Clinic Rechtrichten
Op zondag 28 september is er een clinic Rechtrichten.
Tijdens deze clinic aandacht voor de diverse dimensies van de natuurlijke scheefheid, de oorzaken en gevolgen en de rechtrichtendebuigingsarbeid aan de hand en rijdend. s Morgens krijgt u uitgebreid theorie. In de middag volgt een praktijkgedeelte waarij het rechtrichten gedemonstreerd wordt met diverse paarden. De onderdelen werk aan de hand en rijden worden daarbij getoond.
Theorie
Tijdens de theorie wordt aangetoond wat de oorzaak van de natuurlijke scheefheid is, wat de symptomen zijn en wat de remedie is:het rechtrichten. De presentatie wordt ondersteund met vele fotos en tekeningen. De volgende onderwerpen komen tijdens de
theorie aan bod:
Natuurlijke scheefheid
De scheefheid in het lijf van het paard
De links- en rechtshandigheid
De scheefheid in de achterhand: het dragende en stuwende achterbeen
De verticale scheefheid, het op/over de schouder vallen
Lichamelijke kenmerken (scheef bekken, ongelijke hoeven enz. enz.)
Evenwicht
Natuurlijk evenwicht: Waarom loopt een paard van nature op de voorhand?
Hoe kunnen we dit evenwicht beοnvloeden en waarom is dit van belang?
Wat is horizontaal evenwicht?
Rijkunstig evenwicht: Hoe zorg ik ervoor dat het paard gewicht op zijn achterhand gaat overnemen?
Rechtrichten, wat?
Wat is rechtrichtende buigingsarbeid?
Uit welke oefeningen bestaat het rechtrichten.
Uitleg over het hoe, wat, waarom van oefeningen als schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers en renvers.
Welke voordelen levert het mij en mijn paard op als mijn paard rechtgericht is?
Rechtrichten, hoe?
Hoe valt het rechtrichten binnen de totale rijkunstige opleiding?
Voordelen van een structurele training zowel voor het paard als voor de eigenaar.
Het opleidingsplan voor het paard, van de fase ontspanning t/m het verzamelen en oprichten.
Praktijk
Na de theorie wordt de natuurlijke scheefheid, de syptomen, de gevolgen en het rechtrichten met diverse paarden toegelicht. De
demonstraties worden gegeven met onervaren en meer ervaren paarden om zo een beeld te krijgen van het totale opleidingsplan
voor een paard.
Rechtrichten via het werk aan de hand
Rechtrichten via het rijden
Van Natuurlijk evenwicht naar Rijkunstig evenwicht
Ondertreden binnenachterbeen naar zwaartepunt
Doelstellingen
Door het volgen van de clinic heeft u goed inzicht in de begrippen natuurlijke scheefheid, evenwicht en rechtrichten.
U krijgt inzicht in de oorzaak van diverse rijkunstige problemen.
Na de cursus heeft u een goede theoretische basis op het gebied van rechtrichten.
U krijgt inzicht in het rijkunstige opleidingsplan voor het paard.
U doet inspiratie op voor het trainen van uw paard.
Indien u graag hetgeen u gezien hebt in praktijk wilt uitvoeren, dan kunt u aan de praktijkworkshops Rechtrichten meedoen.
Aantal deelnemers
Minmaal 15 deelnemers, maximaal 50 deelnemers.
Data & tijden
Zondag 28 september, 10.00 - 15.00 uur
Kosten
35,- (incl. lunch)
Trainingsstal Paard in Training, Klompweg 30, Nigtevecht
Interesse?
Wilt u reserveren voor de clinic van zondag 28 september, neem dan contact op via l.sterk@paardintraining.nl.
Clinic wordt gegeven door Lara mijn lesgeefster, zij doet de opleiding bij Marijke de Jong
Haar website http://www.paardintraining.nl
Bladwijzers