-
Actief Forumlid
Uitleg NH door Eveline
Hallo allemaal .
Nieuw op dit forum, maar wel veel bekende gezichten hier . Ik ben meestal te vinden op Bokt.
Via Bokt, de veiling voor Azie, hadden een stalgenoot (Jeanie op Bokt) en ik een uitleg NH door Eveline in de wacht gesleept. Gisteren was het dan zo ver .
Prachtig weer, dus geen enkele stalgenoot wilde de binnenbak in, dus voor ons ideale oefenruimte . Uiteindelijk hebben we Friendly, Porcupine, Driving, Jojo en Cirkling Game gedaan (en toen waren we zomaar 3 uur verder ).
Vorig jaar heb ik het Level 1 pakket bestudeerd en ben er op stal enkele keren mee aan de slag gegaan, maar ik liep telkens vast op de Jojo-game. Ik ben er nu achter gekomen hoe dat kwam . De drivinggame verliep al niet goed, dus daardoor liep de Jojogame helemaal niet goed . Ik merkte dat ik veel te onduidelijk was in wat ik bedoelde en verder moest er nog wat gesleuteld worden aan de baas/paard verhouding (hij had vooral in het begin meer belangstelling voor de hengstige merrie dan voor mij ).
Bij de drivinggame zijn we nu een keer tot een fase4 gekomen en daarna ging het een stuk beter. Toen we later de Jojo game gingen doen had ik genoeg aan een fase 1 of 2 .
Echt grappig om te zien trouwens hoe Jeanie (tinker) en Kevin (KWPN) echt allebei hun 'betere' en 'mindere' spelletjes hebben (en baasjes die 'betere' en 'mindere' spelletjes hebben ). Jeanie pakt de spelletjes waarbij ze weinig hoeft te bewegen en de begeleider dicht bij staat heel snel op. Kevin heeft dat juist met de dingen van wat grotere afstand en waarbij hij wat meer kan bewegen (een whoa-horse en een go-horse als ik de uitleg goed begrepen heb ).
Kev is een paard dat eigenlijk continue bezig gehouden moet worden omdat hij anders zn eigen dingen gaat bedenken (en dat hoeven niet per definitie dingen te zijn die jij ook leuk vind). Eigenlijk wist ik dat al, want dat werkt nl ook zo met rijden, maar het was ook heel illustratief om dat nu op de grond ook te zien .
Daarnaast is Kevin nogal aan de maat waardoor het voor hem relatief makkelijk is om zich aan mijn invloed te ontrekken door gewoon zn hoofd op te tillen en over me heen te kijken. Eveline raadde me aan om alle spelletjes gewoon op iets grotere afstand te doen, cs afstand, zodat het voor hem iets lastiger wordt om zich aan mn invloed te onttrekken.
Ik merk ook dat het echt wel helpt als je dit niet alleen doet, maar als er iemand bij staat die kan kijken hoe het gaat en kan kijken wat je doet. Toen ik in mn eentje bezig was miste ik die feedback (en daardoor heb ik het eigenlijk nogal laten verstoffen).
Jeanie en ik zijn nu van plan samen te oefenen .
Ons gezamelijke doel is de trailer in .
-
Forum Meubilair
Re: Uitleg NH door Eveline
He Apple, leuk dat je nu hier ook zit
Kev is inderdaad een groot paard, maar hij laat zichzelf nog groter lijken door lekker zn hoofd omhoog te steken
Blijf goed opletten bij hem wanneer hij je in de maling neemt of jou toch stiekum weer laat wegduiken.
Nog een paar games te gaan en dan kun je gaan oefenen met trailerladen!
Maar ik zou bij hem echt zorgen dat het achterhand wegdrijven effectief wordt en dat je je fase 4 ook kunt gebruiken daarbij als dat nodig is.
Never underestimate the Universe
10% korting bij
EquiPlay met code: 10%eraf
-
Forum Meubilair
leuk dat je les je zo goed bevallen is. We hebben allemaal weleens feedback nodig hoor. Soms van eddy zelf, soms van een stalgenoot of iemand van het forum. Playdays, cursussen en meetings zijn daar ideaal voor. Verder kun je eventueel op dit forum een filmpje zetten zodat mensen die verder zijn met Parelli aanwijzingen kunnen geven voor je.
Heel veel plezier met het spelen met je paard. en ik hoop dat we je hier nu regelmatig terugzien.
groeten!
-
Actief Forumlid
-
Ik heb het gevonden .Leuk stukje Apple .........
-
Actief Forumlid
Leuk je hier ook te zien .
Ik heb gisteren na het rijden (en heel belangrijk, na het rollen ) weer even alle spelletjes die we tnt gedaan hadden kort herhaald in de longeerbak.
Kev begon al snel zn hoofd laag te houden en te geeuwen bij de eerste 3 games. Porcupine op de achterhand ging ook al een stuk beter (gewoon 1 stapje opzij en dan weer stilstaan). Bij Cirkling gaat alles prima totdat ik de achterhand naar buiten moet zetten want dan denkt Kev dat hij een versnelling harder moet.
Ik ben weer terug gegaan naar Porcupine en Driving om goed af te sluiten.
Ik denk dat ik vooral driving op de achterhand nog goed moet bevestigen voordat Cirkling helemaal gaat lukken. Nu wordt elke benadering van de achterhand nog teveel opgevat als een versnelling.
-
Actief Forumlid
Vandaag ging cirkling prima .
Ik heb besloten weer even een stap terug te doen en tijdens de cirkling de CS op zn rug te laten rusten. Op die manier is het makkelijker voor mij om dan daarna met de CS de achterhand weg te drijven om hem weer naar mij te laten kijken. Linksom en rechtsom lukte dit goed.
Op grotere afstand ging het weer niet. Meekijkende stalgenoot gaf aan dat ik mn stick sowieso hoger hield op korte afstand en dat ik me dan ook meer richtte op zn kont. Op grotere afstand richtte ik me meer op zn spronggewricht en hield ik de stick ook lager.
Hier kan ik weer even mee aan de gang. Blijkbaar zit er dus ook verschil in hoe ik het vraag op korte cq. lange afstand.
Forum Rechten