Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Paarden voorbereiden op verhuizing.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Paarden voorbereiden op verhuizing.

Hallo

Wat ik mij zit af te vragen, meerdere mensen zijn van stal verwisselt of hebben hun paard verkocht en dus verhuisd.
    Bereiden jullie je paarden ook voor op deze verhuizing (en dan bedoel ik niet het praktische gedeelte,zoals ontwormen e.d)

Ben benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan en waarom en of het voor jullie gevoel het gewenst effect heeft gehad (voor zover je dit kunt meten)

Alvastbedankt. Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Paarden voorbereiden op verhuizing.

Doe dat eigenlijk altijd. Ook bij de dagelijks dingen.
    En heb steeds wel hardop over de op handen zijnde verhuizing verteld aan ze. En ook hoe de stal eruitzag, en dat ze daar met de trailer naar toegingen. De dag ervoor ook verteld dat het morgen dé dag was en ze voor het laatst die nacht met hun oude vrienden stonden. Steeds bij het vertellen bewust de bijbehorende beelden in mijn hoofd genomen. Geen idee of het heeft geholpen. Het ging goed. Zowel het ophalen uit de wei op een vreemd tijdstip, daarna het inladen en ook onderweg en bij aankomst. Dus ik ga het de volgende keer (die niet komt hoop ik ) weer zo doen.

Zo heb ik het ook gedaan, gewoon alles beschrijven. (dat hij in een rijdend stalletje moest en dat hij dan naar een hele leuke plek ging met veel paarden als vriendjes, veel gras, veel ruimte, enz)
    Op de dag van verhuizing liep hij zo mee naar de weg (waar we al heel lang niet geweest waren, dat was steeds een groot gevecht) en liep hij in 1x de trailer in. (wat we nog nooit geoefend hadden, wel met zeil en loopplank wat gespeeld) Hij kwam wel wat bezweet de trailer uit, maar liep daar ook weer rustig mee, 's avonds was het alsof hij er al weken woonde.
    Ik vond het wel geslaagd zo.
    Surrender to fun!

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Je moet even Wilma PB'en. Die heeft voor Luna in mijn ogen de perfecte voorbereiding gedaan!!!!! Ik kan je wel vertellen dat het met visualiseren te maken had en verder... Ze heeft het me allemaal verteld, maar ik vrees dat ik het haar niet zo goed na kan doen . Maar vergelijkbaar met wat hierboven beschreven is!
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Suus en Lodash vanaf een week vantevoren ook gewoon verteld hoeveel dagen nog. De beelden hadden ze al, denk ik. Elke dag verteld hoeveel dagen nog, gewoon blokjes gevisualiseerd.

Op de dag zelf, liep Susan zo de wagen op (dat is niet bepaald haar gewoonte), heeft er lang opgestaan voor we gingen, omdat Lodash niet laadde en kwam (alleen!) op de nieuwe stal aan, was instant helemaal okee, en dat is niet meer veranderd... Sterk he?

Lodash ging op verhuisdag overigens NO WAY de trailer in, maar dat is een ander verhaal

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Mooi om te lezen, ga ik dan toch ook doen, ik heb alleen hetgevoel dat het nu nog zo vroeg is om daar mee te beginnen omdat het nog een aantal weken duurt, maar anderzijds loop ik er natuurlijk wel vaak aan te denken en merkt ze mischien wel dat er iets gaat veranderen.

@ Nienke ik heb toen gelezen hoe Wilma het heeft aangepakt, ook door te vertellen en te visualiseren en door met haar in contact te gaan via iemand die dat kan(reading), dacht ik.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Moet je met de trailer of kun je onder de man of aan de hand?
    Ik heb Linde 2x verhuisd, beide keren onder de man en dat beviel verschrikkelijk goed. Op een of andere manier gaf dat een 'gewoner' gevoel, zo van "we maken een leuke rit en pauzeren hier, als het je bevalt mag je blijven"

Onderschat de impact van een verhuizing alsjeblieft niet. Het is echt heel wat voor een paard, zeker als ze niet gewend zijn vaak op pad te gaan.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Whoopie, geloof mij, je hebt geen ander nodig om je paard iets te vertellen hoor, dat kun je uitstekend zelf! Gewoon vertellen wat je wilt, wat je gaat doen, waarom je gaat, wanneer je gaat. Ik heb Poca paar keer verhuisd. 1 x was met proper preparation, ging uitstekend. 1 x was hals over kop door problemen op stal en dat ging ook uitstekend. Tja.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

[quote][we maken een leuke rit en pauzeren hier, als het je bevalt mag je blijven"
    /quote]

Die is wel leuk Dorien.
    Ik ga haar onder de man verhuizen, is een route van zo,n 6 km, moet dus prima te doen zijn. Ben nu wel aan het oefenen met langs de weg te rijden we rijden nml altijd in het bos en ook bij de vorige eigenaar heeft ze weining ervaring.
    Waarschijnlijk ga ik het laatste stuk met de eigenaar en haar paard rijden dat bood ze al aan en is denk ik wel leuk, dan kan ze daar achteraan lopen naar haar nieuwe plek.

@ Roos , als jij het zegt , daar ben ik nu wel mee bezig, dat blijf ik dan maar doen en dan komen we er vanzelf wel.

Bedankt, Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Wilma
    Guest

Ha Janneke, De paarden die hier weg moesten is allemaal heel goed gegaan. Ik heb ze ruim van te voren meerdere keren verteld wat we gingen doen, waar ze naar toe gingen, en waarom. Altijd tijdens het gesprek wat ik dan met ze voerde, de plek gevisualiseerd en de tijd die nodig was om met de trailer van de ene naar de andere plek te verhuizen.
    Ik heb me altijd weer verbaasd hoe makkelijk de paarden de trailer opgingen. Maar ook de rust die ervan uitging.

Luna is mijn laatste paard, precies hetzelfde. Haar ruimschoots van te voren verteld dat ze naar Bergen ging, naar Nienke. Dat dat haar nieuwe baasje zou worden. Daisy en Jutha ook verteld dat Luna weg zou gaan. De reden waarom aan alle paarden verteld. Luna verteld dat het een lange rit zou worden naar Bergen. Nienke had foto's gestuurd van de kudde waar Luna kwam te staan, dus kon ik heel mooi zowel de paarden als de nieuwe plek visualiseren dat ze daar naar toe zou gaan verhuizen.

Toen de ochtend daar was, riep ik Luna dat het haar tijd was om afscheid te nemen van haar geboortegrond en van haar moeder en kuddeleidster. Ze kwam naar mij toe, deed zelf haar hoofd in haar halster, liep zonder aarzelen de trailer in. En we hebben geen van de paarden horen hinneken. Ze wisten wat er stond te gebeuren.

In Bergen, na een rit van drie uur, deed ik de klep open, en ze was een en al rust. Nienke nam haar over om haar naar haar nieuwe landje te begeleiden. En het was net of ze het al kende, helemaal geen stress, zo'n rust.

Ik was er heel erg door ontroerd.

Dus Janneke mijn ervaring is vertellen wat er staat te gebeuren.

Veel succes.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Mooi he, dank je.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Wilma
    Guest

Nee het is niet te vroeg Janneke, Luna heeft nog een 1/2 jaar bij ons gestaan en toch heb ik haar regelmatig verteld en dan zei ik dat het nog 5 maanden zou duren, ze nog lekker even bij ons was, maar dat het wel de laatste maanden zouden zijn.

Gewoon lekker vertellen waar je mee bezig bent en wat je in je voelt en waar je aandenkt. Whoopie voelt dat ze gaat verhuizen omdat jij dat in je draagt en in je hoofd al plaatjes maakt waar ze naar toe gaat. Beter is het te vertellen wat in je leeft.

Een mooi voorbeeld is wat ik ooit mee heb gemaakt met twee veulens!!

Ik heb twee veulens gehad die op een gegeven moment terug moesten naar hun eigen plek. Ze waren bij mij gekomen vlak nadat ze uit amerika overgekomen waren. Helemaal onder de stress. Na een aantal maanden moesten ze vrij plotseling weer terug omdat het hier vanwege alle regen niet meer ging. Ik heb toen met de eigenaresse afgesproken dat ik ze een dag wilde voorbereiden. Precies hetzelfde gedaan. De trailer gevisualiseerd en verteld dat ze daar morgen in moesten omdat ze naar hun plek gaan waar ze thuishoren. Ook de plek gevisualiseerd. En ik was best bezorgd want ze hadden in amerika een vervelende ervaring gehad met de trailer. Dus ik was benieuwd hoe het ze zou vergaan. 1 veulen was 1/1/2 en de ander ongeveer 8 maanden. Ik dacht, doen we eerst die van 1 1/2 erin dan gaat die van 8 maanden er ook zo in!!!
    De oudste liep zonder enig aarzelen zo met me de trailer in. Ik was stomverbaasd!! De jongste stond stokstijf voor de trailer en was niet in beweging te krijgen. Ok dacht ik, dat heb ik eerder met een paard meegemaakt en dat heeft me 1 1/2 uur gekost om zonder stress haar dapper te maken en dat ze zelf besloot de trailer in te stappen.
    'tJa dacht ik, dat gaat die oudste nooit leuk vinden als we er 1 1/2 uur over doen. We hadden die jongste al wat druk gegeven, maar dat wat ik eigenlijk al wist, hielp voor geen centimeter.
    Ik ging in de trailer naast die oudste staan en vertelde haar mijn bezorgdheid dat het wel eens lang kon duren maar dat ik haar niet wilde dwingen en als ze iets voor mij kon doen dat ik dat heel fijn zou vinden.
    Ze drukte haar snuit in mijn wang en ik voelde zo'n rust in mij komen. Ik ging op mijn hurken zitten in de trailer en liet het allemaal over me heenkomen. Ik stuurde alle mensen weg bij de trailer, het duurde ongeveer 5 minuten en ze liep erzo in tot mijn grote verbazing!!
    Ik geloof heel sterk dat het andere veulen met haar gesproken heeft dat het ok was.

Ik heb een boek ik zal de titel eens opzoeken. Het is wel erg amerikaans, maar ik heb van haar hierover heel veel geleerd en ik merk iedere keer dat het werkt.

Wanneer is de verhuizing?

Wilma
    Guest

Ha Janneke, Het boek heet Ruiter tussen twee werelden, van Linda Kohanov isbn 90-202-8425-8

Dit staat achterop:
    Mensen die van paarden houden beweren vaak dat paarden over een subtiel intuitief weten beschikken, : een wijsheid die zo diep gaat dat ze niet in woorden valt uit te drukken.
    Dit boek is gebaseerd op eigen ervaringen met paarden. Paarden, zo stelt Linda, zijn belichaamde spiritualiteit die helemaal aanwezig is in onze materiele wereld, maar ook geworteld is in de wereld van de ziel. Als we met paarden werken, "rijden" we dan ook in twee werelden. Dat maakt het zo bijzonder en zo leerzaam. We komen dan in contact met onze angsten, met intuitie, bewustzijn, kracht en bovenal met wie we echt zijn.

Zij vertelde in dit boek ook over een verhuizing die plaats vond met haar paarden van haar heb ik veel geleerd.

Misschien ken je het boek al, kan natuurlijk ook zomaar. Succes Wilma

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Wat een mooi verhaal Wilma, ontroerend. De verhuizing is eind van de maand, 31 aug, valt net op een zondag dus dat is een mooie dag om over te gaan, ook lekker rustig bij de weg.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Wilma
    Guest

Ik hoop dat je er iets aan hebt aan de opmerkingen van ons allen. We komen allemaal op hetzelfde uit!! Lekker met je paard babbelen en vertellen wat er op stapel staat.

Gaat helemaal lukken lekker op een zondag is het niet zo druk op de weg. Ik ga het volgen.

Bladwijzers

Forum Rechten