Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: gymnastiseren, met of zonder bit

  1. #1

    gymnastiseren, met of zonder bit

    Ik vroeg me af hoe jullie je paard gymnastiseren, met of zonder bit.
    En waarom! Gister vertelde iemand dat je zonder bit je paard niet de hand kan laten volgen, maar volgens mij is dat onzin.
    Hoe zien jullie dit?
    Groetjes Afke

  2. #2
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: gymnastiseren, met of zonder bit

    haha...met en zonder.

    Ik rij met, maar ook zonder...ik doe eigenlijk grondwerk nooit met bit...af en toe cordeo en zelden een halster of kaptoom.
    Tegenwoordig ben ik erg blij met het gedachten goed van Karen Rohlf...zij beweert dat het bit zeker een meerwaarde heeft maar dat het lijstje van wat een bit goed kan doen vele malen korter is dan wat het kwaad kan...

    De hand volgen kan ook gewoon met target training hoor... heb ik geen bit bij nodig...
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  3. #3
    Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006
    Locatie
    Tielt-winge (B)
    Berichten
    86

    Re: gymnastiseren, met of zonder bit

    Beau volgt evengoed mijn touwhalster als ik rij dan een ander paard het bit volgt, heb hem zelf nog geen bit aangedaan maar vind het nu lekker rijden dus is OK.

  4. #4
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: gymnastiseren, met of zonder bit

    Ik gymnastiseer zonder bit, met kaptoom en dat gaat uitstekend.

    Ik heb aan het meisje dat mij lesgeeft (leerling van Marijke de Jong) aangegeven dat ik het zo lang mogelijk zonder bit wil proberen en zij is dat helemaal met me eens. Het is bij Timber (nog) niet nodig........en afgelopen vrijdag heb ik les gehad en zo'n gevoel gehad dat ik me afvraag of het ooit nodig gaat zijn

    En je hand niet volgen echt enorme onzin.....Timber volgt mijn hand prima!

    Als ik ooit een bit ga gebruiken is het voor verfijning van mijn hulpen, maar voorlopig hou ik het nog even op zonder bit
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  5. #5

    Re: gymnastiseren, met of zonder bit

    Ik doe met en zonder.
    Aanleren van gymnasticerende oefeningen doe ik met een kaptoom, vanaf de grond. Is de oefening goed gestabiliseerd zowel vanaf de grond als de rug, dan ga ik verfijnen met het bit. Hand volgen kan volgens mij prima met alle soorten optomingen. Het is maar waar jij en je paard de fijnste afspraken mee hebben.

    Buitenrijden doe ik met touwhalster of sidepull.

  6. #6
    Wilma
    Guest

    Re: gymnastiseren, met of zonder bit

    Ik ben een grote voorstander van bitloos rijden. Maar in de praktijk als het om het echte werk gaat, het paard goed in de buiging etc. te krijgen kwam ik er toch niet onderuit om uiteindelijk met bit te werken.
    Ik merk met bit dat ik veel lichtere hulpen hoef te geven en dat ze veel minder eronderuit probeert te komen dat wat ik van haar vraag.

    Ons andere paard is 13 en heeft nog nooit een bit ingehad, ik heb het gevoel dat het bij haar ook niet hoeft, zij probeert goed te luisteren naar wat je vraagt en doet zo haar best.

    Bij ons is het dus paard verschillend, maar hoor velen die NH zijn dat ze toch met bit gymnastiseren. Ik wilde er niet aan heb me er lang tegen verzet, en werk nu een 1/2 jaar met bit en zie Jutha met stappen vooruit gaan.
    Ik rij op het bit van Bent Branderup. Heb eerst bij mijn vorige trainer een traditioneel bit gehad, maar daar werd Jutha iebel van, ze hield met dat bit de kaken stijf op elkaar en werd steeds harder in de mond.
    Dit bit werkt heel goed bij haar.

  7. #7

    Re: gymnastiseren, met of zonder bit

    Ik werk enkel bitloos en werk zelfs naar buigingen op neckrope. Ik werk meer op het lichaam in dan op het hoofd waardoor het hoofdstel niet meer nodig is. Er is niks mooiers voor mij om een paard nagefelijk te rijden op neckrope.
    20 november clinic "communiceren" in Kootwijk. Mail voor meer info.

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    Re: gymnastiseren, met of zonder bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Ik gymnastiseer zonder bit, met kaptoom en dat gaat uitstekend.

    Ik heb aan het meisje dat mij lesgeeft (leerling van Marijke de Jong)
    Zo doen wij het ook, ook die methode en het werkt prima.
    Afgelopen vrijdag in de les voor het eerst travers gedaan zonder 'knopje' . Ben helemaal trots op mijn meisje.

    Ik heb ook wel eens wat op touwhalster gevraagd en dat ging ook best.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

  9. #9
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: gymnastiseren, met of zonder bit

    Ik gymnastiseer met bit de laatste tijd. jeetje, ik wissel dat eigenlijk enorm af. heb nog niet echt DE manier gevonden geloof ik... Ik heb nu 3 keer met een myler gereden en dit gaf me een compleet niet gevoel van rijden met bit, hierdoor sta ik er wel weer positiever tegenover, aangezien Shanna écht lekker loopt ermee.
    Touwhalster is niet echt handig met gymmen vind ik. die teugels onderaan zorgt voor nogal wat storing. Helaas vind shanna dingen om haar neus echt verschrikkelijk, dus een kaptoom of een bitloos hoofdstel is voor haar niet echt een oplossing vooralsnog. Daarom gymnastiseren we met grondwerk met een touwhalster, en met rijden met bit.

  10. #10

    Re: gymnastiseren, met of zonder bit

    Wij doen alles zonder bit ook gymnastiseren , moet zeggen dat ik mijn niet meer kan herinderen hoe het was met bit!
    heel af en toe wordt hier een bit gebruikt , bij een inrij pard omdat de eigenaar ook met bit gaat rijden .

    De inwerking van het bit is niet nodig de focus daarop ook niet , het gaat dan meer om het hele paard.
    Mijn ervaring is dat je met het bit in, het gauw ook teveel gebruikt , het is teveel aanwezig zeg maar , iedereen hier weet dat je zonder bit meer bewust moet zijn van alles je lichaams taal houding enz enz

  11. #11
    Actief Forumlid Fam's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Melbourne, Australië
    Berichten
    1.230

    Re: gymnastiseren, met of zonder bit

    Ik ben het met bovenstaande eens (niet helemaal onbevooroordeeld, aangezien ik bij Josien les). Ik kocht Indus pas toen hij 15 was, maar ik heb sinds ik hem heb nog nooit een bit gebruikt. Met voldoende voorbereiding op de grond heb ik nog nooit problemen gehad met bitloos gymmen, rijden, springen, of wat dan ook. Voor grondwerk gebruik ik een kaptoom en voor rijden een bitloos hoofdstel en dat gaat tot nu toe prima. Nu op naar het halstouw!
    Well-behaved women rarely make history

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •