Een paardje wat bij mij op stal staat, mankt al enkele weken en zit volgens DA in het beginstadium van hoefkatrol. Ze krijgt 2x per dag 5 gram poeder bij haar eten en staat zo veel mogelijk op de weide. Ze moet ook dagelijks stappen en nadien het been voldoende afspoelen.
De hoefsmid is vorige week langs geweest en nu heeft het paard vanvoor 2 ijzers met een ronde brug, terwijl het daarvoor al jaren traditioneel bekapt werd. Ze dachten dat dit de oplossing was, maar het paardje mankt nog steeds en ontlast haar been bijna altijd.
Hebben die ijzers dan wel nut?
Als de eigenaresse gaat stappen met het paard,zadelt ze op en stapt er dus al rijdend mee. Volgens mij is dit nog meer belastend voor het been aangezien het extra gewicht van zadel en ruiter. Zit ik fout?
Ik wil nu graag weten of er een oplossing bestaat voor hoefkatrol alhoewel ik denk dat het een aandoening is die een paard voor de rest van zijn leven meedraagt. De DA had het wel over een operatie, maar die kost veel geld en veel revalidatie en het desbetreffende paard is 21 jaar.
Bedankt voor jullie hulp!
Bladwijzers