(Edit:Titel aangepast)
Grace heeft een ontzettende hekel aan de short rage circling game. De frustratie straalt er gewoon van af daarom had ik het even achterwegen gelaten totdat ik een oplossing had bedacht. Die oplossing is er nog steeds niet.
Het probleem is als volgt: De send gaat nog goed, maar bij de allow gaat het fout. Soms krijg ik een halve cirkel goed en dan stop ik ook meteen en breng ik haar terug. Helaas is dat zeldzaam, zo'n halve cirkel goed. Na de send loopt ze eventjes maar gaat dan al snel in de achteruit. Soms in de richting van de cirkel en soms keert ze zich eerst recht naar mij en gaat dan achteruit. Als ze dan een stuk voor me staat begint de eerst met het ene been te schrapen en vervolgens met het andere been. En daarna gaan alletwee de benen de lucht in. Gelukkig is dit maar een keer gebeurt, de allereerste keer dat we dit een keer oefende in de wei, ik zie het nu ruim van te voren al aankomen en als ze al in de achteruit gaat gaan we over op wat anders zodat het nooit zo ver komt. Soms dan staat ze nog in de richting van de cirkel en gaat dan eerst stil staan, ik vraag haar dan beleefd om weer door te gaan, maar die vraag beantwoord ze door achteruit te gaan. Ik blijf dan in dezelfde fase totdat ze vooruit gaat. Zou ik verder gaan in mijn fases dan komt ze meteen omhoog.
Wat ik al geprobeerd heb:
* Van positie en daarmee ook van focus veranderen. Ik dacht eerst dat ik te ver naar voren stond en mijn bovenlichaam in de verkeerde richting had en dat ze daarom naar achter liep, maar dat is niet zo, want zelfs al zou ik in zone 4 gaan staan, loopt ze nog achteruit. Ik richt nu mijn focus iets achter de schouder, sta daar dus met mijn navel op gericht en met mijn linker of rechterhand leid ik, dat hangt af van welke hand het is dat wel bezig zijn.
* Bij een klein stukje goed meteen stoppen en dat zo steeds verder opbouwen. Helaas werkt dit ook niet omdat het iniatief van steeds een stapje verder van Grace haar kant niet komt.
* Dichter bij Grace lopen en verder van haar vandaan, om uit te sluiten dat het niet een claustrofobische reactie is. Ook hier maakt het niets uit zie gaat nog steeds in de achteruit.
Wat ik doe als ze in de achteruit gaat nog in de richting van de cirkel: meelopen en dezelfde fase aan blijven houden. Dit resulteert alleen vaak in omhoog komen. Soms ook nog met een bok er achteraan waardoor het net een een of andere Spaanse rijschool oefening lijkt. Dus lukt het voorgaande niet dan gaan we eerst een poos friendly doen met het hoofd laag. Mevrouw is dan namelijk ernstig gespannen. En dan proberen we het nog eens.
Wat ik doe als ze eerst haar hoofd naar mij keert en dan achteruit gaat: meelopen en de fase aanhouden heeft geen zin, ze komt gegarandeerd omhoog. Dus friendly met hoofd laag of even wat andere games en dan opnieuw proberen.
Veder: de stick accepteert ze, driving game vanuit zone 3 zit er goed in net als de andere games. Dit probleem hebben we alleen in de wei. Op de stenen gaat het wel en komt ze niet omhoog. Dan nog vindt ze het niet leuk, maar doet het wel. Ik denk dus dat het een dominantie probleem is omdat ze het wel snapt. Met andere games heb ik dit niet, die kan ik gewoon op de stenen als in de wei spelen en ze is dan ook totaal niet dominant.
Gister ben ik bij een goede halve cirkel gestopt, maar ik zou graag de twee rondjes volmaken zonder protest.
Dus barst los zou ik zeggen!
Bladwijzers