Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: voorhoeven slechter??

  1. #1
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    voorhoeven slechter??

    ik vraag me al en tijdje af waarom de voorhoeven van een paard bijna altijd slechter zijn dan achterhoeven. De meeste hoefziekten komen ook meestal aan de voorhoeven voor, wat natuurlijk komt doordat de voorhoeven meestal slechter zijn (meestal een stuk steiler). heeft iemand een theorie waarom dit zo is??
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  2. #2
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: voorhoeven slechter??

    Ik weet er verder niet veel van, maar mij is verteld dat dit kan komen doordat er altijd meer gewicht op de voorhoeven staat
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    amstelveen
    Berichten
    128

    Re: voorhoeven slechter??

    Voorhoeven horen toch sowieso een stuk steiler te zijn dan de achterhoeven? Maar tis idd een interessante vraag ... morgen komt Yolande, ben benieuwd wat zij erover zegt ...

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: voorhoeven slechter??

    Uhm.... oké, ik ben moe, kom net thuis en heb honger... maar voorhoeven zijn toch juist altijd *minder* steil dan de achterhoeven???????

    Verder klopt het inderdaad dat de voorhoeven meer gewicht dragen dan de achterhoeven. De verdeling is ongeveer 3/5 voor en 2/5 achter.

  5. #5

    Re: voorhoeven slechter??

    En, wat zei Yolande erover? Ben heel benieuwd!

    May the horse be with you!

  6. #6

    Re: voorhoeven slechter??

    En ohja Marja, bij "normale" paarden zijn de voorhoeven volgens mij 9 van de 10 keer steiler dan de achterhoeven. Kijk maar eens om je heen als je tussen de normale paarden bent

    May the horse be with you!

  7. #7
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: voorhoeven slechter??

    idd mafhaf dat bedoel ik. De hoogte van de hielen zijn bij de voorhoeven meestal heel slecht, bij de achterhoeven valt het vaak wel mee. Zelfs heel veel "normal"paarden hebben prima zelf afslijtende hoeven met lage hielen.
    De verklaring is vaak dat de voorhand meer gewicht draagt en dat er daarom meer ziektes aan de voorbenen voor komen. Maar als de voorhand van nature meer gewicht draagt, zou die daar dan niet op gebouwd zijn?? ik vraag me dus af wat de verklaring van natuurlijk bekappers hierover is....
    yolande vond het ook interessant geloof ik en ging strasser maar eens mailen.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: voorhoeven slechter??

    Hmmm het is me nooit zo opgevallen dat bij "normale" paarden de voorhoeven steiler zijn en het is dan ook zeker niet de bedoeling (zeg ik nu ik weer wat wakkerder dachter de computer zit )!

  9. #9
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: voorhoeven slechter??

    bij ons staan de normal paarden vaak ook zonder achterijzers, en die zien er meestal best redelijk uit. Alleen de voorhoeven zijn meestal echt vreselijk, en daardoor natuurlijk vaak met ijzers
    en het is natuurlijk ook opvallend dat de meeste hoefaandoeningen vooral aan de voorhoeven voorkomen.... (hoefkatrol, hoefbevangenheid)
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  10. #10
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: voorhoeven slechter??

    Het lijkt me eigenlijk logisch, een paard heeft het merendeel van zijn leven meer gewicht op de voorhand, dus voorhoeven. Ik ben bijv. nu aan het afstuderen op klauwaandoeningen bij koeien, welke het meeste gewicht altijd op de achterhand hebben (uier enzo) en bijna nooit klauwaandoeningen aan de voorklauwen hebben!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •