Heeft iemand ervaring met een paard dat telkens struikelt en daarbij soms ook echt valt?
Ik loop nu al een tijdje met Atli te tobben en ik kom er maar niet uit wat zijn gestruikel nou veroorzaakt. Hij struikelt meestal over zijn voorbenen, en dan voornamelijk rechtsvoor (denk ik, aangezien ik er al een paar keer aan de rechterkant vanaf gevlogen ben).
Volgens mijn instructrice moet ik hem meer verzameld rijden, zodat zijn voorhand lichter wordt en hij niet meer zo over zijn eigen voeten struikelt.
Zit wat in denk ik (want bij slenterritjes struikelt hij meer dan bij werk-ritjes), maar hiermee krijg ik het toch niet voor elkaar dat hij niet meer struikelt.
Bovendien is hij gisteren, terwijl ik hard met hem aan het werk was, dusdanig hard gestruikeld dat hij op zijn voorknieën landde en ik er over de kop vanaf vloog. Niet leuk dus. En dit is ook niet de eerste keer dat we samen gevallen zijn.
Het struikelen is ook wel eens drastisch verminderd nadat hij bekapt was. De hoefsmid kon daar echter geen enkele verklaring voor geven en het is ook niet zo dat het na elke bekapping minder is.
Hij is 3 maanden geleden behandeld door een osteopaat, daarna was het struikelen minder maar de laatste weken neemt het weer flink toe. Ik ga in elk geval wel op korte termijn een afspraak maken met de osteo, maar ik heb toch wel wat twijfels of dat het probleem wel echt gaat oplossen. Hij is hier vorig jaar nl. ook al eens voor behandeld; dat verminderde de klachten toen ook, maar ook toen kwam het weer terug.
Het struikelen is in het bos erger dan in de bak, en hij doet het in alle gangen behalve in snoeiharde galop (gelukkig!!!!). Als we over ongelijke ondergrond gaan, en vooral als we dat in een wat hoger tempo doen, struikelt hij minder.
Het lijkt er dus op dat het een combinatie is van een lichamelijk probleem, en niet goed opletten/lopen suffen/op de voorhand lopen. Denk ik.
Hij heeft het al langer, ik denk al wel zo'n anderhalf jaar, maar de laatste tijd wordt het erger.
Iemand nog ideeën, of ervaringen te delen?
Bladwijzers