Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

  1. #1

    Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    (Edit:Titel aangepast)

    Grace heeft een ontzettende hekel aan de short rage circling game. De frustratie straalt er gewoon van af daarom had ik het even achterwegen gelaten totdat ik een oplossing had bedacht. Die oplossing is er nog steeds niet.

    Het probleem is als volgt: De send gaat nog goed, maar bij de allow gaat het fout. Soms krijg ik een halve cirkel goed en dan stop ik ook meteen en breng ik haar terug. Helaas is dat zeldzaam, zo'n halve cirkel goed. Na de send loopt ze eventjes maar gaat dan al snel in de achteruit. Soms in de richting van de cirkel en soms keert ze zich eerst recht naar mij en gaat dan achteruit. Als ze dan een stuk voor me staat begint de eerst met het ene been te schrapen en vervolgens met het andere been. En daarna gaan alletwee de benen de lucht in. Gelukkig is dit maar een keer gebeurt, de allereerste keer dat we dit een keer oefende in de wei, ik zie het nu ruim van te voren al aankomen en als ze al in de achteruit gaat gaan we over op wat anders zodat het nooit zo ver komt. Soms dan staat ze nog in de richting van de cirkel en gaat dan eerst stil staan, ik vraag haar dan beleefd om weer door te gaan, maar die vraag beantwoord ze door achteruit te gaan. Ik blijf dan in dezelfde fase totdat ze vooruit gaat. Zou ik verder gaan in mijn fases dan komt ze meteen omhoog.

    Wat ik al geprobeerd heb:
    * Van positie en daarmee ook van focus veranderen. Ik dacht eerst dat ik te ver naar voren stond en mijn bovenlichaam in de verkeerde richting had en dat ze daarom naar achter liep, maar dat is niet zo, want zelfs al zou ik in zone 4 gaan staan, loopt ze nog achteruit. Ik richt nu mijn focus iets achter de schouder, sta daar dus met mijn navel op gericht en met mijn linker of rechterhand leid ik, dat hangt af van welke hand het is dat wel bezig zijn.

    * Bij een klein stukje goed meteen stoppen en dat zo steeds verder opbouwen. Helaas werkt dit ook niet omdat het iniatief van steeds een stapje verder van Grace haar kant niet komt.

    * Dichter bij Grace lopen en verder van haar vandaan, om uit te sluiten dat het niet een claustrofobische reactie is. Ook hier maakt het niets uit zie gaat nog steeds in de achteruit.

    Wat ik doe als ze in de achteruit gaat nog in de richting van de cirkel: meelopen en dezelfde fase aan blijven houden. Dit resulteert alleen vaak in omhoog komen. Soms ook nog met een bok er achteraan waardoor het net een een of andere Spaanse rijschool oefening lijkt. Dus lukt het voorgaande niet dan gaan we eerst een poos friendly doen met het hoofd laag. Mevrouw is dan namelijk ernstig gespannen. En dan proberen we het nog eens.

    Wat ik doe als ze eerst haar hoofd naar mij keert en dan achteruit gaat: meelopen en de fase aanhouden heeft geen zin, ze komt gegarandeerd omhoog. Dus friendly met hoofd laag of even wat andere games en dan opnieuw proberen.

    Veder: de stick accepteert ze, driving game vanuit zone 3 zit er goed in net als de andere games. Dit probleem hebben we alleen in de wei. Op de stenen gaat het wel en komt ze niet omhoog. Dan nog vindt ze het niet leuk, maar doet het wel. Ik denk dus dat het een dominantie probleem is omdat ze het wel snapt. Met andere games heb ik dit niet, die kan ik gewoon op de stenen als in de wei spelen en ze is dan ook totaal niet dominant.

    Gister ben ik bij een goede halve cirkel gestopt, maar ik zou graag de twee rondjes volmaken zonder protest.

    Dus barst los zou ik zeggen!
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

  2. #2

    Re: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    Echt niemand?
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    En als je dan haar oplossing vervelend gaat maken, dus als ze achteruit gaat lopen haar nog eens tig passen achteruit laten lopen zodat dat toch niet zo,n fijne oplossing is voor haar.

    Het zou natuurlijk fijner zijn als je het op een positieve manier kunt oplossen, maar die weet ik zo ook niet.

    En ach ja waarom zou het echt moeten als ze het echt niet leuk vindt, kijken of je veel andere dingen kunt doen die ze wel leuk vindt en wil doen, mischien dat het op den duur wel verandert?

    Zou het ook iets fysieks kunnen zijn, kleine rondjes lopen vergt meer buiging en onderzetten van het achterbeen, kun je haar wel hele kleine cirkles laten lopen onder het zadel?? Mischien aan de hand meelopen op de cirkel, buiging vragen en langzaam verkleinen en dan weer vergroten kijken hoe dat gaat.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4

    Re: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    En als je dan haar oplossing vervelend gaat maken, dus als ze achteruit gaat lopen haar nog eens tig passen achteruit laten lopen zodat dat toch niet zo,n fijne oplossing is voor haar.

    Het zou natuurlijk fijner zijn als je het op een positieve manier kunt oplossen, maar die weet ik zo ook niet.
    Dat heb ik toevallig vanavond net geprobeerd. Helaas niet effectief, want ook daar geldt dat als dat haar ook niet aan staat ze alsnog omhoog komt.

    En ach ja waarom zou het echt moeten als ze het echt niet leuk vindt, kijken of je veel andere dingen kunt doen die ze wel leuk vindt en wil doen, mischien dat het op den duur wel verandert?
    Ja hmm daar heb je wel een punt, want ze vind het écht niet leuk. Maar ik heb dan weer zo iets dat dit weer een van de dingen is waar Grace haar gelijk krijgt zeg maar. En dat krijgt ze maar al te snel door heeft waardoor ik steeds meer dingen zal moeten gaan ontwijken, terwijl dat juist een van mijn doelen is om niet te hoeven doen.

    Zou het ook iets fysieks kunnen zijn, kleine rondjes lopen vergt meer buiging en onderzetten van het achterbeen, kun je haar wel hele kleine cirkles laten lopen onder het zadel?? Mischien aan de hand meelopen op de cirkel, buiging vragen en langzaam verkleinen en dan weer vergroten kijken hoe dat gaat.
    Iets fysieks is het niet denk ik, want op de stenen doet ze het wel en we hebben net nog geslalomd en wat kleine voltes gelopen om een pion en dat ging gewoon goed. Maar dat van die cirkel vergroten en verkleinen vind ik wel een goed idee! En dan steeds meer naar zonde 3 lopen bijvoorbeeld totdat ze vooruit loopt terwijl ik in zone 3 loop.

    Heel erg bedankt voor het meedenken Whoopie!
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    Dat heb ik toevallig vanavond net geprobeerd. Helaas niet effectief, want ook daar geldt dat als dat haar ook niet aan staat ze alsnog omhoog komt.
    Wat doe je dan als ze omhoog komt, zou het negeren en vervolgens gewoon opnieuw vragen, anders leert ze dat ze met dit gedrag ergens onderuit komt. Maar nogmaals het zou het mooiste zijn als je dit gedrag kunt voorkomen natuurlijk.

    Whoopie deed dit soms ook als ik haar op de cirkel vroeg (niet haar hobby), ze ging dan steigeren , in begin vondt ik dit indrukwekkend en eng, maar op een gegeven moment kon ik er om lachen en bleef ik gewoon rustig de oefening vragen en uiteindelijk ging ze dan wel. De functie van het steigeren is zo eigenlijk verdwenen. De kunst is denk ik wel dat je zelf neutraal blijft en vooral niet boos wordt want dan is er strijd.
    En goed gedrag belonen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    Kun je het filmen Martiine?

    Ik zou het niet laten zitten onder het mom dat ze het echt niet leuk vindt. Het is gewoon een simpele oefening, basis gehoorzaamheid eigenlijk.
    Zeker als ze het op de stenen wel doet, lijkt het me niet dat het een fysiek probleem is. Ténzij je een héle zware bak heeft, waardoor de pezen meer belast worden als ze een kleine cirkel moet lopen. Dan zou het beter moeten gaan als je de cirkel groter maakt (je mag best zelf op een cirkeltje meelopen).

    Als jij bij jezelf gecheckt hebt of je lichaamstaal goed is, dan zou ik het steigeren niet negeren, maar door blijven vragen tot ze ook maar de lichtste poging doet in de gewenste richting. Of als dat niet lukt tijdens het steigeren, wachten tot ze weer met 4 benen op de grond staat en dan direct weer opnieuw vragen.
    Pas natuurlijk wel op dat het veilig blijft en dat ze niet bovenop je terecht komt! Hou dus wel voldoende afstand.

    Als ze achteruit gaat lopen, gewoon mee lopen, zorgen dat je in dezelfde positie t.o.v. haar blijft, als zij draait draai dan mee, en dan zachtjes doorvragen, tot ze stopt met achteruit gaan, dan even wachten en vriendelijk vragen of ze vooruit wil gaan (de cirkel op). Dit gewoon stug maar wel vriendelijk blijven volhouden. Ze moet leren dat ze niet van jou af komt door te draaien, steigeren of bokken.

    Wat gebeurt er eigenlijk als je begint met driving game vanuit zone 3, en je dan eerst rechtuit loopt en van daaruit een cirkel inzet? Heb je dat al eens geprobeerd?

  7. #7

    Re: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    Als ze omhoog komt negeer ik het inderdaad gewoon en probeer het dan opnieuw. Van dat omhoog komen en steigeren ben ik al niet meer zo onder de indruk. Erg toch eigenlijk Vaak nog wat friendly tussendoor. Het is dan inderdaad moeilijk om niet boos te worden, maar met de gedachte dat ik het dan alleen nog maar erger maak lukt het goed om zelf rustig te blijven. Zodra het goed gaat stop ik ook meteen, ookal is het nu maar een paar passen. Als we even later weer wat anders gaan doen is mijn oude vertrouwde nuchtere Grace er weer. Alleen die circling..
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    Nee hoor, niet erg, juist goed dat je er niet van onder de indruk raakt!

    Maar heb je het nu al eens geprobeerd door eerst naar haar te lopen (driving game zone 3) en dan van daaruit de cirkel op te gaan? Je kunt daar ook nog wat mee spelen, door niet te lang op de cirkel te blijven, maar weer rechtuit gaan, dan weer stukje cirkel, en dan steeds meer cirkel, enz. tot je gewoon helemaal kunt cirkelen.

  9. #9

    Re: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Nee hoor, niet erg, juist goed dat je er niet van onder de indruk raakt!

    Maar heb je het nu al eens geprobeerd door eerst naar haar te lopen (driving game zone 3) en dan van daaruit de cirkel op te gaan? Je kunt daar ook nog wat mee spelen, door niet te lang op de cirkel te blijven, maar weer rechtuit gaan, dan weer stukje cirkel, en dan steeds meer cirkel, enz. tot je gewoon helemaal kunt cirkelen.
    De hele driving game vanuit zone 3, in de wei alleen, gaat niet. Ook als ik haar niet expliciet op de cirkel vraag maar gewoon rechtdoor. Zodra ik in zone 3 ga staan en haar vraag te stappen komt ze in protest. Wel vind ze het leuk om pionnen te 'zoeken'. Op de stenen dan, in de wei heb ik nog niet geprobeerd. Stel dat ik nu een pion voor haar zet, dan een stapje vooruit vraag vanuit zone 3, dan raakt ze de pion aan met haar neus en dan 'klik' --> koekje? En zo steeds verder uitbouwen. Maar dan twijfel ik weer; de seven games is iets wat toch zonder koekjes motivatie zou moeten kunnen
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    Kun je wel de friendly game doen in terwijl je in zone 3 staat?
    Gebruik je je fases wel correct? Beloon je direct als ze maar dénkt aan voorwaarts stappen?
    Mijn ervaring is dat paarden in het begin gewoon vaak écht niet snappen wat ze moeten doen, maar dat ze dat al gauw gaan begrijpen als je het maar kalm en rustig blijft herhalen.

    Wat voor protest geeft ze precies, en wat doe jij dan?

    Ik zou idd niet naar trucjes gaan grijpen als pylonnen en koekjes, dit is een stukje communicatie en het zou fijn zijn als je dat gewoon zo voor elkaar zou kunnen krijgen.

  11. #11

    Re: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Kun je wel de friendly game doen in terwijl je in zone 3 staat?
    Gebruik je je fases wel correct? Beloon je direct als ze maar dénkt aan voorwaarts stappen?
    Mijn ervaring is dat paarden in het begin gewoon vaak écht niet snappen wat ze moeten doen, maar dat ze dat al gauw gaan begrijpen als je het maar kalm en rustig blijft herhalen.

    Wat voor protest geeft ze precies, en wat doe jij dan?

    Ik zou idd niet naar trucjes gaan grijpen als pylonnen en koekjes, dit is een stukje communicatie en het zou fijn zijn als je dat gewoon zo voor elkaar zou kunnen krijgen.
    Zie ook beginpost. Friendly kan overal, ook in zone 3. Als ze ook maar haar gewicht naar voren verplaatst ipv naar achteren houdt ik al op. Dit kan alleen niet vaak omdat ze gewoon niet vooruit gaat of er ook maar over nadenkt. Het liefst gaat ze met een noodvaart achteruit en steigeren. Fases gebruik ik correct met 3 seconden er tussen. Dat merk ik ook wel aan Grace die weet al wanneer de volgende fase er aan zit te komen en gaat dan nog meer in protest. Protest houdt in: zich helemaal aanspannen, staat op ontploffen, achteruit lopen, onderhalsspieren extra aanspannen, hoofd omhoog, schrapen, steigeren, dit het liefst allemaal op een afstandje van mij zodat de kans dat ik haar vooruit krijg dmv driving uit zone 3 er niet in zit. Als ze achteruit loopt en steigert, dan loop ik gewoon mee net zo lang todat ze weer stil staat of naar voren gaat, maar ze gaat zo snel dat ze meestal met haar hoofd voor mij beland. Om er naast te blijven lopen is echt moeilijk. Als ze dan uiteindelijk stil staat doen we wat friendly todat ze weer rustig is en vraag ik het nog een keer. Ze snápt het wel, want op de stenen gaat het allemaal soepeltjes, dat is voor mij nog het meest frustrerend, als ze haar middelvinger op zou kunnen steken dan deed ze het elke keer als ik die circling in de wei vroeg.
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    Lastig hoor!
    Klinkt ook niet echt als een paard waar je zelf fijn mee kan leren, zoals wel prettig zou zijn als je level 1 bent... Je hebt hier denk ik een paard dat level 3 savvy nodig heeft...
    Ik vind het ook lastig om via het forum verder te adviseren, want dergelijk gedrag kan gevaarlijk worden en dat willen we natuurlijk niet!

    Heb je wel eens overwogen om les te nemen? Of misschien is er iemand met meer ervaring in je buurt, die je eens kan helpen?

  13. #13
    Wilma
    Guest

    Re: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    Ik heb alle adviezen en jouw probleem gelezen. Tot nu toe bij alle clinics van Klaus Hempfling was het probleem leiderschap, als de paarden niet deden wat er gevraagd werd. Uit jouw verhaal te lezen is het geen fysiek probleem, en komt bij mij de beelden naar boven van de paarden die ik gezien heb op de clinics vanKlaus en waar de eigenaren problemen mee hadden en het lag allemaal op het niet in kracht staan!!!
    Ik wil hiermee niet zeggen dat het ook werkelijk bij jou zo is, maar zou je toch nog eens naar kunnen kijken!!
    Verder heb ik met mijn paard ook lang problemen gehad, ik kwam er niet uit, ook niet bij verschillden trainers. Uiteindelijk heb ik iemand gevonden die met paarden communiceert en via haar heeft mijn paard duidelijk gemaakt wat er aan de hand was. En je raadt het al!! leiderschap, ze kon me wel om mijn oren slaan wanneer werd ik nu eens echt haar leider zodat ze veilig met mij op pad kon. Ze was vaak heel erg boos en schopte en racete door de bak.
    Het is helemaal over, ze is lief en zacht en het gaat geweldig, ze wil voor me werken, doet erg haar best!!! Dus wie weet!!!! Als je iets hebt met iemand die met paarden communiceert kan ik je twee adressen geven.
    Veel succes

  14. #14

    Re: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    Martini kan je niet eens op film zetten wat er gebeurt? Het is ontzettend lastig inschatten wanneer, waarom en hoe het precies allemaal gebeurt.

  15. #15

    Re: Paard wordt boos/raakt gefrustreerd tijdens short range

    Ik kon even niet op het forum komen, dus vandaar de late reactie!

    @Wilma: op het moment ben ik in frankrijk en krijg elke dag les, mijn leiderschap is gewoon niet overtuigend genoeg, wanneer ik denk dat ik streng ben of kracht uitstraal is dan nog maar een honderdste deel van hoe het wel zou moeten. Daar wordt aan gewerkt, want ik had het zelf helemaal niet door. Dus ik hoop dat als ik wat steviger op mijn benen sta, dat al een verschil maakt en zoniet dan iniedergeval genoeg nieuwe inzichten en ideen heb om alsnog verder te komen.

    @Trea: Zodra ik terug ben in Nederland zal ik eens een camera in de wei zetten, het is inderdaad moeilijk te oordelen zonder beeld!
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •