21 september 2008 - Positief Trainen: clickertraining met paarden
ZONDAG 21 SEPTEMBER
Syntra Midden-Vlaanderen, Hogekouter 1, Sint-Niklaas, België
14 - 17 uur
GRATIS TOEGANG
Op verzoek van een forumlid een verslagje:
Ik moest niet zozeer overtuigd worden van het nut van positieve training, want ik heb de cursus van Inge al gevolgd. Ik wilde alleen eens puur clicker in praktijk zien. Ik werk zelf makkelijk met de methode maar toch altijd in combinatie met andere invloeden (Parelli, Voest,...) Er waren verschillende demo's gepland. Enkele konden door omstandigheden niet doorgaan. Ik had graag Kim Moeyerson en Kenzo (combi clicker en Parelli) aan het werk gezien maar helaas, helaas,....
Ik kwam iets te laat dus het begin heb ik gemist. Conrad Van Pruysen had een manegepaard genomen en het de eerste stappen van clickeren geleerd. Gemist dus.
Wat ik zag tijdens de demo was mooi. Het boeiendste vond ik het zijwaarts over de kegel gaan. Er stonden 4 duo's in de piste. Het publiek mocht aangeven welke oefening ze graag wilde dat de duo's uitvoerde. Onze Nathalie had iedeern wel graa zijwaarts over een kegel zien gaan. Iedereen mocht effe toelichten hoe ze het gingen aanpakken. Spijtig genoeg kon je onmogelijk de 4 combinaties tegelijkertijd te volgen. Van mij had dit stuk langer mogen duren en meer uitgediept mogen worden. Het viel me bij een combinatie wel op (maakt niet uit welke) dat er soms wel negatief belonen werd gebruikt. Ik maak daar absoluut geen punt van het was gewoon een vaststelling.
Quennie werd aan een sessie schriktraing bloot gelegd met de applausmeter. Ik verwonderd dat er gestopt werd met aplaus geven als Queenie pannikeerde. Ik dacht dat je bij schriktraing moet doorgaan tot het paard rustig is, bridgen en dan belonen???? Nu heb je Queenie geleerd als ik schrik stopt het geluid en niet als ik rustig word stopt het geluid. Ondertussen kreeg ik van Eva Saegerman (eignaares van Queenie) een verklaring voor deze aanpak.
Francoise met Zenghi vond ik super. Francoise legt het zo mooi, krachtig en overtuigend uit. Super gewoon! Zenghi is een paardje dat enkele jaren terug iedereen beet en aanviel. Door middel van clickertrainig zie je hier nu niks meer van. Het was echt grappig om zien hoe Zenghi na een oefening op "zijn plankje" ging staan. Hij vertrok altijd van deze voor hem veilige positie. Hij kon ook kleurendiscriminatie. Hij kon wit en blauw (bijna) perfect herkennen. Prachtige combinatie.
Danielle Meyboom en Jauke de stoere fries zijn een fijn stel. Ze lieten mooie vrijheidsdressuur zien. Beide zijn demo's gewoon en dat zag je ook.
Sybil De Jagere (Joni Bentley) op Queenie vond ik de max, Je zag Queenie met de moment beter gaan lopen. Queenie is een paardje dat niet gewoon is om in een piste te rijden en wordt voornamelijk door haar baasje met losse teugel gereden. Queenie zit ook een beetje vast, vooral dan links. Queenie heeft een hekel aan al wat aan haar hoofd zit en vooral druk aan haar hoofd is echt eng voor haar. Ze werd door Sybil met een sidepull gereden. Sybil probeerde heel zachtjes contact te nemen. Als Queenie ook maar een beetje naar beneden ging dan werd er gebridgd. Het was mooi om Queenie toch vooruitgang te zien boeken.
Ik vond het ook een hele gekke stelling dat Inge bij het rijden wel overging naar het systeem van negatief belonen onder het wegvallen van druk. Weerom heb er geen probleem mee! Maar het komt gek over als je naar een demo dag positief belonen gaat.
Beerke De kleine heer van het gezelschap en Jolijn (of is het Jolien) zijn een mooi stel. Samen met Eva en Queenie demonstreeden ze de 7 basisoefenigen van het clickeren (jawel je hoort het goed 7) Je zag wel dat Beerke soms wel een doordrijvende shet is.
Het manegepaard wist niet wat hem overkwam tijdens de oefening met de kegel. Je zag het paard wel oplichten, hij vond het best fijn. Ook spijtig dat Conrad hier niet verder mee kon. Het zijn met zo'n demo's dat je mensen echt kan overtuigen volgens mij. Liever dit dan een afgewerkt plaatje.
De 2 uurtjes zijn gevlogen. Ik heb wel gemerkt dat het heel moeilijk is om een demo te geven en mensen echt te overtuigen. Soms is de uitleg een beetje verwarrend en worden er woorden gebruikt die voor echte leken niet goed begrijpbaar zijn. Ik weet niet hoe je dat kan vermijden. Weerom gewoon een vaststelling
Bladwijzers