Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: undemanding time probleempje

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

undemanding time probleempje

Hallo allemaal!
    (ik heb me heeeeel lang gelden voorgesteld zal het zo even opnieuw doen)

Vandaag ben ik begonnen met parelli

undemanding time dus. Het paard wat ik rijd staat de hele dag op stal en ik kan haar dus ook niet in het weiland zetten. Daarom had ik haar in de buitenbak gezet. Alleen heb ik het gevoel dat ze daar helemaal niet wil zijn. Het enige wat ze doet is heen en weer lopen aan de kant van de bak waar de uitgang(en ingang van de stal) is.
    Ik was om te beginnen maar buiten de bak gaan zitten met m'n kopje thee. Maar ze bleef dus maar heen en weer lopen. Ik denk ongeveer 10 minuutjes. Toen heb ik een plukje hooi gehaald en dat maar in de bak gelegd want ik dacht misschien gaat ze dan eten en is ze niet meer zo gefocust op het terug naar stal gaan.

Het hooi liet ze gewoon links liggen. Ze liep er zelfs overheen

Undemanding time in haar box is geen optie want zodra je daar binnen komt gaat ze in de aanval. Ernaast zitten heb ik wel geprobeerd maar nu zit haar hekje(waar ze der hoofd doorheen kan doen) weer dicht en kan ze mij dus niet eens zien als ik voor haar stal zit. Toen hij nog open mocht ging ik wel altijd net buiten haar bereik zitten omdat ze dan vaak probeerd te bijten.

wat moet ik hiermee?
    ik dacht dat undemanding time de makkelijkste was maar ik ben nu al vastgelopen..

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: undemanding time probleempje

Ik had een heel bericht getypt, las daarna in je voorsteltopic nog wat meer info, dus maar even opnieuw.
    Als je paard niet gerust is in de bak, dan heeft undemanding time geen zin om het daar te doen. Je kunt misschien een ander paard erbij zetten waardoor je paard zich wat veiliger voelt. Als dat geen optie is, en de stal niet veilig is om in te gaan zitten, dan zou ik undemanding time NIET doen met een los paard, maar beginnen online met de eerste 3 games.

Je schrijft in je voorsteltopic dat je denkt dat je paard uit dominantie aanvalt. Ik durf dat te betwijfelen. Uit jouw omschrijving lees ik eerder een heel onzeker (en beschadigd?) paard, dan een dominant paard. Als het wél dominantie is, dan kunnen de 7 games je helpen om meer respect van je paard te krijgen, en daardoor je recht op een plaatsje in de stal te verdienen. Als het angst of onzekerheid is, ook dán kunnen de 7 games je helpen om je paard meer vertrouwen in jou te krijgen.

Net buiten bereik buiten de box gaan zitten lijkt me niet zo handig. Je paard laat duidelijk weten dat ze het niet prettig vindt dat je daar bent. Je kunt waarschijnlijk met een goede timing dit gedrag wel wat omkeren, maar aangezien je nog maar net begint, lijkt het me handiger het stalproblemen even te laten voor wat het is, en in een neutrale omgeving te werken aan je techniek, je timing en natuurlijk jullie onderlinge vertrouwensband.

Succes

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

bedankt voor je berichtje sandra!

Ja ik geloof ook dat ze in haar stal heel onzeker is en beschadigt is ze zeker anders had ze dat gedrag nooit vertoont denk ik. Het verhaal op stal gaat dat ze ooit weg is geweest om gedekt te worden en dat er daar iets is gebeurd waarna ze zo moeilijk deed in haar stal. Geen idee wat hier van waar is. Dit is gebeurd op haar 5de geloof ik en ze is nu 15. Als ze in de tijd daarna goed is behandeld zou het toch nooit nog steeds zo sterk moeten zijn.

Dat bij de box zitten heb ik snel opgegeven. Ik doe daar nu zo weinig mogelijk. Echt alleen eruit halen en erin zetten. Het rare is dat wanneer ze hengstig is ik wel gewoon in haar stal kan komen en haar daar poetsen enzo.

Dus nu kan ik het beste beginnen met de friendlygame dan?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik weet niet wat veilig is voor je. Sowieso zal ik vrij snel de stick introduceren. Dit doe je eerst met de friendlygame. Als je paard niet betrouwbaar is ga je desnoods achter een omheining staan voor je veiligheid, terwijl je friendlygame doet. Bereid je heel goed voor voor je met dit paard begint. Je hebt, denk ik, niet het meest geschikte paard om eigenlijk mee te beginnen, dus neem zeker de moeite om vooraf te oefenen met de stick&string om een stoelpoot zwaaien, een bekertje om te gooien, een stoel te "aaien", zorg dat je zelf min of meer gewend bent aan de materialen voor je je paard eraan gaat wennen.
    Oefen ook het ontspannen staan hierbij, en wees je bewust van je spanning/ontspanning bij de oefeningen.

Als je je niet veilig voelt bij je paard van heel dichtbij, gebruik dan de stick ook bij de porcupinegame en de drivinggame, en wees heel duidelijk over je priveruimte.

Kom je er niet uit, of voel je je onzeker, dan zou ik een keertje een les nemen van iemand in Parelli, zodat je samen jullie problemen kunnen bekijken. vaak kan 1 les je al heel veel inzicht geven in hoe je een paard met een geschiedenis als deze het beste kunt benaderen en beleren.

Heel veel succes!

Undemanding time is bij mij net zo goed een probleem.
    Ik ben vorige week ermee begonnen en het is gewoon hopeloos. Meneer komt gewoon helemaal NIET kijken.
    Alleen als ik bij het voerhok sta en de deur open doe
    Of als ik binnen 30 cm bij zijn schouder ga staan, dan krijg ik een neus tegen me aan.
    Ik weet ook niet wat ik hiermee moet doen!
    Ook al snap ik niks van paarden, wat niet is, kan nog komen!

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

@ Skabelpunk: is vroeg opstaan een probleem voor je? Want misschien is het een idee om smorgens eens te gaan kijken als de paarden los staan in de bak? Dan zie je hoe Kimberly reageert in de groep, en bij de andere paarden. Dit is niet geheel volgens de definitie van undemanding time, maar ik denk dat je er wel een hele hoop van opsteekt.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

Die tip van hanneke vind ik een héél goeie!
    Wat jou probleem betreft linda, zou ik proberen om je weitje in twee te verdelen voor de undemanding time. Cisco weet momenteel dat je ofwel iets met hem gaat doen ofwel hem eten geeft. Hij moet vooral wennen dat je er ook bent om helemaal niets te doen. Wat ook kan helpen is mest rapen terwijl hij niet in zijn stal staat, dus gewoon los loopt. Maar ik begrijp dat dat niet altijd even simpel is vermits mest rapen voor jou ook weer quality time betekent voor jou en je dochtertje. Eventueel zou ik aanraden van undemanding time te doen voor je cisco zijn eten geeft, dus gewoon een half u buiten gaan zitten en het weitje dmv prikpaaltjes in twee doen. Dan heb je eigenlijk een mooie picadero. Ofwel kan je hem voeren terwijl je met je dochtertje mest schept en van zodra zij in haar bed ligt of je man zich kan bezig houden met haar even naar buiten gaan en een half uurtje quality time spenderen met hem.

Het is niet makkelijk als je en een gezin hebt waar quality time naartoe moet gaan en een paard, maar ik denk mits je wat creatief bent dat het best wel te doen is, al is het maar een half uurtje 's avonds (buiten de voermomenten)

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Bedankt voor alle reacties!

@hanneke, ze staat niet met de andere paarden in de bak maar alleen. Ik ben er eigenlijk van de week achter gekomen dat ze haar niet meer elke dag in de bak zetten s ochtends omdat ze rustiger is geworden(omdat ik zoveel met haar bezig ben) maar volgens hen ligt het eraan dat ze ouder word(ze is 14). Oh wat was ik pissig. Steek ik er zoveel tijd in en dan krijg je zo'n opmerking naar je hoofd.

Ik heb het undemanding time probleem een beetje opgelost. Vandaag is het gelukt om bij haar in de box te staan. Eerst in de deuropening en nadat ze bij mij kwam kijken en ruiken ben ik begonnen met aaien. Heb daar ongeveer een half uur staan aaien terwijl zij rustig stond te eten.
    Ik ga het gewoon vaker in de paddock proberen want volgens mij voelt ze zich niet veilig bij mij en daarom wil ze perse terug de stal in.

Friendley gaat eigenlijk super ze word daar zo rustig en lief van!

Undemanding time is echt 'undemanding'. Dat betekent dus dat je niets vraagt aan je paard, niets verwacht en dus ook geen druk uitoefent. Dus niet in een omgeving waar je paard zich niet veilig voelt, niet je paard proberen aan te raken en ook niet hopen of verwachten dat je paard jou aanraakt. Het is leuk als hij dat doet, dat hij interesse in jou toont. En dan mag je je paard ook aanraken. Maar als hij dat niet doet, bij wijze van spreken met z'n kont naar je toe in een hoek gaat staan, is de oefening niet mislukt!!! Het gaat er juist om dat je paard zich volkomen op z'n gemak voelt met jou in de buurt, dat jij rustig en onopvallend zijn gedrag kan bestuderen, dat hij gewend raakt aan jou aanwezigheid en weet dat je niet altijd iets van hem wilt. Dat hij niet altijd iets moet gaan doen op het moment dat jij in de buurt verschijnt. Ik schrijf dit, niet tegen een bepaalde persoon, maar omdat ik uit dit topic een beetje het idee krijg dat er allerlei verwachtingen zijn over hoe de undemanding time moet verlopen. Samen langs de kant van de weg staan en je paard lekker laten grazen is ook undemanding time. En nog friendly tegelijk. Het enige wat je nodig hebt is een plek waar je paard zichzelf kan zijn. Als die er niet is, ga je met hem naar buiten. Als dat ook niet kan, begin dan met friendly on line. (en waar ik 'hem' schreef, mag je ook 'haar' lezen natuurlijk).
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Ja ik ben het helemaal met liesbetm eens, het gaat er vooral om dat je je paard laat zien dat je het ook fijn vindt om bij haar/hem te zijn zonder iets te gaan doen. Dus als je bv. undemanding zou gaan doen -iedere keer- voordat je je paard voert, gaat ze staan wachten totdat je klaar bent met niets doen en ze haar voer krijgt bv, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik moet tot mijn schaamte toegeven dat ik in het begin ook wel eens gedacht heb dat ik graag wat wildeDOEN iedere keer, en dat het zoveel tijd extra kostte om 'niets' te gaan doen bij mijn paard, maar na een tijdje ging ik het zelfs prettig vinden, werd er zelf ook veel meer ontspannen van en mijn paardje ging het opeens ECHT leuk vinden als ik kwam! Dus het is echt de moeite waard, en denk maar aan wat pat zegt; zoveel mensen die geen tijd hebben om het goed te doen, maar wel steeds tijd hebben om het iedere keer NIET goed te doen....
    Don't make or teach assumptions

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Ja ik snap wat jullie bedoelen.
    Je wilt zo graag dat je paard naar je toe komt om te knuffelen en het is heel confronterend als die dat niet doet.
    Zoals in mijn geval dus! Kim liet echt duidelijk merken buiten dat ze weer terug naar binnen wilde.(en dan krijg je de staleigenaar op je dak omdat ze weer een hele geul in de paddock omdat ze weer een hele geul erin aan het lopen is)

Eigenlijk door jullie advies ben ik haar in haar stal wel gaat aaien/friendly-en haha hoe zeg je dat op z'n naturals?
    Ik ga gewoon lekker veel tijd met haar besteden op die manier en ga dan later weer eens met haar naar de paddock om hjaar daar te observeren. Misschien dat ze zich dan wel zo veilig voelt daar dat ze lekker kan relaxen en wat hooi eten zonder de hele tijd terug naar stal te willen.

Vandaag had ik eigenlijk geen tijd om echt wat TE DOEN met mijn paardje. Maar het was zulk mooi weer dat het eigenlijk jammer was om alleen maar de box uit te mesten en weer weg te gaan. Dus heb ik hem even op de grasstrook gezet, zodat hij heerlijk kon gras knagen. Omdat hij onder de opgedroogde modder zat, heb ik hem met mijn handen een beetje gepoetst. Verder niets. Gewoon een kwartiertje genoten van de zon. Toen ging hij weer terug in de paddock en ik weer aan het werk. Undemanding time dus. Heel fijn. Als je dat soort dingen regelmatig doet, zal je paard op een dag dus wel gezellig aan je komen snuffelen. En doet ze dat niet, ook goed. Sommige paarden zijn gewoon niet zo knuffelig.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2007

Dus als ik het goed begrijp is gewoon bij thinka in de box zitten of in de paddock een goede manier van undemanding time?? Grappige is dat ze dan vaak dicht bij mij in de buurt blijft, in de paddock vaak een soort van wakend bij me staat.

(mijn dvd's zijn nog onderweg vandaar even mijn vraag )

Ja, dat is het helemaal! Hoewel in de box zitten niet voor elk paard prettig is. Het is een kleine afgesloten ruimte, waardoor je paard je eigenlijk niet kan negeren of ontwijken als ze dat zou willen. In de paddock vind ik beter. Ook veiliger voor jou zelf. Dat je paard dicht bij je blijft staan is prima, als ze daar zelf voor kiest. Denk er wel om dat je niet haar aandacht trekt of haar aanraakt, voordat zij naar jou komt. Het initiatief moet van je paard komen. En als je paard ervoor kiest om met haar kont naar je toe in de hoek te gaan staan, is dat ook prima. Nogmaals: undemanding time is bedoeld om je paard te laten merken dat jullie bij elkaar kunnen zijn, zonder dat er telkens een prestatie van haar wordt verwacht.

Bladwijzers

Forum Rechten