Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: welke stalling kiezen?

  1. #1

    welke stalling kiezen?

    zouden jullie naar een stal gaan waar voor jezelf geen voorzieningen zijn als het voor je paard perfekt is daar?

    -er is geen bak,geen leuke uitrijmogelijkheden,wel een drafbaan.
    -alles wordt voor je gedaan,er wordt gevoerd,binnen/buiten gezet en gemest.
    -stal is ruim een half uur rijden vanaf huis,dus je kan slechts 3x per week heen.
    -paarden staan in de kudde,overdag buiten en snachts binnen (swinters),zomers dag en nacht buiten.

    dit is de huidige stal:

    ben even benieuwd of jullie dit zouden doen,waar mijn paard staat is ze niet helemaal op haar plek,ze staat nu als enige overdag buiten (op een heel klein stukje) en staat dan in de bagger (er is echt geen droog plekje meer) snachts staat ze op stal.
    ik moet er 2x per dag heen omdat ik alles zelf doe daar (wat ik toch ook wel fijn vind),maar dit is af en toe best lastig in te plannen,
    alle voorzieningen voor mij zijn aanwezig.

    ik ga volgend jaar met het paard aan het werk (paard is 3)
    in de zomer kan je natuurlijk op het land werken,in de winter op de drafbaan.
    beleren en grondwerkoefeningen kan je natuurlijk ook op de drafbaan doen,het is alleen jammer dat er niet iets van een picadero/longeerbak aanwezig is.
    in de zomer kan ik dit natuurlijk makkelijk zelf realiseren op het land,maar in de winter gaat dat niet.

    toch lijkt de plek zelf me super voor mn paard,maar er zitten voor mij wel aardig wat nadelen aan zoals dus het ontbreken van een bak,het is erg ver weg,kan er niet dagelijks heen (dit is dan ook niet nodig want alles wordt gedaan)

    wat zou jullie keuze zijn?

  2. #2
    Actief Forumlid Mieke_Cunna's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2007
    Locatie
    Elburg
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.436

    Re: welke stalling kiezen?

    Wat is je alternatief? Ik lees nu alleen wat je hebt, maar niet wat je eventueel elders krijgen kan.
    High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!

  3. #3

    Re: welke stalling kiezen?

    zo is mijn huidige plek:

    ze staat nu als enige overdag buiten (op een heel klein stukje) en staat dan in de bagger (er is echt geen droog plekje meer) snachts staat ze op stal.
    ik moet er 2x per dag heen omdat ik alles zelf doe daar (wat ik toch ook wel fijn vind),maar dit is af en toe best lastig in te plannen,
    alle voorzieningen voor mij zijn aanwezig.

    en dit is het alternatief:

    er is geen bak,geen leuke uitrijmogelijkheden,wel een drafbaan.
    alles wordt voor je gedaan,er wordt gevoerd,binnen/buiten gezet en gemest.
    stal is ruim een half uur rijden vanaf huis,dus kan slechts 3x per week heen.
    paarden staan in de kudde,overdag buiten en snachts binnen (swinters),zomers dag en nacht buiten.

    dit is voor mijn paard super maar voor mij natuurlijk iets minder,

  4. #4
    Actief Forumlid Mieke_Cunna's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2007
    Locatie
    Elburg
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.436

    Re: welke stalling kiezen?

    Als er op je huidige plek geen normale bak is en de weidegang ook minimaal is zal ik toch voor het alternatief gaan. Een drafbaan is groot, dus voldoende ruimte om te trainen.

    Ik fiets zelf ook een half uur heen naar stal en een half uur terug, me pony heeft het super daar en daar kies ik uiteindelijk voor.

    Maar persoonlijk zou ik op je gevoel afgaan, ik kan een heel verhaal typen maar jij moet de keuze maken! Maak de keuze die jij het beste vind passen niet omdat ik het aanraad.
    High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!

  5. #5
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: welke stalling kiezen?

    met een jong paard zou ik altijd gaan voor het paard...aangezien ze in de 23 uur dat jij er niet bent meer heeft aan een kudde soortgenoten!

    Een bak en al dat soort dingen heeft een paard niet zoveel aan..

    En ik weet dat er in Noord holland ook best plekjes te vinden zijn waar het nog wel allemaal goed voor de paarden en de mensen is...

    Dan moet je wel een echte speurneus hebben en overal gaan vragen en zagen...
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: welke stalling kiezen?

    Paard wat de hele dag in de blub staat vindt ik niet gaaf en dan ook nog alleen... 3 keer per week is bijna om de dag denk ik altijd maar en als je de zorg daar vertrouwd dan lijkt mij da tniet zo,n probleem. Heerlijk als je paard met anderen op de wei kan, maar je moet uiteindelijk zelf beslissen, snap uit je verhaal dat je er nog niet helemaal aan toe bent. Idd goed verder kijken anders.

    Succes Janneke
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: welke stalling kiezen?

    Ja, ik ga mee met Anroomy: zeker voor een jong paard, is weidegang en kuddegenoten zo belangrijk, dan zou ik voor het alternatief kiezen.

    Het klinkt heel hard, maar je paard heeft daar veel meer aan, bovendien, nu ga je 2x per dag, maar van die 10x per week zijn er vast wel eens momenten dat je eigelijk geen zin hebt, of weinig tijd.
    Dan lijkt het me voor het paard leuker als jij minder komt, maar er dan ook echt voor hem of haar bent.

    Succes!
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  8. #8
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: welke stalling kiezen?

    Ga mee met Anroomy, er zijn vast plekjes te vinden waar jij en je paard het fijn hebben. Misschien nog even verder zoeken. Waar in NH zit je (mag per PB)?

  9. #9

    Re: welke stalling kiezen?

    ik zit in west-friesland,omgeving hoorn-enkhuizen.

    ik ga van het weekend kijken op de andere stal,en of er nou wel of geen bak is,voorlopig ben ik toch niet aan rijden toe omdat er eerst nog een goede grondwerk basis in moet zitten.
    daarnaast kan je een hoop rij-oefeningen ook al aan de hand gaan aanleren en het paard dus zo gymnastiseren en daar heb je natuurlijk ook geen bak voor nodig.

    mocht ik de plek 100% super vinden voor mijn paard dan gaat ze daarheen,ook al is dat jammer voor mij,ik wil dat zij gelukkig is.

    toen ik net bij haar was zag ik weer die blik in haar ogen waaraan ik zie dat ze zichzelf niet is,ik was aan het wandelen met haar en liep wat tegen haar te praten over dat ze waarschijnlijk gaat verhuizen,en het was net of ze het begreep,heel vreemd,ze legde haar neus in mn nek en zuchte en zo heb ik nog een tijdje gestaan met haar,daarna liep ze zo relaxt weer mee terug naar stal,alsof ze me begrepen had,ik kreeg er gewoon kippenvel van!

  10. #10
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: welke stalling kiezen?

    ik ga ook met anroomy mee, ik zou omdat je paard nog jong is nu even uitgaan van een tijdelijk iets..

    Opzich kan het natuurlijk niet veel kwaad om eerst nog even goed verder te zoeken! lukt dat echt niet kies je tijdelijk voor wat nu beter is voor je paard en kijk je ondertussen uit naar iets waar julie het beiden fijn hebben.

  11. #11
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: welke stalling kiezen?

    Ik zou verder kijken. Geen bak en geen uitrijmogelijkheden. Waar moet je dan je games doen?? En als dat lekker gaat, wil je ook rijden. Waar doe je dat dan?

    Nee, ik vind het geen goede optie.

  12. #12

    Re: welke stalling kiezen?

    ben wezen kijken op de stalling,maar het was niet echt geweldig,

    er word alleen savonds wat hooi gevoerd voor de nacht en de rest van de dag staan ze dus zonder,ze lopen in de winter enkel op een drafbaan en hebben dan dus niks te knabbelen of te eten,

    heb wel een ander plekje gevonden,is vlak bij mijn huidige stal.

    nu in de winter staan de paarden van 10 tot 14 met zn allen op de wei (in de kudde dus),en er staat nog aardig wat gras.
    om 14uur worden ze binnengehaald en gevoerd,er is een klein binnenbakje die grenst aan de stallen,ik heb kunnen regelen dat ik dan vanaf 14uur de staldeur van mijn paard open mag laten en dat ze tot aan de avond nog wat rond kan scharrelen,snachts gaat ze dan wel op stal,en als de mensen erbij moeten om wat te trainen met hun paard dan moet ze er ook even in.

    de hooinetten zijn daar,gedurende de staltijd constant gevuld,zodra ze leeg zijn wordt er een nieuwe opgehangen en de volgende klaargelegd.
    ben niet zo happy met het eten uit een hooinet ivm de eethouding,maar daar verzinnen we nog wel wat op.

    zomers lopen de paarden dag en nacht buiten in vol gras,in de kudde.
    er is echter geen schuilgelegenheid dus dat is wel een nadeel,aangezien mijn paard last van zomer exceem heeft,ook is ze erg gevoelig voor teveel gras.
    misschien dat ik haar dan overdag wel in de binnenbak kan zetten en snachts buiten kan laten ofzo,ook om te voorkomen dat ze al teveel gras eet,maar dat is pas van latere zorg,en daar is vast wel een oplossing voor te vinden!
    waarschijnlijk gaan we volgend weekend al verhuizen.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •