Ik vraag me af wanneer je een oefening die het paard nog niet helemaal kent, langer gaat doen tot het paard de bedoeling begrijpt- of begint te begrijpen, en wanneer je het korter doet. Is het langer dooroefenen tot het paard de bedoeling begrijpt meer bedoeld voor RB issues?
Voorbeeldje: ik ben momenteel bezig met FTR. We hebben het al een aantal keren gedaan gedurende ongeveer een klein half uurtje maar er zat geen vooruitgang in, ik moest nog steeds evenveel 'correcties' doen. Nu dacht ik dat ik dan maar eens langer door moest doen tot mijn paard de bedoeling wel zou gaan begrijpen, dus ben ik ongeveer drie kwartier dit gaan doen maar het is nogal een saaie bedoening dus hij kon -heel begrijpelijk- de aandacht er niet meer bijhouden, en nog steeds lukte hetniet met minder correctie. Hij is wel heel ontspannen en LB maar heeft nog niet bedacht (of wacht tot
ik het opgeef ) dat het fijner voor hem is als hij gewoon rechtdoor blijft lopen.
Had ik nu wel langer door moeten doen of kun je in zo'n situatie beter vaker en korter iets doen?
In de pockets staat dat een paard niet veel langer dan 20 minuten ongeveer geconcentreerd bezig kan zijn dus ik doe ook altijd een pauze (moseyen) tussendoor als ik meerdere dingen ga oefenen. Hoe doen jullie dit?
Bladwijzers