Ik vroeg me een paar dingen af: met binnenbeen hulpen op de cirkel en met bochtjes maken met voornamelijk voorhandactie en met follow the rail of het verschil in hulpen wel duidelijk is tussen: voorhand naar links/rechts gewoon onder het stappen (bocht naar links of rechts met voornamelijk voorhand) , en "Hee dame neem je schouders mee maar blijf svp de cirkelkern als focus houden, dus schuif 'rechtstandig' naar buiten." Wijk echt voor mijn binnenbeen in plaats van "laat mijn binnenbeen je hoofd naar buiten doen gaan en als je dan toch achter je hoofd aanloopt komt die schouder en de rest ook wel weer een keer op de cirkel terecht, maar het resultaat heeft weinig van een cirkel"
Op zich denk ik: ja dat zijn totaal andere hulpen, andere focus, andere beenaanlegging. Maar desondanks ben ik zeer benieuwd of er andere mensen zijn die dit 'probleem' kennen en hoe die er mee omgaan. En dan formuleer ik het probleem als:
Welke beenhulp gebruik je voor bochtje rechtsom, waar ligt je focus, been, waar wijst het heen, en welke hulpen gebruik je op de cirkel als je paard naar binnen uitwijkt? En wat is het resultaat? En waarom bij mij niet?
Bij Suus heb ik na 5 maanden elke dag cirkels oefenen in Frankrijk het idee, dat puur Parelli L2 cirkels oefenen: "boeit niet waar je hoofd/schouders/kont is, als je hele lijf maar een mooie cirkel maakt, en die focus op het midden komt vanzelf door de oefening", NIET WERKT.
We bleven maar zwabberen, ze bleef maar afwijken van de cirkel, keek nooit naar binnen en of ik het nou eindeloos beleefd corrigeerde (mijn paard is misschien te dom?) of behoorlijk firm: eyes, bellybutton, leg, REIN met flinke rukken in de gewenste richting.... het blijft zwabberen. 5 maanden!
Rechtsom gaat het stukken beter dan linksom, dat moet ik er wel bij vertellen. Dus of de fysiek een rol speelt: ik zou het haats wel denken. Rechtsom, als ik binnenbeen aanleg met de vraag: schuif eens een stukkie naar buiten, maar laat je neus gewoon ietsie naar binnen wijzen, dan gaat dat best goed. Linksom lijkt het net of ze eerst haar lijf moet rearrangen, ze kan het niet vinden, haar schouders lijken ietsie naar links te staan en haar neus wijst ietsie naar rechts. Dus ze moet eerst door neutral om dat te kunnen doen. En dan nog vindt ze het heel moeilijk. Denk ik.
Doe ik (zoals Barbara voorstelde) na eyes bellybutton een fase 1 met teugel en dan stick, dan leidt dat in extra mate (zowel bij cirkel als bij follow the rail) tot een paard dat hoofd naar buiten heeft (weg van cs, die misschien straks weer komt. Die stick is dan gewoon in neutralposition hoor, maar dat boeit Suus niet) en schouders nog steeds naar binnen. Bij circling stoppen in midden: jazeker, maar ze ziet kans het midden ook te bereiken met haar hoofd naar buiten en de schouders eerst! Linksom.
En ik heb het idee dat dat beslist niet goed is voor haar lijfie. En voorlopig zijn we nog niet level 3 ge-graduate, dus ik zal iets met dat lijfie moeten. Bovendien heb ik het idee dat het weinig respectverhogend werkt op deze manier. Ze loopt dan, als het lukt, linksom met follow the rail met haar neus op de hoefslag, haar schouders naar binnen en haar kont, nouja, er achteraan he? Gewoon een een banaan!
Echt een soort: maar zodra ik een gaatje zie ga ik alsnog naar binnen attitude. Maar rechtsom gaat het eigenlijk heel goed.
Fysiek versus Haflinger, ik weet het niet meer. Want rechtsom doet ze het echt stukken beter, kan ze follow the rail met 1 of geen correcties per rondje 25x60... Wazig verhaal, maar misschien herkent iemand er iets in waarvan ie denkt: oh maar dat ken ik, dat heb ik zo en zo opgelost! Ik hoop het maar!
Ze is overigens weer onregelmatig linksvoor, en alleen met bochtjes linksom.... kip, ei, ik weet het niet meer.
Bladwijzers