Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Leiden van je paard: porcupine of threshold?

  1. #1

    Leiden van je paard: porcupine of threshold?

    Mijn paard Star en ik zijn inmiddels lekker door de Level 1 heen gegaan. Met het L1 grondwerk zijn we 'klaar' en met rijden bezig met 'pushing passenger'.
    Om het interessant te houden ben ik druk bezig met bestuderen van Level 2 grondwerk en inderdaad worden een hoop dingen veel duidelijker en ook interessanter om te doen. MAAr, waar ik nu tegenaan loop is wanneer ik Star van punt A naar punt B wil brengen, bijvoorbeeld van de paddock naar het weiland (paar honder meter verderop). In het Level 1 verhaal werd namelijk uitgelegd dat je je paard leidt door er enkele passen vooruit te lopen, met losse leadrope (in een boogje) en zelf flink doorstappen en niet naar je paard kijken. Wanneer je paard blijft staan, dan loop je door tot het touw strak staat en geef je weerstand op het touw (nog steeds zonder naar je paard te kijken). Paard moet zelf naar voren stappen om de druk op het halster op te heffen. Dus Porcupine Game. Daarna loop je gewoon weer verder tot paard stopt, etc.
    Nu met Level 2 komt het Moseyen naar voren en krijg je te maken met Thresholds. In dat geval geef je je paard dus de ruimte om zijn gebrek aan vertrouwen te laten zien en met Friendly Game probeer je over de Threshold te komen. Op de DVD begreep ik dat Linda de Threshold en Friendly nu belangrijk vindt en hoor ik haar helemaal niet meer over de eerste aanpak, namelijk druk geven totdat paard weer meeloopt. In tegendeel, dat laatste noemt zij nu 'make' in plaats van 'want'.
    Ik weet nu niet meer wat ik nu moet doen. Als ik Star nu naar het weitje breng en zij onderweg blijft staan omdat ze het ineens een beetje eng vindt (van het erf af), dan los ik het tot nu toe op door idd druk op de lijn te zetten en dan loopt ze wel weer mee. Maar inmiddels krijg ik het idee dat het beter is om het met Friendly te benaderen?

    Mijn vraag is nu, is de Porcupine-oplossing wat je in Level 1 deed en nu (L2) moet vervangen door Threshold-benadering, of gebruik je allebei en wanneer dan de een en wanneer de andere?

  2. #2
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Leiden van je paard: porcupine of threshold?

    Je moet kijken naar wat je paard zegt (laat zien).
    Is het een weigeren omdat ze bang heeft, dan moet je approach-retreate toepassen en veel friendly. Op dit moment zeker niet pushen.
    Is het weigeren uit disrespect (wil je niet volgen) dan moet je cordater optreden en kan de porcupine wel helpen. En natuurlijk is het dan ook belangrijk dat je je paardje zover krijgt dat hij graag bij jou is en jou wil volgen.

    Vooral kijken naar wat je paardje op dat moment het meest nodig heeft!
    Veel succes!
    "Dromen komen uit..."

  3. #3

    Re: Leiden van je paard: porcupine of threshold?

    Grappig Ster, we zitten op hetzelfde punt! Level 1 aan het afronden en vast stiekem begonnen met Level 2, om het voor mens en paard interessant te houden. En ik ben ook precies aanbeland bij de 'threshholds'. Ik denk dat Liesbet gelijk heeft (ja, hahaha, natuurlijk heeft Liesbet gelijk!). Threshholds hebben te maken met 'unconfident' zijn (de vergelijking met de 'comfort zone' waar Stephanie Burns het over had). Kijk naar je paard: waarom wil ze niet verder? Is het angst of disrespect? En daar correct op reageren. Mijn paard heeft ook allebei wel eens: soms bang om verder te gaan en soms gewoon niet willen (you and who else?). Dus soms approach and retreat en soms porcupine.

    Groeten, Liesbet
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  4. #4

    Re: Leiden van je paard: porcupine of threshold?

    Oke, duidelijk zo. Volgens mij had ik een beetje een 'overload' met informatie en zag zo door de bomen het bos niet meer. Dan weet je soms ook gewoon even niet meer wat je moet doen.
    Bedankt voor jullie reacties!

    Groetjes, Marjolein

    PS @Liesbetm: hoe volg jij nu L2? Of is dit iets voor een PM ??

  5. #5

    Re: Leiden van je paard: porcupine of threshold?

    Hoi Marjolein,

    Tot nu toe ben ik vooral de dvd's aan het kijken en boekjes lezen. Ik doe nu even niets met mijn paard omdat hij een hevige mok-aanval heeft, waardoor hij erg pijnlijk loopt. Dus nu ben ik alvast kennis aan het vergaren, om er zo snel mogelijk mee aan de slag te kunnen als ie weer beter is. Mijn paard heeft ook veel uitdaging nodig. Ik merkte tijdens het doorlopen van L1 dat hij heel snel iets heeft van: 'okee, dit weet ik al. Volgende oefening, anders vind ik het niet leuk meer.' Ook als ik niet doortastend genoeg ben, probeert hij een loopje met me te nemen. Behoorlijk LB dus, al heeft ie als arabier ook wel wat RB neigingen. Vandaar dat we allebei snel wat L2 savvy nodig hebben!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  6. #6
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Leiden van je paard: porcupine of threshold?

    Nog even tussenkomen .

    Doe vooral ook eerst de seven games met obstacles, ze zijn belangrijk om je communicatie te verfijnen en om je paardje cofident te maken. Zo heb je maar level 1 oefeningen op een hoger niveau!

    Veel plezier!!!
    "Dromen komen uit..."

  7. #7

    Re: Leiden van je paard: porcupine of threshold?

    Zeker, ben ik ook mee bezig. Erg leuk en stimulerend!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •