht wordt en niet meer zomaar wegloopt.

    Probeer de games te oefenen op een plek waar zo min mogelijk afleiding voor haar is. Een omheinde bak zonder gras is het fijnst. Met de friendly game kun je het niet-stilstaan oplossen door zelf met je rug tegen de omheining te staan zodat ze alleen halve cirkeltjes zou kunnen lopen en net zo lang doorgaan tot zij rustig stilstaat. Het is in het begin wat lastig, omdat je zelf nog handigheid moet krijgen met de technieken, maar probeer je niet teveel te laten afleiden door haar onrustige gedrag en probeer gewoon de oefeningen uit te voeren.

    Ooit zal ze netjes naast jou stilstaan en op jou letten (en je weet dat ze dat kan he )
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Druk, niet stil staan en bijten

    Lastig hoor, zo'n paardje. Maar wel een uitdaging.
    Ik denk eveline dat je niet zo kunt stellen dat het puur een respect-probleem is dat niets met eten te maken heeft. Een paard kan best geleerd hebben dat als hij maar lang genoeg zoekt en zeurt een snoepje of iets krijgt.
    Inderdaad kunnen de 7 games het respectprobleem voor een groot deel oplossen.
    Het specifieke eetprobleem kun je oplossen met, verklaar me niet voor gek, eten.
    Je zou in je training wat clickertraining op kunnen nemen waarbij je je paard leert dat hij alleen iets krijgt als hij er iets voor doet (en dat alleen op commando en niet uit zichzelf). Je kunt je paard mbv clickertraining beleefdheid aanleren (afstand houden, pasje achterwaarts, op commando je linkerhand aanraken en voer krijgen uit je rechterhand).
    Zo leer je je paard dat hij alleen door beleefdheid iets lekkers kan krijgen. Inhge Teblick heeft hier wat interessante artikelen over geschreven.
    http://www.cremebrulee.be/inge/welkom.html

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Druk, niet stil staan en bijten

    Hmm, toevallig ken ik dit paardje, ben namelijk een tijdje terug op bezoek geweest bij Cindy omdat ze specifieke problemen had met uit de wei halen. We hebben toen wat games geoefend. En Cindy weet ook dat het paardje bij mij best braaf stilstond en zodra zij het touw overnam, dat hij direct begon te dribbelen, wegdraaien etc. Het is in mijn ogen dus zeker een respect probleem en niet zozeer een vreet-probleem

    Het paardje is niet zozeer van zichzelf druk, het heeft gewoon een duidelijke leider nodig waar ze rust kan vinden. En de beste manier om dat te bereiken vind ik door de 7 games te oefenen. Misschien niet alleen met haar, maar met een ander paardje op stal wat wel vanaf het begin braaf stilstaat, zo leer je de technieken beheersen en kun je wat makkelijker met je eigenwijze haf omgaan
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5
    *nieuw* Cindyt's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Heemstede/Haarlem
    Berichten
    12

    Re: Druk, niet stil staan en bijten

    Nou, ik sta nu op een andere stal en ik ken de mensen niet zo goed (wil ik ook zou houden, ik hou niet zo van dat close gedoe, op een gegeven moment bemoeien ze zich overal mee).... dus een ander paardje is er niet maar het is ook wel een uitdaging met Sandra! Zo leer ik het zelf ook en krijg ik meer zelfvertrouwen als iets lukt. Want geen zelfvertrouwen is nog steeds een beetje mijn probleem ben ik bang...
    <!-- m -->http://www.c-site.nl<!-- m --> -> alles over mijn Haflinger!

  6. #6
    *nieuw* Cindyt's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Heemstede/Haarlem
    Berichten
    12

    Re: Druk, niet stil staan en bijten

    Ik denk trouwens ook dat ik de enige ben die aan NH (gaat) doet/doen. Ik weet het niet zeker, maar heb nog nooit iemand met een touwhalster oid gezien...
    <!-- m -->http://www.c-site.nl<!-- m --> -> alles over mijn Haflinger!

  7. #7
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Druk, niet stil staan en bijten

    Hmm, misschien als jij straks enorm vooruit gaat met je haf, dat je stalgenoten ook geinteresseerd raken. Of je laat ze een DVD van Parelli zien

    Maar op je vorige stal waren wel een paar Parelli'ers he, heb je daar nooit mee samen geoefend?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  8. #8
    *nieuw* Cindyt's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Heemstede/Haarlem
    Berichten
    12

    Re: Druk, niet stil staan en bijten

    Zij deden van alles wat... Monty Roberts, beetje Parelli, maar volgden niet het hele Parelli schema zeg maar. En ik kende ze ook niet zo goed dus daar heb ik niet mee geoefend. En verder deed ook niemand daar aan (P)NH, jammer genoeg...
    <!-- m -->http://www.c-site.nl<!-- m --> -> alles over mijn Haflinger!

  9. #9
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Druk, niet stil staan en bijten

    oh ok, eveline. da wis ik nie....

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •