Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: Plotseling dikke achterbenen, wrs oorzaak gevonden!!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Plotseling dikke achterbenen, wrs oorzaak gevonden!!

Sinds vanochtendheeft Shaf 2 hele dikke achterbenen! Vanaf de kroonrand tot halverwege de pijp helemaal opgezet, je zag amper de kogel nog. Links en rechts hetzelfde. Dik, niet bijzonder warm, wel gaat hij direct in stilstand op rust staan (= niet normaal voor Shaf). Zijn voorbenen zijn nu weer normaal, geen vocht boven de kogel. Hij loopt ook niet kreupel of stijf.

Gelijk DA gebeld, die is vanmiddag geweest. Omdat hij niet direct een oorzaak kon ontdekken (als: mok, wond of lang op stal staan) moet ik nu 3 dagen stappen en koelen. Vrijdag moet het beter zijn, anders krijgt hij een AB-kuur.

Het lijken net stalbenen, maar Shaf loopt 24/7 in de wei. Paar jaar terug had hij een wond op zijn voorbeen, die dicht gegaan was voor de ontsteking eruit was, dat zag er ook zo dik uit, maar was warmer (en met een wond dus)
    Boer Jan had nog niets gezien, zelfs toen hij ernaast stond, zag hij nog niet dat de achterbenen dik waren Daar heb je dus ook niets aan

Naja, even afwachten dus hoe het verder gaat. Misschien dat iemand hier zoiets al eens heeft meegemaakt en een mogelijke oorzaak weet?

Gister heb ik niets met hem gedaan, eergister zijn we buiten gaan rijden. Normale rit. Veel stap, stukjes draven en een halve kilometer galop. Al een tijd niet meer gesprongen, iets meer gras gegeven dan normaal, vanwege afnemende graskwaliteit.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Re: Plotseling dikke achterbenen, iemand ervaring?

Mijn eerste pony had er regelmatig last van, orthostatisch oedeem. Kan veroorzaakt worden door stalbenen maar dat hoeft niet. Het heeft in ieder geval te maken met de lymfevaten in het been (drainagesysteem). Deze bestaan uit een soort luikjes die ervoor zorgen dat vocht niet naar beneden kan zakken door de zwaartekracht. Alleen door beweging en dus doorbloeding wordt het vocht tegen de zwaartekracht in omhoog afgevoerd. Het vocht wordt aangevoerd door slagaders en afgevoerd door aders en de lymfevaten.
    Oedeem in de benen kan worden veroorzaakt door weefselschade, een virusinfectie, een overmaat aan afvalstoffen, door een ontstekingsreactie of simpelweg door tekort aan beweging en dus een verminderde werking van de pompwerking van het lymfestelsel.

Manuele lymfedrainage kan uitkomst bieden. Dit is een zacht pulserende massagetechniek die eigenlijk bedoeld is voor (lymf)oedemen bij de mens Met massage en beweging stimuleer je de afvoer van lymfevocht uit het been.

Houdt het wel goed in de gaten, mijn pony heeft 1 maal einschuss ontwikkeld door een klein wondje in de kootholte. Kleiner dan een half dubbeltje.. het heeft haar bijna het leven gekost.
    Mijn DA schreef destijds NSAID's voor(ontsteking-, zwelling- en pijnstiller)

Ik weet ook niet meer precies hoe het heet, maar een paar jaar geleden is bij koudbloeden onderzoek gedaan naar chronisch lymfeoedeen. had ook iets te maken met collageenafzetting...maar weet het niet exact meer....

Succes!

Yvonne

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Een linkje naar uitleg over chronisch lymfeoedeen

http://users.telenet.be/chronischprogressieflymfoedeem/

Marleen

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

Casandra heeft dat afgelopen zomer ook gehad. Bij haar dachten we dat het kwam omdat ze ging schuilen voor dazen in het schuilhok, en daar stond ze dan vaak uit zichzelf een ganse dag onder, ondanks dat ze de wei op kon. Het was net zoals bij shaf niet warm en er was toen ook geen wondje te ontdekken. Bij haar is het dmv onstekingsremmers weg gegaan. De dierenarts zei dat de peesschede waarschijnlijk was die wat geïrriteerd/ onstoken was. Het is tot nu toe ook niemeer terug gekomen. Hij zei dat het geen kwaad kon, maar eenmaal ze dat eens gehad hebben komt het vaker en frequenter voor zei hij, maar het is absoluut ongevaarlijk. Het gaat vaak vanzelf over.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ah, verschillende ervaringen dus. Ik vond het wel vreemd dat de dierenarts geen enkel idee had van wat het zou kunnen zijn.

@Yvonne: veel bewegen dus, om de lymfe af te voeren. Morgen maar eens een rondje stappen en benen koelen, kijken of dat de zwelling vermindert.

Einschuss dacht ik ook aan, maar omdat het beide benen tegelijk is en nergens een wondje te ontdekken (been helemaal nat c.q. doorschijnend afgespoten) leek me die kans wel heel klein.

@Willeke: Een pees-schede irritatie zou wel een verklaring kunnen zijn voor de zwellingen in de kogels afgelopen weken.
    Had cassandra het ook plotseling, of steeds een beetje dikker?
    En weet je nog of de zwelling weg ging, als je een tijdje ging stappen?

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik heb er momenteel 3 staan met exact dat probleem.

Nou is mijn wei momenteel echt dierenmishandeling ze zakken op veel plaatsen wel 25 cm de prut in tot ze op de kleilaag staan.
    Ik ben er dus niet achter of die dikke benen nu komen door het vocht (ze hebben geen mok maar staan al te lang te nat) of de beperktere beweging of zuigwerking van de prut. Ik weet niet of jij een van deze omstandigheden herkent van jouw wei?

Vandaag heb ik om die reden Sterre verhuisd naar Oss waar ze bij Toril lekker op droge grond staat in een kudde die zorgt voor meer beweging.
    Funo de oude draver van 30+ is vandaag vertrokken naar een geweldig rusthuis. Molly, Brego en Vivaldi staan nu voor een paar dagen in een mini paddockje op zo'n 30 vierkante meter dat een meter hoger ligt dan de rest. Als het goed is verhuizen zij naar een ander plekje bij particulieren bij mij in het dorp komend weekend. Daar hebben ze een 's winters de rijbak met een kleine inloopstal en komen met een fjordje en shetlander te staan.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Nope, droge wei hier. Nouja, als het geregend heeft is de bovenlaag wat glibberig en trekken ze flinke remsporen, maar over all is het dus droog en staan ze zeker niet in de blub.

Blub heb ik wel ervaring mee Vorig jaar stonden ze ook 30cm in de blub rondom de voerplek (andere stalling) maar daar heb ik toch geen dikke benen gezien bij de paarden.

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    @Willeke: Een pees-schede irritatie zou wel een verklaring kunnen zijn voor de zwellingen in de kogels afgelopen weken.
    Had cassandra het ook plotseling, of steeds een beetje dikker?
    En weet je nog of de zwelling weg ging, als je een tijdje ging stappen?
    Het was héél plotseling, zo van de ene op de andere dag. Ik schrok me echt rot. Ik neem elke dag de hoeven eens op en vast en tast elke dag de benen eens af, vandaar da'k toen zo enorm schrok, 1 achterbeen was dikker dan het ander. Bijna 3 keer zo dik als haar voorbeen. Je zag totaal het verschil niet tussen been en kogel. Het andere been was iets minder dik, maar toch ook dikker.

De zwelling minderde wel door te gaan stappen met haar, maar niet helemaal. De veearts raadde aan om haar op een beperkt stuk wei te zetten zodat ze gewoon wat kon rondwandelen, want beweging was zeker nodig zei hij, maar ze mocht omwille van de onstekingsremmer niet voluit crossen. Niet omdat die peesschede wat ontstoken/geïrriteerd was, maar omdat ze door de onstekingsremmers geen pijngevoel kon hebben en zo zichzelf zou kunnen overvragen als ze zou rondcrossen waardoor ze blessures zou kunnen oplopen. We hebben ze toen op een kleiner stukje wei gezet waar ze wel plaats genoeg hadden om elkaar uit de weg te gaan maar waar ze niet voluit konden rennen. Na 3 dagen onstekingsremmers was de zwelling al helemaal weg.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Bedankt voor je uitgebreide antwoord
    Lijkt wel erg op wat Shaf nu heeft.

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

Als het dat is moet je je niet teveel zorgen maken. Komt wel vaker voor zei de veearts, maar is niet gevaarlijk. Maar als het blijft aanhouden zou'k toch eens foto's of een echo ofzo laten doen.

Omdat hij niet direct een oorzaak kon ontdekken (als: mok, wond
    Ik heb - helaas - ooit hetzelfde gehad met een paard.. van de ene op de andere dag een enorm dik achterbeen. Daar was evenmin iets te constateren maar het beroerde is dat het soms maar een piepklein wondje hoeft te zijn en vaak sluiten wondjes zich weer en is er op het oog niks te zien. Heeft je paard koorts? Temperatuur goed in de gaten houden - als er een ontsteking gaande is, is de eerste optie vocht afvoeren.

Sterkte ermee.

Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

maar als er een ontsteking zit moet het toch ook vrij warm aanvoelen?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Update:

Nog geen verandering. Net zo dik als gisteren. Voelt heel licht warm aan. Ontlast afwisselen beide achterbenen (direct op rust staan als hij stilstaat).

Vandaag eerst hoefjes geweekt (met vaatwastablet, tegen de zwarte gaten) en toen 15min afgespoten. Rechts werd daarbij wat dunner dan links, kan ook zijn doordat ik niet elk been even lang natgespoten had. Morgen nog eens kijken, wat langer stappen en 2x koelen.

@Marianne: oei, dat is wel heel dik!!
    Ik zal morgen ook zijn temperatuur opmeten. Hij lijkt niet suffer dan anders (shaf is altijd wat sullig in de wei )

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

Eveline dan denk 'k dat het toch een onsteking gaat zijn als het warm aanvoelt.
    Temperatuur opnemen kan idd ook al een goede indicatie geven.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Plotseling dikke achterbenen, wrs oorzaak gevonden!!

Vandaag kom ik aan, alle paarden warm en bezweet, shaf nog aan het hijgen....
    Bleken ze flink aan het spelen geweest, allemaal slipsporen in de wei.

Maaar: benen van Shaf zijn weer bijna helemaal DUN! Enkel nog een lichte verdikking net boven de kogel, wat hij al vaker heeft gehad.

En wat we nu anders gedaan hebben: al 2 dagen geen gras bijgegeven. En daarvoor dus ineens een flink stuk gras, omdat we nieuwe palen hadden gezet en de draad rechtgetrokken hadden (groter stuk dan normaal erbij).

Dit verklaart ook waarom hij de afgelopen 3 weken al af en toe dikke kogels had: precies op momenten dat we extra gras bijgegeven hadden. Het is een kalverwei, dus met flink bemest gras en waarschijnlijk TE eiwitrijk voor onze ponies.
    Temperatuur nog opgemeten: 36.7 = heel normaal dus.

Komende tijd dus veel minder gras bijgeven en evt hooi erbij als ze tekort gaan krijgen. Pffff, wat een opluchting!!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten