Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Hoe vaak oefenen en hoe lang?

  1. #1

    Hoe vaak oefenen en hoe lang?

    Zo hehe,
    Ik heb eindelijk tijd gevonden om deel 1&2 te bekijken van Parelli Level 1 Partnership.
    Wat ik me direct afvraag is hoeveel tijd je er in moet steken om 'effect' te zien. Dan heb ik het niet over wonderen, maar ik ben niet meer dan een slimme hond/pup gewend die in 1 avond een pootje kan geven.
    Ik vraag me ook af of je niet teveel druk op je paard zet als je de oefeningen 3x per week oefent. Mocht dat geen probleem zijn dan vraag ik me weer af hoe lang je bezig mag zijn/moet zijn kwa tijd.
    Als bijvoorbeeld je paard niet achteruit wil lopen, moet je dan blijven proberen tot hij het wel doet op die ene avond? Of mag je dan stoppen en het na 2 dagen nog eens proberen?
    Ik weet zeker dat mijn paard gewoon wegloopt als het hem niet zint en zeker gaat denken: oh nee, heb je die zeur weer met haar trucjes Is het niet moeilijker naarmate je paard ouder is om deze dingen aan te leren?
    Ik moet ook zeggen dat ik het erg tijdrovend vind om dan weer een boekje te gaan zitten lezen terwijl ik 's avonds altijd zo moe ben en vervolgens weer de computer moet aanzetten voor een stukje DVD, EN daarna nog eens naar buiten te gaan in het donker om het ook daadwerkelijk in de praktijk te doen.
    Iemand tips voor mij? Ik wil graag weten wat me te wachten staat en hopelijk vind ik genoeg motivatie uit jullie antwoorden zodat ik daadwerkelijk er iets mee ga doen!
    Alvast bedankt!
    Groetjes Linda
    Ook al snap ik niks van paarden, wat niet is, kan nog komen!

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Hoe vaak oefenen en hoe lang?

    Wat een hoop vragen

    Sja, hoe lang je bezig 'mag' zijn hangt af van hoe jij de oefeningen ziet. Zie je het als relatie-bouwen, spel, ontspanning, dan kun je uren op een dag met je paard doorbrengen (bedenk: friendly game is het allerbelangrijkste spel! en 'undemanding time' doorbrengen met je paard, kun je ook nooit teveel doen)

    Op een cursus wordt er wel tot zo'n 6 uur per dag met de paarden bezig gegaan, dus in je eentje zul je niet snel te lang bezig zijn. Wel kun je teveel doen, als je 100x dezelfde oefening vraagt, tot je paard er helemaal simpel van wordt.

    3x per week is voor het paard niet vaak, als het goed is, ga je straks de principes in je hele dagelijkse omgang toepassen en doe je het dus elke dag... De oefeningen zijn vooral moeilijk voor jezelf, dus het is meer de vraag of JIJ 3x per week wel volhoudt

    Tip: neem de boekjes mee naar je paard. Ga in de wei zitten, stoeltje erbij, warm aankleden en boekje lezen Dan sla je 2 vliegen in 1 klap

    Resultaat van een oefening kun je al binnen 10 minuten zien hoor, dat je paard je vraag snapt en een pasje achteruit zet bijvoorbeeld. Maar het echte resultaat, de sterke band die je met je paard krijgt, is wel een kwestie van veeeeeel tijd investeren.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    373

    Re: Hoe vaak oefenen en hoe lang?

    het ligt aan jullie zelf, hoe jullie het vormgeven (jij en je paard).
    Het moet voor jullie allebei leuk zijn en blijven.
    Er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden. Het karakter van je paard, jou savvy en dat is allebei zo complex, dat iedere situatie weer anders is.
    Ik zou zeggen, ga gewoon lekker beginnen en kijk hoe het gaat. Als je bang bent dat hij het saai gaat vinden, zou ik juist kiezen voor korte sessies met veel afwisseling.
    Niet telkens herhalen en tevreden zijn met de kleinste poging en die super belonen. Ook stoppen op een goed moment. Dus voordat hij het saai is gaan vinden. Als iets niet goed gaat, ga dan even iets anders doen, wat wel goed gaat.

    Ik heb nog nooit van iemand gehoord, dat hij niet binnen afzienbare tijd resultaat zag. Maar ja, wat die afzienbare tijd is..... Dat verschilt zo ontzettend per combinatie denk ik.

  4. #4
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: Hoe vaak oefenen en hoe lang?

    Ik moet ook zeggen dat ik het erg tijdrovend vind om dan weer een boekje te gaan zitten lezen terwijl ik 's avonds altijd zo moe ben en vervolgens weer de computer moet aanzetten voor een stukje DVD, EN daarna nog eens naar buiten te gaan in het donker om het ook daadwerkelijk in de praktijk te doen.
    Begrijpelijk
    Je kunt de DVD's ook op andere momenten bekijken, bekijk het onderdeel wat je wilt oefenen 1x extra goed,met al je aandacht erbij, laat hem in de DVD speler zitten en speel het af als je gaat koken, gedurende de TV reclames, bij het strijken, was opvouwen, etc etc etc. Hoe vaker je het herhaalt, hoe meer dingen je opvallen en hoe beter je het kan onthouden.
    De pocketguides zijn ideaal om mee te nemen naar je paard, maar kunnen overal mee naar toe. Zodat je stukjes kan lezen bij de bushalte, in de wachtkamer van het 1 of ander, op de WC, overal.

    Succes
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  5. #5
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Hoe vaak oefenen en hoe lang?

    Hoi Zoezi .. wat me vooral opvalt bij al je vragen, is je 'resultaatgerichtheid'... Ik bedoel het niet rottig ofzo, maar het valt me wel op.
    Wéét je, Callippo noemt het ook al, Parelli is meer een 'way of life'.. je start weliswaar met 'oefeningen'.. of 'trucjes' zoals jij het noemt, maar dit is niets meer of minder dan het leggen van een basis voor een hele goede en fijne relatie met je paard. Áls het je 'grijpt'... die 'Parelli way of life'.. zit het verweven in alles wat je doet met je paard.
    Het gaat dus meer om 'de weg' die je samen aflegt dan om het resultaat dat je per oefening behaalt.

    Concreet antwoord op je vragen:
    *Als het gaat om effect zien: Als het goed is, leer je meteen al om blij te zijn met 'the slightest try' .. oftewel, 'de kleinste inspanning' .. . en om dát te belonen, dan zie je dus héél snel effect
    * Als je paard wegloopt als het hem niet zint, kunnen er twee dingen spelen:
    1. je bent té lang bezig met het perfectioneren van een game op zich.
    2. jullie relatie is (nog) niet van dien aard dat je paard het echt het allerleukst vind om met jou bezig te zijn....
    * het maakt niet uit hoe oud je paard is... je leert je paard overigens niet echt iets aan. Als een ervaren parellier met jouw paard zou spelen, zou je zien dat je páárd het allemaal allang weet... JIJ bent degene die aan het leren is
    *Achteruitlopen: Als je doel is om je paard op één avond met lichte druk (of dit nu driving of porcupine is) helemaal achteruit te laten lopen, gaat er iets niet helemaal top ... Als je voor de eerste (en mischien ook wel tweede en derde ) sessie blij kan zijn met een gewichtsverplaatsing van je paard naar achter op hele lichte druk, dán ga je er wel komen! (en loopt je paard vóór je het weet op 'weinig' soepel naar achter! )
    Wat betreft dvd kijken en boekjes lezen..
    Tja.. ik ben er bij vlagen niet van los te scheuren. Ik kijk zowiezo bijna standaard voor ik ga slapen een stukje Parelli DVD.. maakt niet uit welke, één uit een Level pakket of één van de sc dvd's ...net wat er in de dvd speler zit. Krijg ook een soort 'afkick verschijnselen' als ik dat niet doe Verder kan ik niet anders dan me aansluiten bij de tips van Hanneke!

  6. #6
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Hoe vaak oefenen en hoe lang?

    Hm, ik zie dat toch een beetje anders De weg die je samen aflegt kan namelijk pieken of dalen (of allebei natuurlijk). De weg die je wilt afleggen is die met voornamelijk pieken. Om die reden volg je een 'programma'; jij en je paard moeten er beter van worden.

    Beter worden = resultaat zien = iets nieuws presteren.
    Dat kan een mooi pasje achterwaarts zijn, maar ook minder bijten, meelopen zonder omvergetrokken te worden, aandraven op een lichte hulp (t/m piaffe of whatsoever..)

    Resultaat gerichtheid is denk ik best verstandig Je kunt namelijk steeds terugkijken op een periode en nagaan wat je resultaat is geweest. Undemanding time etc. draagt vast bij aan het resultaat maar verlies je doel/ oefening niet uit het oog.

    Ik vind persoonlijk dat er veel mensen zijn die het 'resultaat zien' een beetje wegmoffelen onder het mom van dan is de druk zo hoog, dan vindt ie het niet meer leuk, blabla... maar om eerlijk te zijn, zie ik bij een grote groep van dat soort mensen ook weinig vooruitgang.

    Maar als je doel niet is om beter te worden, dan is dat wat mij betreft prima uiteraard.

    Aan de topicstarter: 3x per week vind ik zeker niet te veel. Zelf ben ik niet vaak langer dan een half uur bezig met oefeningen. Goed is goed. Slecht is morgen weer een dag (oefen nog een suf simpel oefeningetje en houd er dan mee op).
    Ik vind met 4/5 x per weer ook niets mis, als je de 'oefeningensessie' lekker afwisselt met een buitenritje/ wandelingtje/ uurtje grazen in de berm of iets dergelijks.

  7. #7

    Re: Hoe vaak oefenen en hoe lang?

    Dank jullie wel voor de antwoorden tot nu toe!!
    Die tip van het boekje mee naar buiten nemen zal ik zeker doen! Nu hopen dat alle Engelse woorden dan duidelijk zijn!
    Het is niet dat ik prestatiegericht ben, ik ben meer een persoon die bevestiging en motivatie nodig heeft in de tijd die ik ergens in steek. Ik wil dus weten waar ik van te voren aan begin. Met andere woorden, neem nu een PS 2 spelletje, ik val 100x in dezelde afgrond, ik mik het spelletje opzij! Niks voor mij......... Als ik dat van te voren geweten had, dan was ik er waarschijnlijk nog geen eens aan begonnen. Zorgt alleen voor frustraties. De lat ligt dan gewoon te hoog voor wat ik kan, en waarvoor ik geduldig ben.
    Als ik zie dat Cisco positief op mij gaat reageren zal ik zeker dolenthousiast worden, maar omdat het nu ´s avonds donker is en zo en ik ´s middags al bijna van vermoeidheid in slaap val heb ik een beetje steun van jullie nodig dat helpt namelijk enorm!
    Ik hoop dat ik zo een beetje overbreng hoe ik dingen aanvoel. Jullie ervaringen helpen bij het vinden van een beeld over de lessen.
    Ik zal vanavond beginnen met wat simpele dingen van de DVD, eens zien hoe hij reageerd. Ik zal het kort houden, gewoon even spelen.
    Ook al snap ik niks van paarden, wat niet is, kan nog komen!

  8. #8
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Hoe vaak oefenen en hoe lang?

    Linda, ik heb regelmatig even parelli aan de kant geschoven. Heb regelmatig gehad da'k eventjes niet vooruit ging, maar daarna nam 'k het terug op en ging 'k weer verder. Af en toe eens een pauze inbouwen kan geen kwaad wanneer je daar nood aan hebt. Mijn ervaring is ook dat ik beetje bij beetje de dvd's bekijk, soms wel meerdere keren en zodra ik kan ga'k dan oefenen met m'n paard. In het begin is het allemaal nogal veel en het is niet makkelijk een plan te maken voor wat je gaat doen en hoelang je bezig moet blijven, maar ik denk dat je moet gaan luisteren naar je gevoel. Als je gevoel zegt: nu stoppen want anders word cisco lastig moet je dat gewoon doen... en vooral niet nog meer gaan doen en op die manier teveel druk op hem zetten.

    Mijn ervaring is dat je op den duur al die games automatisch gaat gebruiken, vb porcupine wanneer je paard naar achter moet als je voer wil geven, of als hij te dicht op je staat wanneer je mest aan het ruimen bent even zwaaien met 't vingertje om hem uit je ruimte te zetten, of een squeeze de trailer in of de stal in, enz enz...

    Ennuh als je gefrustreerd raakt roep even, ik wil best even langskomen om je weer wat peptalk te geven

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •