Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 32

Topic: oplossing hoefkatrol

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

oplossing hoefkatrol

Een paardje wat bij mij op stal staat, mankt al enkele weken en zit volgens DA in het beginstadium van hoefkatrol. Ze krijgt 2x per dag 5 gram poeder bij haar eten en staat zo veel mogelijk op de weide. Ze moet ook dagelijks stappen en nadien het been voldoende afspoelen.
    De hoefsmid is vorige week langs geweest en nu heeft het paard vanvoor 2 ijzers met een ronde brug, terwijl het daarvoor al jaren traditioneel bekapt werd. Ze dachten dat dit de oplossing was, maar het paardje mankt nog steeds en ontlast haar been bijna altijd.
    Hebben die ijzers dan wel nut?
    Als de eigenaresse gaat stappen met het paard,zadelt ze op en stapt er dus al rijdend mee. Volgens mij is dit nog meer belastend voor het been aangezien het extra gewicht van zadel en ruiter. Zit ik fout?
    Ik wil nu graag weten of er een oplossing bestaat voor hoefkatrol alhoewel ik denk dat het een aandoening is die een paard voor de rest van zijn leven meedraagt. De DA had het wel over een operatie, maar die kost veel geld en veel revalidatie en het desbetreffende paard is 21 jaar.

Bedankt voor jullie hulp!

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re: oplossing hoefkatrol

http://www.hoefkatrol.com Antoine de Bodt met z'n rechtrichten heb ik veel goeds over gehoord, ondanks dat het een enorm arrogant ventje schijnt te zijn. Waarschijnlijk heeft-ie nog wel wat sub-instructeurs/trices maar wie/waar die zijn weet ik niet.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Zijn er eigenlijk foto's gemaakt?
    Aan de buitenkant kun je niet zien of er werkelijk sprake is van hoefkatrol - kreupel lopen kan 100 en één oorzaken hebben.

Rechtrichten heeft in veel gevallen goed geholpen bij HK ..

off-topic: de Bodt een enorm arrogant ventje? Hoe dat zo?
    Marijke de Jong is één van zijn ex-leerlingen. Zo zullen er best nog wel meer zijn.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Hoefkatrol rontgenfoto's zeggen -kortgezegd- eigenlijk niks...

Beste is op les te gaan om je paard recht te (leren) rijden. Of aan de hand recht te richen EN onder zadel.
    Rijden zonder recht te richten is meestal de OORZAAK van hoefkatrol...
    Ik geloof wel in die hypothese.

May the horse be with you!

Hoefkatrol rontgenfoto's zeggen -kortgezegd- eigenlijk niks...
    Wil je dat 's toelichten?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

http://www.paardenbegrijpen.nl/index...170&Itemid=111

Dit dus, en als ik die andere link nou kon vinden...

*zoekt even verder*

May the horse be with you!

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Op paardenrecht.nl staan een heleboel instructrices door heel Nederland. Ik geloof dat Nienke van Bruut deze link ergens op het forum heeft genoemd...kan deze alleen zo snle even niet terugvinden...

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    http://www.hoefkatrol.com Antoine de Bodt met z'n rechtrichten heb ik veel goeds over gehoord, ondanks dat het een enorm arrogant ventje schijnt te zijn.
    Ik vond hem erg aardig en toegankelijk. ( En bereid tot veel uitleg.) Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

http://www.paardenrecht.be Hier staat ook een hele lijst instructeurs in Nederland en Belgie.

Ik heb Antoine een aantal keer les zien geven... ik vind hem stuitend eerlijk en erg recht voor zijn raap.. arrogant vind IK het iig niet

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    http://www.paardenrecht.be Hier staat ook een hele lijst instructeurs in Nederland en Belgie.

Ik heb Antoine een aantal keer les zien geven... ik vind hem stuitend eerlijk en erg recht voor zijn raap.. arrogant vind IK het iig niet
    Oeps foutje van mij, bijna goed onthouden

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Oké Dat hij arrogant is, is in elk geval wat ik gehoord heb van vrienden/kennissen die bij hem geweest waren Maargoed, uiteindelijk doet het er niet toe
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

misschien vind je dit ook wel interessant om te lezen: viewtopic.php?f=40&t=16653
    Mijn tante haar paardje wordt nu door raf bekapt, ze wordt (nog) niet bereden en staat al 10 jaar op pension... Volgens raf zou het haalbaar zijn dat er met dat paardje binnenkort terug recreatief gereden kan worden. Maarja hij kan natuurlijk niets garanderen. Maar het paard doet het tot hiertoe héél goed. Maar er zijn momenten dat het altijd wat minder is... Vermits we zelf nog in de probeer periode zijn kan ik ook nog niets zeggen over het resultaat...

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Oké Dat hij arrogant is, is in elk geval wat ik gehoord heb van vrienden/kennissen die bij hem geweest waren Maargoed, uiteindelijk doet het er niet toe
    Uiteindelijk doet het er wél toe, wanneer mensen negatieve meningen van *anderen* op fora neerpennen .
    Zeker als die negatieve mening een ánder zijn *persoonlijke eindconclusie* betreft, zonder een verhaal eromheen...
    Maar goed, wellicht kreeg je daarom nu een aantal reacties met wél persoonlijk meegemaakte ervaringen
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

[quote="Mafhaf"]http://www.paardenbegrijpen.nl/index...170&Itemid=111

Dit dus, en als ik die andere ]

Ja, okay.. dat een röntgenfoto ( en de conclusies die eraan verbonden wordt) niet altijd een indicatie hoeft te geven van hoe de 'toekomst' zich kan ontwikkelen, daar ben ik het mee eens. Althans - in veel gevallen is er, als er werkelijk sprake is van HK, nog altijd een weg open om de toestand te verbeteren. Zelf heb ik dat ook ondervonden met een paard dat het stempel HK 4 kreeg, en dat na goed rechtrichten ( en vooral de ruiter goed leren recht-rijden!) een enorme verbetering te zien gaf en weer 'normaal' bruikbaar was. ( Zelfs zó dat bij een herhaalde röntgen-sessie het oordeel op HK 2 uitkwam!! ).

Maar dat wil niet zeggen dat je - omdat de mogelijkheid van rechtrichten er is, je géén röntgenfoto's zou moeten laten maken. Je wilt toch sowieso heel zeker weten waar het probleemgebied ligt, voordat je aan oplossingen begint? Voor hetzelfde geld heeft het paard scherp in, of is er iets heel anders aan de hand. Straalbeenbreuk, artrose... etc.
    Uit de post van de TS begrijp ik dat er al meteen een oplossing aangebracht is in de vorm van boogijzers. Persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen, tenzij ik zeker wist dat het onvermijdelijk en noodzakelijk was . Dáárom dus de vraag "zijn er foto's gemaakt" . Hoefproblemen zijn niet op te lossen met een "ik doe maar wat" - ik zou het naadje van de kous willen weten.
    Want, ingaand op de 2e vraag van de TS: zolang je niet 100% weet wat precies de oorzaak van de kreupelheid is, kun je ook geen zinnig antwoord geven op de vraag 'kan het paard bereden worden' . Als een DA ( zonder foto's!) constateert "beginnend hoefkatrol" dan vraag ik me af waar die persoon mee bezig is. Dan komt van mijn kant meteen de vraag: oh ja, hoe zo dan?

Ergo: als de diagnose, onderbouwd, juist blijkt te zijn, dan is het antwoord: ja, ga rechtrichten en bouw het voorzichtig op.
    Als het wat anders is: nee - bij straalbeenbreuk bv mag je het paard niet belasten en moet hij op rust in de wei. En bij bv artose wil je toch eerst een kijkje binnenin genomen hebben om te weten waar het kwetsbare gebied is om te zien welk deel van de hoef je zou moeten ontlasten ( en daarmee verbonden de keuze van een ijzer).. ( en dan hebben we het nog niet eens over de andere mogelijkheden om zónder ijzers verbetering na te streven)
    Dus...

De opmerking over AdB kan ik niet waarderen. Niet in de laatste plaats omdat het van 'horen zeggen' is. Stuitend eerlijk en zeer recht voor z'n raap, ja. Dat zijn eigenschappen die ik in dit geval waardeer. Want het gaat hem om je te verbeteren, je paard te helpen en niet om 'vriendjes' met je te worden. Wat mij betreft heeft hij recht van spreken, hij weet waar hij het over heeft. Daarnaast is hij gewoon een aardige en toegankelijke man. Het belang van het paard staat centraal - ik krijg liever zelf een blauwe plek op m'n gevoelige zieltje dan dat ik doorga m'n paard te verkloten.

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Uiteindelijk doet het er wél toe, wanneer mensen negatieve meningen van *anderen* op fora neerpennen .
    Zeker als die negatieve mening een ánder zijn *persoonlijke eindconclusie* betreft, zonder een verhaal eromheen...
    Maar goed, wellicht kreeg je daarom nu een aantal reacties met wél persoonlijk meegemaakte ervaringen
    Nog steeds denk ik dat het niet uitmaakt De keuze van een oplossing/methode zou niet beďnvloed mogen worden door het karakter van iemand en ik neem aan dat dat ook niet gebeurt. Het gaat uiteindelijk om de oplossing zelf

Maargoed, misschien had ik dat niet neer moeten zetten. Dacht niet dat zoiets kleins nou zoveel ophef maakte.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten