Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Verslagje van Demodag positief trainen, IT clicks team

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Verslagje van Demodag positief trainen, IT clicks team

21 september 2008 - Positief Trainen: clickertraining met paarden

ZONDAG 21 SEPTEMBER
    Syntra Midden-Vlaanderen, Hogekouter 1, Sint-Niklaas, België
    14 - 17 uur
    GRATIS TOEGANG

Op verzoek van een forumlid een verslagje:
    Ik moest niet zozeer overtuigd worden van het nut van positieve training, want ik heb de cursus van Inge al gevolgd. Ik wilde alleen eens puur clicker in praktijk zien. Ik werk zelf makkelijk met de methode maar toch altijd in combinatie met andere invloeden (Parelli, Voest,...) Er waren verschillende demo's gepland. Enkele konden door omstandigheden niet doorgaan. Ik had graag Kim Moeyerson en Kenzo (combi clicker en Parelli) aan het werk gezien maar helaas, helaas,....

Ik kwam iets te laat dus het begin heb ik gemist. Conrad Van Pruysen had een manegepaard genomen en het de eerste stappen van clickeren geleerd. Gemist dus.

Wat ik zag tijdens de demo was mooi. Het boeiendste vond ik het zijwaarts over de kegel gaan. Er stonden 4 duo's in de piste. Het publiek mocht aangeven welke oefening ze graag wilde dat de duo's uitvoerde. Onze Nathalie had iedeern wel graa zijwaarts over een kegel zien gaan. Iedereen mocht effe toelichten hoe ze het gingen aanpakken. Spijtig genoeg kon je onmogelijk de 4 combinaties tegelijkertijd te volgen. Van mij had dit stuk langer mogen duren en meer uitgediept mogen worden. Het viel me bij een combinatie wel op (maakt niet uit welke) dat er soms wel negatief belonen werd gebruikt. Ik maak daar absoluut geen punt van het was gewoon een vaststelling.

Quennie werd aan een sessie schriktraing bloot gelegd met de applausmeter. Ik verwonderd dat er gestopt werd met aplaus geven als Queenie pannikeerde. Ik dacht dat je bij schriktraing moet doorgaan tot het paard rustig is, bridgen en dan belonen???? Nu heb je Queenie geleerd als ik schrik stopt het geluid en niet als ik rustig word stopt het geluid. Ondertussen kreeg ik van Eva Saegerman (eignaares van Queenie) een verklaring voor deze aanpak.

Francoise met Zenghi vond ik super. Francoise legt het zo mooi, krachtig en overtuigend uit. Super gewoon! Zenghi is een paardje dat enkele jaren terug iedereen beet en aanviel. Door middel van clickertrainig zie je hier nu niks meer van. Het was echt grappig om zien hoe Zenghi na een oefening op "zijn plankje" ging staan. Hij vertrok altijd van deze voor hem veilige positie. Hij kon ook kleurendiscriminatie. Hij kon wit en blauw (bijna) perfect herkennen. Prachtige combinatie.

Danielle Meyboom en Jauke de stoere fries zijn een fijn stel. Ze lieten mooie vrijheidsdressuur zien. Beide zijn demo's gewoon en dat zag je ook.

Sybil De Jagere (Joni Bentley) op Queenie vond ik de max, Je zag Queenie met de moment beter gaan lopen. Queenie is een paardje dat niet gewoon is om in een piste te rijden en wordt voornamelijk door haar baasje met losse teugel gereden. Queenie zit ook een beetje vast, vooral dan links. Queenie heeft een hekel aan al wat aan haar hoofd zit en vooral druk aan haar hoofd is echt eng voor haar. Ze werd door Sybil met een sidepull gereden. Sybil probeerde heel zachtjes contact te nemen. Als Queenie ook maar een beetje naar beneden ging dan werd er gebridgd. Het was mooi om Queenie toch vooruitgang te zien boeken.
    Ik vond het ook een hele gekke stelling dat Inge bij het rijden wel overging naar het systeem van negatief belonen onder het wegvallen van druk. Weerom heb er geen probleem mee! Maar het komt gek over als je naar een demo dag positief belonen gaat.

Beerke De kleine heer van het gezelschap en Jolijn (of is het Jolien) zijn een mooi stel. Samen met Eva en Queenie demonstreeden ze de 7 basisoefenigen van het clickeren (jawel je hoort het goed 7) Je zag wel dat Beerke soms wel een doordrijvende shet is.

Het manegepaard wist niet wat hem overkwam tijdens de oefening met de kegel. Je zag het paard wel oplichten, hij vond het best fijn. Ook spijtig dat Conrad hier niet verder mee kon. Het zijn met zo'n demo's dat je mensen echt kan overtuigen volgens mij. Liever dit dan een afgewerkt plaatje.

De 2 uurtjes zijn gevlogen. Ik heb wel gemerkt dat het heel moeilijk is om een demo te geven en mensen echt te overtuigen. Soms is de uitleg een beetje verwarrend en worden er woorden gebruikt die voor echte leken niet goed begrijpbaar zijn. Ik weet niet hoe je dat kan vermijden. Weerom gewoon een vaststelling
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: Verslagje van Demodag positief trainen, IT clicks team

Bedankt Mieke voor het uitgebreide verslag, heb spijt dat ik er niet bij was, maar ja.
    Toch nog een paar vraagjes

Ondertussen kreeg ik van Eva Saegerman (eignaares van Queenie) een verklaring voor deze aanpak.
    Kan je het even uitleggen wat Eva je zei?

7 basisoefenigen van het clickeren
    Kan je die ook even verklaren.

Tja en het negatief belonen, grappig ja, 't zal zoals bij Parelli zijn zeker hij doet ook niet altijd wat hij verkondigd!
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Toch nog een paar vraagjes
    Ondertussen kreeg ik van Eva Saegerman (eignaares van Queenie) een verklaring voor deze aanpak.
    Kan je het even uitleggen wat Eva je zei?
    Geplukt van het paardnatuurlijk forum

Ik wil Queenie niet leren dat ze het geluid kan manipuleren, kan doen stoppen, als zij rustig is, want zo is applaus niet
    Stel dat Queenie het eens zo geweldig doet dat ze ineens een lang applaus krijgt en het publiek niet stopt als zij rustig blijft staan
    Ik begrijp de methode die je uitlegt hoor, bij angsten voor voorwerpen werk ik net zo. Principe van negatief belonen + positief belonen.
    Het trainen van sensibilisatie van applaus zie ik eerder zo:
    het applaus is "achtergrondgeluid"
    Ik vraag aan Queenie, "halt" dmv mijn gebruikelijke cue (hand in de lucht)
    -Ondertussen- komt het applaus op. In de eerste plaats heel zachtjes om haar niet voor de leeuwen te gooien, zoals Inge mooi zei. Als Queenie nog steeds bleef staan, terwijl het applaus doorging, kreeg ze van mij een bridge, voor het blijven staan, of het goed uitvoeren van de vraag "halt". Meteen na de beloning vroeg ik haar opnieuw "halt" (konden jullie niet horen natuurlijk). En zo gaf ik haar dus twee a drie opdrachten (dezelfde welliswaar) na elkaar, zoals we thuis ook vaak doen, terwijl het applaus ondertussen verminderde. Pas als Queenie gedurende de ganse applaussessie stil kon blijven staan + met haar aandacht bij mij kon blijven gingen we naar meer applaus. De eerste drie keer gingen we eigenlijk vrijwel meteen naar de volgende stap, maar de vierde verhoging van lawaai (dat met benen stampen) was een stap te ver. Queenie panikeerde maar bleef dicht bij me rondjes draaien welliswaar. Dat is niet erg, het is alleen een kwestie van stapje terug gaan. Jammer dat publiek net begon te applaudiseren toen wij er eigenlijk nog niet klaar voor waren en we bovenal nog eens met de achterhand van queenie naar publiek stonden en ze dus vanachteren overvallen werd met applaus wat een schrikreactie uitlokte. Ook dan bleef ze redelijk rond me.

7 basisoefenigen van het clickeren
    Kan je die ook even verklaren.
    Geplukt van http://www.ingeteblick.be (ik ben nogal lui aangelegd )

1. targetten
    = het allereerste aantikken van de hand (of eventueel een voorwerp)
    - duidelijke opdracht: gestrekte arm met targethand
    - paard komt paar stappen naar je hand toe en tikt onmiddellijk en beleefd aan
    - het paard hoort de bridge op het exacte moment van het aanraken van de targethand
    Boek “Grondwerk met Paarden” pag. 40-47
    DVD “De 7 basics van clickertraining” Basic 1

2. jouw ruimte, mijn ruimte
    = als je voorwaarts beweegt met de beloning in je hand heeft gaat het paard rustig een paar passen achterwaarts voor het aannemen van de beloning
    - het paard is niet opdringerig en weet dat alleen op een beleefde afstand blijven hem iets oplevert
    Boek “Grondwerk met Paarden” pag. 48-55
    DVD “De 7 basics van clickertraining” Basic 2
    Oefening 1 en 2 gecombineerd toont een schommelbeweging:
    - je paard komt naar voor om je targethand (met gestrekte arm) aan te tikken
    - bij het horen van de bridge anticipeert je paard op de beloning door achterwaarts te bewegen - waarna je paard de beloning rustig aanneemt.
    - dit geeft je de ruimte om je arm weer te strekken met targethand, zodat de oefening opnieuw kan beginnen.
    3. hoofd laag

= het paard beweegt z’n hoofd naar de grond toe
    - deze oefening wordt freeshapend aangeleerd omdat het de betekenis en de kracht van de bridge duidelijk maakt en je bewust maakt van het belang van kleine stappen en timing in de training
    - een duidelijke lichaamstaal-cue
    - je paard voert de oefening uit zonder vertraging, reageert duidelijk op de bridge en neemt de beloning beleefd aan
    - timing van de bridge is erg belangrijk: het paard wordt gebridged voor het met z’n hoofd naar beneden bewegen, niet voor het weer naar boven komen
    - duur (het paard dat z’n hoof beneden houdt voor langere tijd) hoeft nog niet, maar mag wel
    Boek “Grondwerk met Paarden” pag. 74-78
    DVD “De 7 basics van clickertraining” Basic 3

4. achterwaarts
    = paard gaat achterwaarts wanneer mens vóór hem voorwaarts gaat
    - je paard reageert vlot op jouw duidelijke lichaamstaal en gaat 5-6 passen achterwaarts
    - bij het horen van de bridge anticipeert je paard op de beloning door achterwaarts te bewegen - waarna je paard de beloning rustig aanneemt.
    Boek “Grondwerk met Paarden” pag. 108-110
    DVD “De 7 basics van clickertraining” Basic 4

5. volgen=
    =je staat náást je paard (kijk in dezelfde richting), en als je voorwaarts in beweging komt volgt je paard je onmiddellijk
    - je paard target naar je hand toe maar hangt niet tegen de hand (dit mag als cue vervaagd zijn) en blijft op een vaste afstand tegenover je schouder.
    - toon zowel wendingen naar ]6. wacht[/b]
    = als je halt houdt, houdt het paard ook halt en wacht beleefd
    - het paard reageert op je lichaamstaal; je bridget niet alleen voor het halthouden maar ook voor rust en geduld
    - je stapt, houdt halt, je paard reageert op het halt houden door ook halt te houden en wordt daarvoor gebridget; je draait je om om de beloning te geven terwijl je paard anticipeert op de beloning door achterwaarts te bewegen waarna je de beloning geeft
    - draai je weer om en blijf naast je paard staan - je paard blijft stilstaan zonder opdringerig te worden. Tel minimaal een vijftal trage tellen, bridge voor rust, en beloon.
    Nb. je mág dit eventueel aanleren met behulp van een leidtouw (tai-chi muur), hoewel het perfect kan zonder, als je de voorgaande oefeningen bij elkaar optelt – je kan je paard immers achterwaarts laten gaan, ook zonder touw. De oefening moet in elk geval getoond worden in vrijheid.
    Boek “Grondwerk met Paarden” pag. 145-148
    DVD “De 7 basics van clickertraining” Basic 6

7. blijf
    = je paard blijft netjes staan, ook al beweeg je van hem weg
    - je staat naast je paard, en je paard blijft rustig naast je staan
    - je geeft je paard een cue om te blijven staan en beweegt dan langzaam van zijn zijde weg, tot op een afstand van ongeveer 5 meter, bridge hem en ga dan naar hem toe om te belonen
    - je kan helemaal om je paard heen lopen (op een afstand rond hem heen van minimaal 2 meter) zonder dat hij van z’n plaats komt; bridge en ga naar hem toe om te belonen
    Boek “Grondwerk met Paarden” pag. 150-152
    DVD “De 7 basics van clickertraining” Basic 7

EN ZO KAN JE HET CLICKERSTARTBEWIJS VERDIENEN
    Spijtig dat ik mijn meisje niet meer bezit, had ik eindelijk ook eens een papiertje
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Leuk verslag mieke, had het graag willen zien die demo.

Gr Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

ik ben nogal lui aangelegd
    Toch bedankt !!!