Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: [L2] beenhulpen bochtje, cirkel, follow the rail

  1. #1

    [L2] beenhulpen bochtje, cirkel, follow the rail

    Ik vroeg me een paar dingen af: met binnenbeen hulpen op de cirkel en met bochtjes maken met voornamelijk voorhandactie en met follow the rail of het verschil in hulpen wel duidelijk is tussen: voorhand naar links/rechts gewoon onder het stappen (bocht naar links of rechts met voornamelijk voorhand) , en "Hee dame neem je schouders mee maar blijf svp de cirkelkern als focus houden, dus schuif 'rechtstandig' naar buiten." Wijk echt voor mijn binnenbeen in plaats van "laat mijn binnenbeen je hoofd naar buiten doen gaan en als je dan toch achter je hoofd aanloopt komt die schouder en de rest ook wel weer een keer op de cirkel terecht, maar het resultaat heeft weinig van een cirkel"

    Op zich denk ik: ja dat zijn totaal andere hulpen, andere focus, andere beenaanlegging. Maar desondanks ben ik zeer benieuwd of er andere mensen zijn die dit 'probleem' kennen en hoe die er mee omgaan. En dan formuleer ik het probleem als:
    Welke beenhulp gebruik je voor bochtje rechtsom, waar ligt je focus, been, waar wijst het heen, en welke hulpen gebruik je op de cirkel als je paard naar binnen uitwijkt? En wat is het resultaat? En waarom bij mij niet?

    Bij Suus heb ik na 5 maanden elke dag cirkels oefenen in Frankrijk het idee, dat puur Parelli L2 cirkels oefenen: "boeit niet waar je hoofd/schouders/kont is, als je hele lijf maar een mooie cirkel maakt, en die focus op het midden komt vanzelf door de oefening", NIET WERKT.
    We bleven maar zwabberen, ze bleef maar afwijken van de cirkel, keek nooit naar binnen en of ik het nou eindeloos beleefd corrigeerde (mijn paard is misschien te dom?) of behoorlijk firm: eyes, bellybutton, leg, REIN met flinke rukken in de gewenste richting.... het blijft zwabberen. 5 maanden!

    Rechtsom gaat het stukken beter dan linksom, dat moet ik er wel bij vertellen. Dus of de fysiek een rol speelt: ik zou het haats wel denken. Rechtsom, als ik binnenbeen aanleg met de vraag: schuif eens een stukkie naar buiten, maar laat je neus gewoon ietsie naar binnen wijzen, dan gaat dat best goed. Linksom lijkt het net of ze eerst haar lijf moet rearrangen, ze kan het niet vinden, haar schouders lijken ietsie naar links te staan en haar neus wijst ietsie naar rechts. Dus ze moet eerst door neutral om dat te kunnen doen. En dan nog vindt ze het heel moeilijk. Denk ik.

    Doe ik (zoals Barbara voorstelde) na eyes bellybutton een fase 1 met teugel en dan stick, dan leidt dat in extra mate (zowel bij cirkel als bij follow the rail) tot een paard dat hoofd naar buiten heeft (weg van cs, die misschien straks weer komt. Die stick is dan gewoon in neutralposition hoor, maar dat boeit Suus niet) en schouders nog steeds naar binnen. Bij circling stoppen in midden: jazeker, maar ze ziet kans het midden ook te bereiken met haar hoofd naar buiten en de schouders eerst! Linksom.
    En ik heb het idee dat dat beslist niet goed is voor haar lijfie. En voorlopig zijn we nog niet level 3 ge-graduate, dus ik zal iets met dat lijfie moeten. Bovendien heb ik het idee dat het weinig respectverhogend werkt op deze manier. Ze loopt dan, als het lukt, linksom met follow the rail met haar neus op de hoefslag, haar schouders naar binnen en haar kont, nouja, er achteraan he? Gewoon een een banaan!
    Echt een soort: maar zodra ik een gaatje zie ga ik alsnog naar binnen attitude. Maar rechtsom gaat het eigenlijk heel goed.

    Fysiek versus Haflinger, ik weet het niet meer. Want rechtsom doet ze het echt stukken beter, kan ze follow the rail met 1 of geen correcties per rondje 25x60... Wazig verhaal, maar misschien herkent iemand er iets in waarvan ie denkt: oh maar dat ken ik, dat heb ik zo en zo opgelost! Ik hoop het maar!

    Ze is overigens weer onregelmatig linksvoor, en alleen met bochtjes linksom.... kip, ei, ik weet het niet meer.

    May the horse be with you!

  2. #2
    Actief Forumlid Annemeik's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Lunteren en zaandijk
    Berichten
    113

    Re: [L2] beenhulpen bochtje, cirkel, follow the rail

    Hai karianne,

    ik dacht idd oh, maar dat ken ik! Ik ken het maar ik weet ook 1 ding. Het blijft terug komen. Hino kan het in het begin van het rijden dan ook niet, ook op linksom. Het vergt een heel hoop overgangen op de cirkel voordat het een beetje los is. Het is denk ik echt een beetje stijvigheid...?

    Wat bij mij wel helpt, is een goed begeleidend buitenbeen (maar ik weet niet of pat dat afraad?) en veel overgangen maken in hoeken en cirkels als je de neus een beetje naar binnen krijgt. Flink rukken was in het begin bij mij de oplossing, maar als je sterker wordt in je linkerarm dan je vriendje, is dat geen goed teken...

    Als je dan toch met de binnenhand wil begeleiden doe dat dan alleen in kneepje, je teugel van je hackamore is zwaar genoeg om dat goed door te geven (vergis je niet, hino is dan wel een kwpn'er maar evengoed een panservoertuig als een hafje) en als dat kan (weet ook niet of pat dat afraad?) een steunende buitenteugel of anders de cs liggend tegen de buitenschouder.

    Los laten als ze beter loopt en het haar zelf op laten lossen. Ze moet zelf haar balans zien te vinden, veel op de 3e hoefslag van de bak lopen op linksom helpt ook goed. Veel overgangen zodat je haar uit de balans brengt en ze het zelf weer moet oplossen.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het heeft bij hino goed geholpen maar het gaat nooit helemaal weg is mijn ervaring. Het is een beetje zoals bij mensen links en recht zijn.

    groetjes,

    Annemiek
    One just has to face it - riding isn't natural to the horse. *Theresa Sandin* <!-- w -->http://www.sustainabledressage.net<!-- w -->

  3. #3

    Re: [L2] beenhulpen bochtje, cirkel, follow the rail

    Dankjewel voor je reactie! Het flauwe is, dat zodra ik Suus linksom iets neusje naar binnen vraag met de teugel, het hele paard erachteraankomt. Dan moet ik iets aan de binnenkant, denk ik dan. Of kan je dat opvangen met een steunende buitenteugel? Ehm hoe werkt dat dan? En dat begeleidende buitenbeen, heeft dat als vornaamste functie de kont voor uitzwaaien te behoeden?Sorry voor de domme vragenm, maar wat dressuurmatig ijden betreft ben ik een volstrekte nul. En dat steunen en begeleiden is inderdaad niet echt des Pat's, maarja, dat is Suus vaak ook niet.

    Ooit ga ik de bijlage bij de pakketten schrijven: "Level 1, but now for Haflinger's: pittfalls and new adventures thought up by Haflingers". Ooit volgt dan level 2 hahaha.

    May the horse be with you!

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Baarn
    Berichten
    311

    Re: [L2] beenhulpen bochtje, cirkel, follow the rail

    Haha, ik herken heel goed wat je bedoelt. En ook wat Annemiek vertelt. Voor parelli heb ik dressuur gedaan en heeeeeeel veel voltes gereden. Adonis kan ( als we er eenmaal inzitten, mijn zit is goed, mijn handelingssnelheid is goed ) perfecte cirkels rijden. Hij reageert dan heel netjes op heel klein beetje binnenbeendruk en dan wijkt hij iets naar buiten zonder dat hij alleen zijn hoofd of kont meeneemt. Hij draait dan heel netjes om het binnenbeen. Dus het is bij Suus niet een kwestie van, ze kán het niet snappen . Ik merk ook dat ik het vraag met een bepaalde intentie waardoor ik zodanig een bepaalde houding en focus aanneem dat Doon heel goed het onderscheid weet tussen iets naar buiten wijken op de cirkel ( of naar binnen ) of gewoon van richting veranderen.

    Ik ben bang dat het een kwestie van oefenen is, op elkaar ingesteld raken. Heel belangrijk is ook dat de focus goed ligt. Ik kan nooit zomaar een perfecte cirkel rijden omdat ik altijd eerst een tijdje bezig ben om Doon zijn focus te vragen dmv mn zit. Anders rijdt hij gewoon als het ware voor mij uit en zit ik een beetje te hobbelen. Ik rij dat altijd hele kleine achtjes in 1/4 van de bak ongeveer en dan vooral in een heeeeeeele zachte draf zodat je je zit heel goed kan vinden waardoor je van daaruit weer meer voorwaarts kan rijden. Zodra ik merk dat Doon heel netjes op mn been reageert in de bochten ( je rijdt bijna alleen maar bochten ) zet ik hem op de cirkel en dan zie je vaak dat hij zodanig zijn focus op mij heeft dat hij meteen ook de cirkel netjes loopt ( niet altijd hoor , soms denkt hij, jeeeeh, de rondjes worden groter, harder!!! ). Wat is dan doe is, als ik het écht niet meer kan opvangen met mn zit, idd een beetje, zoals Annemiek zegt, opvangen met je binnenteugel. Tegelijkertijd iets aandrijven met je buitenbeen zodat hij de voorwaarste energie die hij had en niet meer kwijtkan doordat je hem opvangt met je binnenteugel, vrij laat maken in de achterhand. En vaak loopt hij dan opeens best netjes met IP => teugel meteen los. Dat opvangen met de binnenteugel doe ik vnl door idd een kneepje, heel raar, soms hoef ik maar de teugel strakker vast de pakken zonder dat ik meer druk zet en Doon weet al waar hij aan toe is. Terwijl ik zelf het idee heb dat er niets verandert aan de situatie verander ik misschien toch zodanig mijn houding dat Doon zichzelf onmiddellijk opvangt... .

    Ik gebruik dus mn binnenteugel af en toe om iets op te vangen ( ben bang dat Pat dit niet goedkeurt maar ik hoef het vaak maar één keer te doen en Doon doet het al netjes omdat er nog duidelijk een hoop is blijven hangen van onze dressuurlessen ) en tegelijkertijd mn buitenbeen om hem niet in te laten zakken maar voorwaarts te laten lopen. Vaak gaat hij dan een beetje met stelling lopen en vervolgens netjes om het binnenbeen.

    Rukken aan de teugel werkt bij Doon NIET. Hij gaat dan heel onregelmatig lopen, ik ben mn zit kwijt en vervolgens zijn we nog verder van huis. Ik bouw de oefening altijd op vanuit een draf die zoooo sloom is dat je zelf je zit goed kan vinden en zodra hij met IP gaat lopen ga ik langzaam maar zeker ietsjes meer voorwaarts vragen totdat hij in vlotte draf IP heeft. Vaak staat hij dan ook van zichzelf te kijken, hoe ben ik hÃ*er nou weer verzeild geraakt!? Maar omdat ik het zo langzaam en geconcentreerd opbouw ( Doon is dan ook uiterst geconcentreerd! ) heeftie het niet echt door .

    Heb het gister zelfs op een breed ruiterpad geoefend, steeds bochtjes rijden van de ene naar de andere kant en dat is zo goed voor de focus van Doon op mij! Het lukte erg goed dus ik was helemaal trots .

    Ik hoop dat je er Ã*ets van begrijpt.. . ( Dit betekent niet dat dit altijd het geval is hoor , vaak genoeg zijn die onregematigheden van Doon behoorlijk frustrerend . )

  5. #5
    Actief Forumlid Annemeik's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Lunteren en zaandijk
    Berichten
    113

    Re: [L2] beenhulpen bochtje, cirkel, follow the rail

    hai karianne,

    Wat sophie zegt over het langzame drafje werkte bij mij ook heel goed. Als je dat aanhoud kun je goed op tijd reageren als het fout gaat. Als suus naar binnenvalt als je haar naar binnenvraagt kun je aan de binnenkant je bovenbeen aanleggen. Dat werkt beter dan gewoon je been, aangezien dat meer richting schouder ligt (als je dat de eerste paar keer doet krijg je wel giga spierpijn hoor! )

    Wat ook nog een mogelijkheid is, om op de rechterhand op een lange zijde op de hoefslag de linkerstelling te vragen. Dan heeft ze steun aan de bakrand. Als het dat goed gaat, naar de binnenhoefslag gaan en het steeds verder uitbouwen totdat ze geen steun meer nodig heeft. In het begin moet je het wel iets rustig aan doen anders kan ze een lading spierpijn krijgen waar je u tegen zegt.

    Het opvangen met je binnnenteugel is een goede manier als ze naar binnenvalt, met je buitenbeen begeleid je dan het tempo en idd het kontje. Begin rustig in je tempo en bouw het uit naar een gewone en later vlotte draf (zoals sophie al zei).

    groetjes en veel succes met je aanvulling van het level 1, ik kijk er naar uit om het te lezen

    Annemiek
    One just has to face it - riding isn't natural to the horse. *Theresa Sandin* <!-- w -->http://www.sustainabledressage.net<!-- w -->

  6. #6

    Re: [L2] beenhulpen bochtje, cirkel, follow the rail

    Hartstikke bedankt allebei voor jullie uitvoerige duidelijke uitleg! Suus en ik zijn er echt blij mee. ik ga ermee aan de slag!

    May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •